Jump to content

Hvor kjøper mann led lamper til båt.?

Luka68

Recommended Posts

Har vært gjennom et lite utvalg fra ebay, dx og alibaba i håp om å finne noe fruen kan godkjenne. Det skal med andre ord oppleves som halogenlys…

Er ganske så fornøyd med disse: http://www.aliexpress.com/snapshot/6008864883.html

Kanskje litt svakere lys enn en 12v 10W G4, men det er nesten umulig å skille fargen fra halogen. Optimalt skulle man kanskje funnet en med samme dioder (Samsung 2323), men 1,2 eller 1,5W?

Ikke helt optimalt at lyskilden på en måte lyser "rett ut", men det funker ganske bra i mine "Bavaria spotter" med reflektor. Lyser litt mer den ene veien enn den andre.

Har ikke fått testet dem med dimmer enda, men kommer uansett til å benytte disse i lugarer etc.

Andre som har anbefalinger med høy WAF (WifeAcceptanceFactor)?

• 4 uker senere...

Trur det har vert tema eit par ganger tidligere. Bruk "søk" funksjonen, så får du sikkert masse info.

Eg kjem ikkje til å bruke led i lanterner. Eg gjorde det på forrige båt, og det gav forstyrrelser på vhf. Det var dyre pærer, men det finnes nok ennå dyrere som kanskje ikkje lager surr.

Orginale lanterner med led er kanskje det beste.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Synes tilbudet og utviklingen på led til lanterner går uforskammet tregt.

Hvit felles pære skal etter hva jeg vet ikke brukes i lanterner med to farger. Grønt blir blålig og rødt blir rosaaktig lys. Jeg har kun funnet en pære hvor pære i seg selv har både røde og grønne dioder i hver sin sektor. Men hvordan denne blir i en gammel lanterne med både rødt og grønt glass, det vet jeg ikke.

Det er seatronic som har denne kombi ledpæren, og koster 350 kr ca. Da er det kanskje like økonomisk å bytte hele enheten med en kombi ledlanterne fra biltema.

Det irriterer meg at utvalget er så dårlig og det er de samme produktene som har vært på markedet i flere sesonger. En kan mistenke at leverandørene brenner inne med et parti de vil selge ut før det kommer nytt. Det er ikke mye å velge i av bauglanterner i led om man vil bytte ut den gamle Hella-lanterna i baugen med noe som er likt båte i stil og mtp hullmål.

At led gir støy på vhf er et skikkelig minus.

Lanterner er et skikkelig strømsluk for oss som seiler. I beste fall kan man leve med at motorlanterna er glødepære, siden man har lading ved motorgange. Dog tar det fra ladinga inn på batteriene... I det store regnestykket.

Redigert av Eureka (see edit history)

Tja, om man allerede har gjort strømsparende tiltak både på ny led ledbelysning under dekk, valgt et dyrt kjøleskap pga lavt forbruk, dieselvarmer av samme grunn, nyeste tv, etc etc, så er det jo litt surt at lanternene står igjen som største strømsluket. Og det er endatil den strømforbrukeren du ikke kan la være å skru av ved mørkets frembrudd. Alt annet kan du droppe.

Jeg valgte å bytte babord/styrbord-lanterner til LED for å unngå å måtte komme i den situasjonen at lanternen slukker under fart. Som FM 8-12 påpeker så har det ingen ting for seg i en motorbåt med tanke på strømsparing. Ankerlanterne derimot, er valgt med tanke på strømsparing, 3,5 W mot 25 W har en viss betydning.

Er for øvrig på jakt etter LED med litt varmere lys enn det jeg har nå (G-4 sokkel). Er det noen som har forslag?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...