Jump to content

En yrkesfiskers hverdag (sjark eigere)

Robåten

Recommended Posts

Har lenge hatt lyst til og kjøpe egen sjark og bli yrkesfisker. Planen er først å kjøpe en mindre båt og vere fritidsfisker ett par år før eg blir yrkesfisker.

Men har litt spørsmål som eg håper og få svar på :)

Hvor lange dager bruker det og bli? Nå tenker eg på når enn fisker i hjemmetrakter osv

Inntekt? Hva er ca snittlønna til en vanlig yrkesfisker med egen sjark? Gruppe 2

Vanskelig og kombinere fiskerlivet med familielivet?

Line vs garn? Anbefalinger?

Har selv ingen erfaring med det å være yrkesfisker,men har en bekjent som er det.Han drifter en 28 fots sjark, og bedriver fiske med garn,line,juksa og teiner alt etter årstid.Jobben er ingen ni til fire jobb.Du kanpåregne lange varierende arbeidsdager med til tider både utfordrende og tøft arbeidsmiljø.Arbeidet består selvfølgelig ikke bare av fiske,men en stor del av arbeidet er vedlikehold av fartøy og redskap.Inntekten er variabel og usikker,du vet aldri hva din månedslønn er.Fordelen er nok den friheten det å være egen lykkes smed gir,samt fine naturopplevelser og spenning.

Hei

http://www.sjofartsdir.no/no/yrkesfisker/

Å vera fiskar er det farlegaste yrket i landet, og sjarkfiskarane har det farlegast av alle. Dette gjeld spesielt dei som fiskar aleine.

Eg kjenner ein fiskar som seier at det å vera fiskar ikkje er eit yrke, men ein sjukdom.

Det er eit faktum at dei aller fleste fiskarane er "født inn i yrket", men det er unntak.

Kvar i landet held du til?

Ask

Ålesund. Kunne tenkt meg og slengt meg med på skrei fiske i nord på vinterstid. Får vel dradd opp det eg har lov og ta av torsk på kort tid. Sommerstid kan vel krabbefiske vere en grei måte og spe på årsinntekta? Jo rekner med de vil gå en del tid til vedlikehold av skuta :)

Situasjonen på skreien i fjor var vel historisk mye fisk å få.Problemet var vel dårlige tider i Italia og en del av mottakerlandene nedover i Europa og dertil dårlig kjøpekraft og dårlig omsetningen på skreien,hvilket resulterte i lave priser til fiskeren.På et tidspunkt i skreifisket også mottaksstopp pga årsaksforholdene som tidligere nevnt.Med mindre du har tenkt å fiske og omsette store mengder krabbe på sommeren kan det kanskje bli litt knapt om målet er en middels til god inntekt av dette?Har forstått at sjarkfiske ikke lenger er hva det en gang var inntektsmessig sett på min bekjent. Ellers er det jo rikelig med mottak rundt Ålesund og på Ellingsøya så i så fall burde du vel i tillegg til krabbe også satset som et minimum også på juksa.

Ja du kan jo gjerne si at det ikke er mye hjelp i fritt fiske når markedet er den styrende faktor.Har sett det er en del sparker som averter med uendelig torskekvote,og prøver seg med å prise båtene godt deretter.hehe.

• 3 weeks later...

Det å være sjarkfisker er et hardt og krevande yrke som eg ikkje anbefaler noken å starte med.

Du skal virkelig stå hardt på for å klare ei brukandes årsinntekt(gruppe 2),sjølv om det er frittfiske enn så lenge,så er det ikkje bare å segle nordover uten å fått seg en plass å levere fisken.

Som det er skrevet i et annet innlegg så er dette en slags sjukdom og går det ikkje over er det et par råd å ta med seg.

1. Prøv å få deg jobb på en sjark å sjå med engne auge ka som kreves.

2. Sett deg grundig inn i alle reglene som går under skipskontrollen! Der er masse båt tilsalgs som er ei tikkande utgiftsbombe.

3. Safety First!

Lykke til :fishing:

• 1 year later...

Korleis blir det med og få solgt torsken i år når de e fritt fiske på den for yrkesfiskera? Markedet må vel bli fort metta?

Halloen.

Har du fått deg sjark og begynt å fiske?

Eg holder sjøl til i ålesund, og syns det er spennende me sjark og fiske... blir kun som hobby. har fast arbeid og alt det der ved siden av..

eg skal til å freshe opp en myra sjark no etter nyåret, so vist du har noen ideèr eller synspunkt hadde det vert morro og kunna møtest og delt idear. håper du fortsatt er aktiv her på BP.