Jump to content

Det enkle båtliv

kointa

Recommended Posts

Etter å ha lest en masse her på BP om problemer,løsninger,tips,og uunnværlige duppedingster. Og så møtte jeg en båtgal svenske i Strømstad i går, med en seilbåt fra midten av 70 tallet, og bortsett fra nødvendig sikkerhetsutstyr var båten fri for elektronikk. Gammeldags navigering med kun bruk av papirkart og kompass- og han hadde vel vært på de fleste steder i Europa hvor man kan komme med båt.

hans filosofi var at det enkle er det beste, og det eneste elektriske han hadde var til sin VHF og autopilot, ellers var all belysning, lanterner utstyrt med lett utskiftbare AAA batterier. jo færre installasjoner, desto færre timer med vedlikehold og reprasjoner. Han hadde erfart at all hightech var med å forstyrre båtlivet og naturopplevelsene. Selv smart telefonen ble hjemme under båtturene. Da byttet han ut Iphonen med en 13 år gammel Nokia med 11 dagers batteri kapasitet !

Selv vet jeg at duppedingster er egentlig alt for gøy, og jeg kunne gjerne fylt båten med slike ting , men kanskje svensken har et poeng med at for å komme oss bort fra hverdagens tempo og krav om effektivitet så burde vi vel se på behovet for å ha tilgang på nett 24/7-30 tv kanaler, og tilnærmet lik komfort som hjemme

må vel tillegges at nevnte svenske var programutvikler og IT ingeniør, så det var ikke kunnskapene som hindret han å være hightech.

Jeg hadde ihvertfall fått et mye billigere båtliv om jeg kunne levd litt enklere og rett og slett bare latt naturopplevelsene stå for underholdningen

Vi prøver, men det er søren ikke lett! Noe av min hensikt med båt er også de utfordringene jeg har med å fikse ting, få saker til å virke. Følgelig har det aldri vært en eneste 'spesialist' om bord, med unntak av han som godkjente 220-volten. De beste naturopplevelsene har vi når vi siger gjennom skjærgården i tre knop for kun forseil. Med en duggfrisk lettøl fra kjøleboksen.

En ting som ikke må glemmes er at når vi menn kommer til himmleen, ska vi sammenligne hvor mye leketøy vi har skrapt sammen igjennom et helt liv. Mobiler, driller, kartplottere, alt til båt teller 2 poeng, modellfly m.m

Bare som en forklaring til dubbeditt hysterien :-)

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg forstår pointet og er på en måde helt enig. Men på en anden måde, så er båden min hobby: Jeg elsker at rode med forskellige praktiske ting (indenfor rimelighedens grænser) og jeg elsker teknik og elektronik. Båden giver mig en mulighed for at lave projekter, installere forbedringer og i det hele taget er det en hobby i sig selv for mig bare at HAVE både og vedligeholde/forbedre.

Så når man taler om indhold, så giver båden mig rigtig meget at dette! Ikke bare transport fra A-B eller naturoplevelser. Men dyrt er det... :rolleyes:

Jeg er nok i samme båt som MajorAndy, båten er en hobby og en livsstil. Kombinert med kronisk teknikk- og elektronikkmani så blir det dyrt, men utrolig morsomt! Jeg overdrev uten tvil når jeg oppgraderte elektronikken på forrige båten min, men jeg hadde stor glede både av å gjøre selve oppgraderingen, og av bruken av utstyret etterpå.

Nye prioriteringer gir strammere budsjett på neste båt, dermed så må jeg trenke mer økonomi når den skal oppgraderes og vedlikeholde den. Men det blir en ny og annerledes utfordring, og den ser jeg frem til!

Men først og fremst så gleder jeg meg til å komme på fjorden igjen! :smiley:

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Selv er jeg såpass fersk som båteier at det er noen elektroniske duppeditter jeg foretrekker å ha om bord. Men jeg ønsker å lære meg å navigere på gamlemåten også, og har heller ikke tenkt å overlesse den gamle Nidelven med alskens moderne greier.

Overraskelsen var imidlertid stor når ungene (14,16,17) sa nei til å ha TV om bord! Jeg satte opp TV på listen når jeg lagde en oversikt over hva slags oppgradering og utstyr jeg skulle få på plass, men da sa faktisk ungene stopp! De så fram til å IKKE ha TV der, hverken til å se på TV eller se på film. Det hadde jeg ikke ventet, trodde jeg måtte lokke dem med det! Men radio med utgang for avspilling av iPod og iPhone nede i kabinen blir det, så vi møttes litt på halvveien!

Vi får se om pipen får en annen lyd etter tre uker fram og tilbake langs skjærgården i Norge og Sverige til sommeren....

Bortsett fra det liker jeg at det er litt enkelt om bord og er innstilt på det. Helt OK at det er trangt på do bare man får gjort det man skal... :smiley:

Båtliv for meg er kos med familien, lit fisking ,soling i land i skjergården med medbraktr mat og drikke, turer til kjendte og ukjendte steder i nærområdet Trøndelag/Møre. Dette er et enkelt båtliv uten mas og stress. Lit planlegging, men som regel er det vær og sjø som bestemmer hvor ferden går, samt tilgang på bensin hehe. I motsettning til Pequod så starta jeg med å lære meg navigasjon på gamlemåten, med papirkart, passer, linjal og stoppeklokke. Jeg har lært navigasjon i Marinen, så føler jeg mestrer det ganske bra. Jeg kan ikke si at Hjelpemidler som GPS, Kartplotter, ekkolodd, VHF og radio er med på å ødelegge det enkle båtliv! tvert i mot! For meg er dette ekstra trygghet ombord, og det gjør at foreldrene mine og tør å gå ut alene med båten uten at jeg trenger å være med for å fortelle dem hvor dem er, og hvor alle grunnene ligger! Vi lever i en moderne verden og synes vi kan benytte oss av hjelpemidler som er med på å øke tryggheten ombord. Men klart man skal finne en balangsegang!

Hadde en kjenning som hadde en meget kort båt kariere. Han bedrev båtliv stikk motsatt av det jeg gjør..for det første hadde han minimale kunnskaper om båt. Han starta med en lit eldre Sunseeker 35, der var en del sjulte utgifter med drev som måtte byttes, gamle volvoer som trengte oppgraderinger osv osv.. Båtvennene var allerede etablerte, og hadde høy statusfaktor og dyre levevaner.

Dette ble for mye statusjag og mas, og økonomisk veldig ugunstig, så dem gikk lei hele greia etter to sessonger, og solgte Sunseekeren med et stort tap. Så når båtlivet skal være for å tilfredstille sitt eget ego og for å vise andre status, så er det jo lit feil.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Enkelt båtliv. Flere måter å se det på. Jeg ser på båtlivet som før og etter GPS/kartplotter, ekkolodd og radar . Jeg kan klare meg lett med gammeldags navigasjon, har til og med en sekstant om bord, og kan bruke den.

Jeg syns båtlivet ble enklere etter GPS. Jeg har alltid papirkart og kompass tilgjengelig og følger med der som en backup, men må si det er deilig alltid å vite hvor man er, om det er andre båter oa i nærheten, og hvor mye vann det er under kjølen. Til enhver tid, uansett fint vær eller tåke. Jeg har ikke noe ønske om å gå tilbake på godene elektronikken har gitt mitt båtliv.

Men det er klart, båtliv er dyrt om man ønsker komforten og enkelhetene god plass og hjelpemidler gir. "Skrur" man selv, blir selvfølgelig regningen mindre. Jeg syns det gir meg mye, både "skruing" og planlegging, mens man venter på neste sesong. Føler man at båten er ødeleggende for økonomien man har, må man selvfølgelig renonsere på kravene. Som min far alltid sa, "man får stille munnen etter matsekken".

Jeg har en stor båt med god komfort, gammel (1990), og derfor en overkommelig pris, stort sett den elektronikken jeg ønsker meg og føler jeg har god nytte av. Selvmontert, derved ganske overkommelig kostnad. Det er dyrt å få båten på land, men derfor drøyer jeg noen år mellom hver gang, og renser heller litt opp ved å dykke ned under båten og vaske av litt groer. Mister kanskje en halv knop siste sesongen i sjøen, med den spiser jeg lett med tanke på opptaks og bunnstoffkostnadene.

Når det gjelder båtliv er det ingen regel for hva som er riktig og galt. Hver og en får ta sin egen avveining om kostnader og egennytte ved det å ha båt. Jeg har vurdert båtlivet mitt mange ganger, men har fortsatt båt. En periode i livet var økonomien ganske anstrengt, og det var snakk om å selge seg ut av båtlivet. Heldigvis ble det ikke noe av, for jeg tror hele situasjonen hadde blitt annerledes da. Båten gjør at stress, mas og problemer reduseres til null mens du er på sjøen, og da får du ladet batteriene slik at du holder ut mye lenger, uten å møte veggen. Båtlivet er noe av det siste jeg gir opp.

Nå er det bare to måneder til båten skal på land, og før det har jeg noen tiltak om bord som skal igangsetters og utføres, så vi er stort sett i gang med båten hele tiden.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Jeg forstår pointet og er på en måde helt enig. Men på en anden måde, så er båden min hobby: Jeg elsker at rode med forskellige praktiske ting (indenfor rimelighedens grænser) og jeg elsker teknik og elektronik. Båden giver mig en mulighed for at lave projekter, installere forbedringer og i det hele taget er det en hobby i sig selv for mig bare at HAVE både og vedligeholde/forbedre.

Så når man taler om indhold, så giver båden mig rigtig meget at dette! Ikke bare transport fra A-B eller naturoplevelser. Men dyrt er det... :rolleyes:

Tiltredes. Det viktigste er jo å kose seg ombord. Men jeg innrømmer gjerne at jeg bruker vinteren til å planlegge prosjekter, og installerer når jeg er alene ombord eller når det er dårlig vær. Mange båter I dag er teknisk sett veldig kompliserte og det gir en god selvfølelse når man klarer det meste på egenhånd

De beste naturopplevelsene har vi når vi siger gjennom skjærgården i tre knop for kun forseil. Med en duggfrisk lettøl fra kjøleboksen.

helt enig.............................og med ett gammelt båtsportkort i knæt

hender att jeg tar ett par rull i genuan også for att det går for fort :smiley:

S/Y Gunga Din

Jeg er vokst opp i Oslojole, og har bodd i den i ukesvis. Til 50-årsdagen ønsket jeg meg motor md elektrisk start. Sett i mitt perspektiv er Kartplotteren den eneste virkelige forbedringa, mye mer informasjon med bedre tilgjengelighet - selv om jeg følger med på sjøsportkartet også.

Men min tankmåler er enda en pinne: Det enkleste er det beste.

Kanskje første skritt mot et enklere båtliv kunne være for mange av oss å senke farten en smule?

Ellers vil jeg nevne at jeg selv lever i to båtverdener:

- Saowanee, 31+ fot motorbåt med "nødvendig" elektronikk og god plass og komfort (men ikke stor fart) og

- Tora, 24 fots tresnekke uten noe elektronikk og duppeditter.. Kun papirkart, rorkult og trepinne for å peile tanken.

Ja takk, begge deler! Saowanee til overnattingsturer og fjernere uthavner. Tora til koseturer i indre skjærgård med lunsj på motorkassa og av og til en liten styrepils.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Etter å ha lest en masse her på BP om problemer,løsninger,tips,og uunnværlige duppedingster. Og så møtte jeg en båtgal svenske i Strømstad i går, med en seilbåt fra midten av 70 tallet,

Det høres ut som Göran Helmer som drev med båter fra Marieholm i Sttrömstad:

bilde

mellom mine to båtliv har eg brukt helger og ferier på teltliv, et sted mellom 50-60 døgn i telt hvert år, noe som gjør at jeg trenger ikke særlig komfort for å nyte tilværelsen. Kan vel tillegge at jeg har vel hatt det meste av telt typer og gjerne det beste...................(og dyreste) :blush::giggle::giggle: , men samenlignet med båtrelaterte tin var det ikke dyrt.

Telt typen som ble favoritt og som jeg kunne bruke sommer som vinter var denne australske modellen

bilde