Jump to content

Mister kjølevannet på en perkins 4.108


Utkikk

Recommended Posts

Har en perkins 4.108 som mister kjølevannet.

Har sett at det drypper fra undersiden helt framme på motoren. Snakket med verkstedet i byen, og de tror pumpen kan være ødelagt.

Har litt vanskelig for å tro det siden kjølevannet fra motoren også brukes til varmtvannstank og en kupevarmer, og de virker som de skal.

Motoren blir heller ikke for varm under gange så lenge jeg etterfyller vann. Ser at vannet samler seg under motoren. Noen som vet hva problemet kan være?

 

 

Link to post

Høres ut som du har en lekkasje en eller annen plass.Du bør se etter synlige lekkasjer med motor i gang.Sjekk slangeklemmer,slanger/rør og pumpe.Ligger vannet igjen i kjølen bør du kunne detektere lekkasjen visuelt.Regner med du har hatt tilstrekkelig med frostveske på,hvis ikke kan det jo være frostsprengt kjølekappe,men ville tatt med meg lykt og lett etter synlige lekkasjer først som sagt på det førstnevnte.

Link to post

Takk for tipsene!

Har sett at det drypper helt framme på undersiden av motoren. Det gjelder både når motoren står og når den går. Har bare kjent med fingrene der jeg ser det drypper, men skal prøve med speil og lommelykt. Hvor finner jeg sladrehullet? Kan man ta av pumpen ut at det tuller med timingen til motoren?

Har alltid vært frostveske i motoren så det er neppe frosten som har skylden.

Link to post

Høres definitift ut som en lekk vannpumpe ja! Helt normalt, "skyldes" ikke annet enn mange års bruk. Hvis den er grei å komme til er det fort gjort å skifte. Men i båt er det jo ofte ganske trangt da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Enkel trykktester kan man lage av en passende sykkelslange. Klipp av slangen og lage en brett i ene enden som klemmes mellom to trebiter. Andre enden trees nedover påfyllingsstussen og sikres med strips/slangeklemme el. Pumpe opp trykk med en sykkelpumpe og se etter lekkasjer.

Link to post

Når pumpa er ødelagt, så er det lager og tetninger det snakkes om som er ødelagt. Fortsatt dras pumpa rundt av reima, og kan virke i mange timer (år) avhengig av bruk. Så den pumper fortsatt vann rundt slik at motor blir kjølt og bereder får sitt. Sladrehullet sitter under pumpa og er laget for at når lager/tetning i pumpa er ødelagt (slitedel som ryker til slutt...) så skal man oppdage det på tidlig tidspunkt, og samtidig unngå at lager står i vanntrykk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
  • 4 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...