Jump to content

Oppgradere Raymarine C80 plotter hjemme - koble strøm?

Popeye70

Recommended Posts

Hallo.

Jeg tankte jeg skulle bruke senvinteren til å oppgradere programvaren på min Raymarine C80, og har det meste klart for meg. Firmware er lastet ned, 2 GB CF-kort er på plass (samt kortleser), og løs strømledning til plotteren ankom i posten her forleden.

Spørsmålet mitt blir hvordan jeg bør koble på strøm på plottern. Jeg har et 7.2 Ah 12v AMG-batteri fra Clas Ohlson tilgjengelig og tenkte jeg kort og godt skulle koble strømkabelen fra plotter til batteriet, men så begynte jeg å lure på om jeg burde koble inn en 3-4A sikring på veien for å redusere max strømtrekk fra batteriet.

Bak på plotteren står det "12v-24v: 2.0-1.0A (Display) : 7.2A Max" skrevet akkurat sånn. Jeg antar at dette betyr at plotteren trekker 2A ved 12v eller 1A ved 24v, men hva menes med den siste biten - "(Display) : 7.2A Max"? Takler plotteren 7.2A rett inn? Kan jeg i så fall droppe sikringen (og spare en femtilapp) og heller koble plotteren rett på batteriet som ikke kan levere mer enn nettopp 12v 7.2A?

Hva sier ekspertene her inne? Alle konstruktive innspill mottas med takk! :confused:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

At batteriet er 7.2 ah betyr at det leverer 7.2 amper over en time. Det kan fint levere mye mer strøm over et kortere tidsrom.

Bruk en lliten 3-5 amp sikring ddersom ikke plotteren har egen. Går jo sikkert helt fint uten, men greit å være føre var.

Her er det kun plotteren, som er tatt ut av båten og ligger løst på bordet hjemme. Ikke noe ekstrautstyr her.

Jeg tipper jeg setter inn et sikringsstøpsel for MIDI flatsikringer på plussleder, så kan jeg begynne lavt og øke oppover på sikringsstørrelsen hvis nødvendig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Uansett greit å bruke en sikring, følgene av feks en feilkobling blir som regel mye mindre. Uten tilleggsutstyr tilkoblet klarer du deg nok fint med en 5A sikring. Samtidig går det helt fint å bruke en 10A og dersom det er det du har for hånden. Det du kan være obs på når du bruker et såpass lite batteri er at du bør sørge for at det er helt oppladet før du starter oppgraderingen. jeg vet ikke hvor lang tid C80 bruker på oppgraderingen, men skulle batteriet bli tomt under prosessen er det ikke alle slike enheter som kommer igang igjen etterpå.

Du bør absolutt ha en sikring I tilfelle feilkobling. Grunnen til at maks strømtrekk er oppgitt slik er at ved tilkopling av radar vil det gå endel.

Skjermen vil aldri bruke mer en 25 Watt frittstående på bordet. Jeg ville brukt en 3A sikring, men det skjer selvfølgelig ingen ting galt med 5 heller.