Ninjan Startet 22.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2014 Jeg lurer på om noen kan si meg årsmodell på denne motoren kun ved hjelp av bildet? Jeg skal kjøpe denne båten, men selger vet ikke så mye om motoren annet enn at han fyller olje i bensinen etter han har fylt opp tanken.. Så da er det hvertfall 2T Noen som kan hjelpe? Er veldig skeptisk til motoren selv, jeg tipper tidlig 80 tallet, tror dere den legger inn årene snart med tanke på alderen og normal slitasje? Den har gått i saltvann.. Takker for relevante svar folkens! Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
Lars K Svart 22.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2014 (redigert) Hvis du har serienummeret på motoren kan du se her: http://www.ravns-garage.com/LinkClick.aspx?fileticket=bl9uSDQTBG8%3D&tabid=193&mid=582 Hvis du ikke finner den så vil jeg tro at den er fra 70tallet basert på dekoren og at det ikke er eksos i propellen... Har selv en Evinrude 4hk fra 72 som ligner i dekoren. Edit: Denne er kanskje bedre: http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Evinrude/Fastst%C3%A4ll%C3%A5rsmodell/Produktions%C3%A5rslista/1850hp1503250903/tabid/447/Default.aspx Redigert 22.Januar.2014 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ninjan Svart 22.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2014 OK, takk for det, jeg har det ikke foreløbig, da jeg skal hente på fredag. Ja, ser den ligner på 72 modellen på dekoren ja. Hva må jeg eventuelt gjøre med tanke på service, for å få så lang levetid som mulig ut av den? Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
Lars K Svart 22.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2014 Det lønner seg å ta en kompresjonstest,og sjekke kjølingen på den. Påhengere som har gått i mye saltvann får som regel endel saltavleiringer i systemet,så det er greit å prøve å rense litt. Største problemet med eldre påhengere er at skruer sitter ofte fast og knekker. Service på en totakt er ikke allverden. Bytte olje i undervannhus,og sjekke at det er tett. Bytte plugger. Impellerbytte hvis nødvendig,og en rens av forgassere,så er mye gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Ninjan Svart 22.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2014 Ok, takk for svar. Så jeg trenger ikke bekymre meg for mye da med tanke på alderen? Bare jeg får gitt den litt kjærlighet nå i vinter, burde den holde noen år til? Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
Lars K Svart 22.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2014 Tja,det er vel usikkert på så gamle motorer :) Men har flere gamle motorer selv som hittil har gjort jobben hvertfall. Regner ikke med du skal gi allverden for motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Ninjan Svart 22.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2014 Sant det.. X fingrene på at den er godt tatt vare på. 14000kr for en Kavaler 444 med denne motoren og registrert henger. Er vel ok det? Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
Lars K Svart 23.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 Den ja,kikket på den. Det er sikkert helt greit så lenge alt fungerer Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 (redigert) Som det er nevnt her bytt girolje og plugger evt bensinfilter hvis det er, hvis ikke er det lurt og sette i et. og forgasserrens. og ikke minst kjør den i ferskvann! Det du kan gjøre er å la den gå en god stund i ferskvann til den er god og varm så den får vasket ut salt og drit i kjølesystemet. Kjenn deretter rundtom på motoren om den er unormalt varm enkelte plasser, da er det enten tett kjøling eller dårlig impeller.. Men får den motoren rett oljeblandet bensin, luft og kjøling tror eg det skal mye til for å ta livet av den Redigert 26.Januar.2014 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Hjeltefjord Svart 26.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Ut i fra bilde vil jeg tro denne motoren stammer mere fra tidlig syttitallet enn åttitallet. Slike gamle motorer har i utgangspunktet gjort sitt, og å tro noe som helst om hvor lenge den kan vare er vel få som bør ta på seg å mene noe om.Når det er sagt, har de eldre årgangene av evinrude jeg har vært borti vist seg å være gode og holdbare konstruksjoner,men det er motorer fra åttitallet.Så gammelt som dette har jeg ikke vært borti.Verdimessig?Et par flasker rødvin..Så lenge den tutler og går uten særlig inngrep vil den jo tross alt ha en verdi.Bruksverdi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.