Jump to content

KV Bergen berget Lastebåt i Nordsjøen


-morten-

Recommended Posts

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10120599

 

11meter er ikke ekstremt i Nordsjøen, men med krapp vind og en båt i drift er ikke det spessielt morro.

God innsats og godt sjømannskap fra KV bergen!

Bra at Kystvakta kan brukes til noe fornuftig også. kolisjon med en platform kan jo bli katastrofalt, selv om dette skjer svært skjeldent historisk sett

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hadde det vert stor fare for at lastebåten kunne truffet plattform så hadde nok standby båtene slept den vekk lenge før kystvakta kom :)

Jo da men det er jo fint at Kystvakta og kan gjøre noen nyttige jobber også! Om noen ikke vet det så kryr det jo av standbybåter og supplybåter i Nordsjøen og rundt instalasjonene :-)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

De profesjonelle slepebåtene ga opp og mannskapet på «KV Bergen» viste glimrende sjømannskap, som gjorde at man unngikk kollisjon med plattformer, sier redningsleder Ben Vikøren ved Hovedredningssentralen.

 

Noen måtte jo gjøre det og slepebåter klarte det visstnok ikke... .

Du var kanskje i nærheten siden du uttaler deg så bråkjekt?

 

Hadde det vert stor fare for at lastebåten kunne truffet plattform så hadde nok standby båtene slept den vekk lenge før kystvakta kom :)

Link to post

Fra min tid i Marinen vet jeg at Kystvakta og sjøforsvarets båter trener på å slepe og boksere båter hele tiden. Vi MTB`ene trente på å slepe hverandre, og kunne til å med slepe igang motorene om vi slepa i 15 knop!

Vårt støttefartøy KNM Valkyrien slepte og bokserte MTB `er.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Du mener nok "buksere".

Boksere er slike som prøver å slå hverandre ned med stor tykke hansker på hendene :smash:

 

Bare dialekten som slo inn.. de fleste som er interesserte i tråden skjønner det vel likevel..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Noen måtte jo gjøre det og slepebåter klarte det visstnok ikke... .

Du var kanskje i nærheten siden du uttaler deg så bråkjekt?

 

I slikt vær som det var over en lengre periode er det et fåtall supply/ankerhandlere(slepebåter) ute i havet da de ikke får utrettet særlig mye.

De går til land og venter på været.

De fartøyene som derimot MÅ være der er beredskapsfartøyene til plattformene. Disse fartøyene kan ikke bevege seg langt fra installasjonene de passer på.

Derfor vil jeg anta at kystvakten tok hånd om situasjonen før båten kom så nær at det var nødvendig for beredskapsfartøyene å gripe inn, noe de selvsagt hadde gjort om den driftende båten hadde vært i umiddelbar nærhet.

Og de hadde utført jobben minst like godt som kystvakten.

Om dette er en bråkjekk kommentar vet jeg ikke, men har noen år bak meg både på supply og beredskapsfartøy.

Link to post

Det var det jeg tenkte jeg også.. syntes det var rart om ikke de båtene som er der ute ikke taklet jobben.. det var vel mere det at dem allerede har en oppgave.. Synes det er bra at vi kan bruke kystvakta til noe fornuftig! dem har tross alt resursjer og utstyr klart om det skulle oppstå uønskede hendelser!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Da forstår du Zenit sikkert også at man tar affære så raskt som mulig i en slik situasjon??

 

KV Bergen var ikke den første som prøvde få til slep. Som du også bør vite er det ofte, også i dette tilfelle vanskelig å bevege seg på dekk og feste sleper på et lastefartøy uten fremdrift i slikt vær.

Derfor mener jeg du er litt bråkjekk som mener at supplyfartøy/beredskapsfartøy hadde ordnet dette faktisk bedre enn KV Bergen hvis det lastefartøyet hadde vært nær nok kollisjon med plattform.

 

Det har ingenting med at supplyfartøy/bedredskapsfartøy har mye bedre egenskaper mht posisjonering. Det gjør eventuelt bare oppgaven enklere for mannskapet på supplyfartøyet. Mannskapet på KV Bergen og på lastefartøyet gjorde nok uansett en god jobb og viste god sjømannskap.

..... selv om du mener dere hadde utført jobben på en bedre måte..... .

 

Nok om det.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

Det har ingenting med at supplyfartøy/bedredskapsfartøy har mye bedre egenskaper mht posisjonering. Det gjør eventuelt bare oppgaven enklere for mannskapet på supplyfartøyet. Mannskapet på KV Bergen og på lastefartøyet gjorde nok uansett en god jobb og viste god sjømannskap.

..... selv om du mener dere hadde utført jobben på en bedre måte..... .

 

Nok om det.

Minst like bra skrev jeg, minst like bra, ikke bedre.

Dessuten hadde de slept i 14 timer før de var klar installasjonene, så langt og lenge har ingen beredskapsfartøyer anledning til å være vekke fra installasjonen de passer på da hovedoppgaven til beredskapsfartøyet er å ivareta beredskapen i umiddelbar nærhet av installasjonen til enhver tid.

Link to post

Da forstår du Zenit sikkert også at man tar affære så raskt som mulig i en slik situasjon??

KV Bergen var ikke den første som prøvde få til slep. Som du også bør vite er det ofte, også i dette tilfelle vanskelig å bevege seg på dekk og feste sleper på et lastefartøy uten fremdrift i slikt vær.

Derfor mener jeg du er litt bråkjekk som mener at supplyfartøy/beredskapsfartøy hadde ordnet dette faktisk bedre enn KV Bergen hvis det lastefartøyet hadde vært nær nok kollisjon med plattform.

Det har ingenting med at supplyfartøy/bedredskapsfartøy har mye bedre egenskaper mht posisjonering. Det gjør eventuelt bare oppgaven enklere for mannskapet på supplyfartøyet. Mannskapet på KV Bergen og på lastefartøyet gjorde nok uansett en god jobb og viste god sjømannskap.

..... selv om du mener dere hadde utført jobben på en bedre måte..... .

Nok om det.

For og fyre deg litt meir,ja beredskapsfartøyene hadde nok klart dette beire som ligger ute i alt slags veir kontra førstegangstjeneste gutta som drar til kai ved liten kuling ;)

Link to post

For og fyre deg litt meir,ja beredskapsfartøyene hadde nok klart dette beire som ligger ute i alt slags veir kontra førstegangstjeneste gutta som drar til kai ved liten kuling ;)

 

For å fyre litt tilbake:

 

I min tid i KV måtte man være beste mann på sitt kurs, eller ha fartstid fra fiskebåt for å kunne ønske seg til kv.

I dag er situasjonen ganske annerledes, da man nå har flere offiserer som gjør det menig mannskap tok seg av tidligere. Dette har nok tvunget seg frem i og med at fartøyene nå er så full av teknikk og remedier at man må være godt vandt.

 

At KV drar når det drar seg på liten kuling har du helt rett i. Vi menige fotsoldater måtte ta fortøyninga så fort det var meldt om vær som kunne skape uhygge til sjøss. Når andre båter søkte seg i havn, dro KV til havs fordi det garantert ville bli behov for bistand fra oss.

 

Jeg har stor respekt for sjøfolka ombord i beredskapsbåter og etc. Men, deres kunnskap om å berge folk og fartøy er vel noe begrenset ut i fra deres kompetanse som ligger i å ligge i beredskap ved oljeinnstallasjonene og bista der i en beredskapsituasjon? :cheers:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post

KV Bergen er bygget for å blandt annet slepe, det er det slett ikke alle standbybåtene som kunne gjort like bra. Man må ikke tro at alle standbybåtene ser ut som en ankerhandler

Nå har det seg slik at jeg har jobbet på beredskapsfartøy og ser daglig ulike beredskapsfartøy da jeg arbeider på supply båt.

Dersom du mener et beredskapsfartøy må være/se ut som en ankerhendler for å kunne slepe tar du feil.

Om ikke alle så har hvertfall de aller fleste muligheten for å slepe og de nyeste blir i høyeste grad bygget med denne muligheten.

Et av beredskapsfartøyene jeg var på, bygget i første halvdel på 1900 tallet hadde vi kanon på dekk for å skyte harpun gjennom skutesiden på fartøy som måtte være til overhengende fare, denne foldet seg ut som en paraply etter å gått gjennom skutesiden så den fikk skikkelig "tak"

Bak på hekken hadde vi en dugelig slepekrok så vi skulle nok langt på vei klart å avverge katastrofe.

Dette var en gammal fiskebåt for 15-20 år siden og når jeg ser på dagens beredskapsfartøy finner jeg ingen grunn til å tro de er dårlige utrustet eller skikket til å utføre jobben sin.

Link to post

Nye beredskapsbåter er salvsagt noe annet enn fiskebåten din fra krigens dager, men det er ikke alt som er nytt der ute. Har hørt kranførere måtte løfte opp personer som er skadet på standbybåt før hvor de knapt er i stand til å komme innenfor kranens rekkevidde. Poenget mitt er uansett at de er forskjell på båtene der ute og alle er ikke like godt egnet til ett slepeoppdrag i full storm.

Link to post

Har hørt kranførere måtte løfte opp personer som er skadet på standbybåt før hvor de knapt er i stand til å komme innenfor kranens rekkevidde. Poenget mitt er uansett at de er forskjell på båtene der ute og alle er ikke like godt egnet til ett slepeoppdrag i full storm.

Når det gjelder manøvrering og håndtering av båter er vel en kranfører neppe den som er best kvalifisert til å uttale seg.

Ikke alle båter er like egnet til å manøvrere langs en rigg/plattform med, dette gjelder spesielt de eldre ombygde fiskebåtene.

Men for det kan de utføre en slepe jobb på en utmerket måte.

Ta f.eks den tidligere omtalte ombygde fiskebåten fra første halvdel av 1900 tallet, vi hadde en propell til fremdrift og en nedsenkbar azimuth thruster forut til å hjelpe oss med. Får du dermed en skadd person som må evakuerest opp til riggen tar du det gjerne veldig rolig inn mot riggen og vil helst ikke komme nærmere enn nødvendig, gjerne med baugen rett mot vær og vind for så å kunne bakke seg rett ut igjen.

Denne operasjonen og det å sette sleper i et fartøy i drift er to helt forskjellige operasjoner når det kommer til manøvrering og håndtering av båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...