ravddo Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Jeg jobber i Kystvakten! Jeg begynte i 1992 og har med unntak tiden på høyskolen 18 år om bord på diverse fartøyer. I min tjeneste har jeg møtt utrolig mange dyktige sjøfolk på norske og utenlandske fartøyer. Jeg har selvfølgelig møtt litt av hvert men dette er det sjeldne unntaket og langt fra reglen. KV Bergen som er en av tre "Barentshav" klasse kystvaktfartøy, er de siste fartøyene som er leid av sivil reder. Dvs at maskinbesetning og stuert er sivil. Kaptein er militær men det følger med et par sivile styrmenn i tillegg til militære navigatører. Barentshav klassen var opprinnelig tenkt å gå inn i den statlige slepeberedskapen i Nord Norge. Etter at kystverket overtok alle sonene ble designet på Barentshavklassen endret med 1 propellaksel, dette for å få et mere strømlinjeformet skrog med høy fart og lite motstand. Fartøyet har full DNV DP klasse. En Barentshav klasse har også ligget under plattform og levert konteinere. Normalt går fartøyene mest på fiskeripatrulje men de er også brukt i Natos ubåtrednings beredskap. I 2013 ble det utført 59 nødslep av ytre kystvakt, normalt overleverer vi disse til redningsselskapet når vi kommer på kysten. Dette i tillegg til slepeøvelser. Vi kan stadig bli bedre og er i den heldige posisjonen at vi har tid til å øve når det trengs. Kystvakt har endret seg voldsomt de siste 15 årene og 1. januar 2013 overtok Sjef kystvakten det operative ansvaret for fartøyene. Vi ligger derfor ikke lenger under forsvarets hovedkvarter i Bodø. Når det gjelder de vernepliktige så står de på hver eneste dag med luselønn. Hører aldri et klageord! Den lille delen av dagens ungdom som gjennomfører førstegangstjeneste og vi har om bord, utfører i høyeste grad kystberedskap som det står respekt av. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 takk ravvdo Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Fartøyet har full DNV DP klasse. En Barentshav klasse har også ligget under plattform og levert konteinere. Den har DYNPOS AUT. For å ligge oppunder platform trenges vel AUTR eller bedre. Forøvrig interessant båt med hybrid fremdriftsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 (redigert) Beklager var nok litt upresis Mulligan Akkurat hvilken versjon de har det kan jeg ikke fastslå. Jeg har aldri seilt med Barentshavklasse. Men jeg kan bekrefte siste setning. Redigert 26.Januar.2014 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Zenit Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Fartøyet har full DNV DP klasse. En Barentshav klasse har også ligget under plattform og levert konteinere. Synest det blir feil å kalle det full DP klasse. DP deles riktig nok inn i klasser; DP klasse 0,1,2 og 3. Dersom noe er full DP klasse vil jeg anse det som DP klasse 3, en DP klasse neppe noe kystvakt fartøy har. http://www.km.kongsberg.com/ks/web/nokbg0240.nsf/AllWeb/D9479D5DB35FCA01C1256A4C004A876E?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Flott med DP, men kanskje ikke akkurat i dette tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 (redigert) Hva begrunner du den påstanden med? Sakens natur, og behovet for å være på topp i deres spesifike charter som hovedsakelig består i å være i beredskap for oljeinstalleasjonene. Bortsett fra det, så er det reeeen spekulasjon og synsing fra min side. Sånn ca som den påstand om at KV haster til land om det skulle blåse litt, pga menig mannskap. KV utfører et utall slep pr år, i tillegg til øvelser på dette. Som sagt var, så har jeg meget stor respekt for de som jobber på div fartøy på nordsjøen. Dette er ingen jobb for døgenikter og landkrabber. Men, dette handler ikke om hvem som pisser lengst, men hvem som er best "rustet" til å utføre den oppgaven som er beskrevet innledningsvis i tråden. Påstanden er at KV er bedre rustet til dette pga kompetansen som ligger i det å repetere en og samme handling ( slepet i dette tilfelle ) og dermed bli bedre og bedre på disse oppgavene. Mao, ikke noe dis-respekt ovenfor de diverse fartøy rundt oljeinstallasjonene. Tvert i mot. Redigert 26.Januar.2014 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Lovart låring Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Når det gjelder de vernepliktige så står de på hver eneste dag med luselønn. Hører aldri et klageord! Den lille delen av dagens ungdom som gjennomfører førstegangstjeneste og vi har om bord, utfører i høyeste grad kystberedskap som det står respekt av. Mitt år i kystvakta er det beste året i løpet av et ellers så rikt og morsomt liv. Det var rett og slett ubetalelig med alle de forskjellige opplevelser en fikk ta del i. -Jeg tipper det vernepliktige mannskapet fremdeles sier det samme som meg og andre tidliger KV gaster når førstegangstjenesten ligger noen tiår tilbake i tid. Og til deg Ravvdo: Heldiggrisen!! drømmejobb nr1! Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
-morten- Svart 27.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Synes denne tråden tok en snedig vending må jeg si.. Her prøver jeg å gi lit ros til Kystvakta, så blir det en krangel om hvem som er best av nordsjøbåtene og kystvakta.. Her er det my synsing!! Jeg jobber selv i oljeindustrien og vi jobber opp mot supplybåtene og kranfartøyene når noe skal sendes ut i nordsjøen eller instaleres. Dette er svært proffesjonelle aktører, og dem gjør en kjempejobb.. Kystvakta gjør en meget bra jobb også i fredstid med oppsyn og beredskap.. dem som synes og tror noe annet, vet ikke helt hva dem prater om! Enig med Lovart Låring. selv om jeg ikke var på KV så har jeg tjenestegjort i sjøforsvaret ombord på MTB. Må si jeg har lært masse og fått opplevd masse som jeg har kunnet ta med meg i det sivile liv. Både sjøforsvaret og Kystvakta er meget profesjonelle og utøver stort sjømannskap med hovedfokus på sikkerhet fremfor noe. Er du uegnet som mannskap, så tror jeg nok ikke du havner på båt! Mitt inlegg var bare ment som en liten honør til Kystvakta! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mulligan Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Ingen betviler at Kystvakta viste godt håndverk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.