Jump to content

Kjøpt Bavaria 25 Sport, tips til klargjøring + transport i Bergen?


Olepo

Recommended Posts

Da var endelig kontrakten signert og jeg har kjøpt meg ny, (brukt) båt. Som noen kanskje har fått med seg i et par andre tråder her på BP har det vært en lang og brokete vei frem til kontraktsinngåelse, men det ordnet seg til slutt :smiley:.

 

Båten er en brukbart utstyrt Bavaria 25 Sport fra 2005. I kjelleren sitter det en 2008 mod Volvo Penta D4-300, (det ble skiftet motor i 2008 pga at tidligere eier ville ha mer krefter). Båten står for tiden i vinteropplag ved forhandler i Bergen og skal etter planen sjøsettes for funksjonstest/prøvekjøring og overtakelse i uke 18.

 

Forhandler skal utføre utvendig vask av båten etter vinteropplag, men det inngår ikke polering og bunnsmøring.

Jeg har vurdert å ta en helg i Bergen til våren, jeg kunne da polert og stoffet båten og kombinert dette med å oppleve litt Bergenskultur :cheers: . Siden båten står ute er jeg imidlertid avhengig av godt vær for å utføre dette arbeidet, så jeg har mer eller mindre skrinlagt disse planene. Kjedelig å reise til Bergen for å bli møtt av en helg med nedbør.. På den annen side hadde det jo da vært mer tid og rom for :cheers: !

 

Jeg har fått pris av forhandler på polering av skrog u/fenderlist, men syntes ikke dette var et godt tilbud. Hvis det er noen som kjenner til en virksomhet i Bergen som kunne utført polering og bunnsmøring på denne båten, og ikke bruker alt for bred gaffel til fakturering ville jeg satt pris på et tips.

Et godt alternativ er å landsette båten når den ankommer Holmestrand og utføre arbeidet selv her hjemme. Jeg får da et ekstra kranløft men til gjengjeld god tid til å massere Bavariaen :wink: .

 

Tema 2 er transport av båten fra Bergen til Holmestrand. Må innrømme at det er litt fristende å gå sjøveien. Men siden jeg er amatør må jeg alliere meg med en dyktig navigatør + selvfølgelig en egen IT ansvarlig som kan oppdatere BP underveis :thumbsup: .

Lars O har forøvrig også kjøpt båt i Bergen som skal hentes til våren. Hvis jeg hadde fått timet det med hans hentetur ville det vært både sosialt og betryggende å kjørt i følge med han. Utfordringen med å gå rundt kysten er jo været, jeg er avhengig av godt vær(lite vind og sjø). Det er heller ikke ønskelig hverken for meg eller forhandler å la båten bli liggende over tid i Bergen etter overtakelse. Så været er som alltid et usikkert kort...

 

Derfor vil det enkleste, (og selvfølgelig kjedeligste) være å frakte båten på bil over fjellet. Hvis noen har erfaring med en transportør som kan frakte båten rimelig og trygt fra Bergen til Holmestrand setter jeg pris et lite signal. Jeg har fått tips om Moe Transport + en kar som heter Tommy Høviskeland fra Os. Er det noen som har erfaring med disse?? Moe Transport benytter etter det jeg har forstått en stor båthenger, men de har bekreftet at de har kapasitet til å frakte Bavariaen. Den har bredde på 2,55m og vekt er oppgitt til 2900kg.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post

gå sjøveien!! 2.55 fører til følgebil og masse utgifter.. Det går helt fint å gå sjøveien hvis du planlegger godt.. Seilte Stavanger-Trondheim med ny båt for noen år siden, og da hadde jeg vært på seilkurs 14 dager før.. gikk fint det

 

 

Fin tur e det og.. :D

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post

Hentet selv min "nye"

Bavaria 33 sport på Askøy i slutten av november!

 

Jeg gikk selv sjøveien, aldri vært andre steder enn kr.sand - Strømstad så hele vestkysten var ny!

 

Men det gikk helt smertefritt som jeg hadde en egen tråd på!

Vi var så maksimalt heldige vi kunne være med flatt hav fra Askøy til langesund :) mener og huske vi brukte 14 timer effektiv kjøring på turen . Ca Snittfart på 20-21 knop!

 

Ingen problemer med sjøveien selv om du er ukjent mye god hjelp her på BP :))

 

Men fraktet i denne forbindelse min gamle båt en 26 fot båt til Askøy på semitrailer det kostet 6000kr men jeg har mange gamle kolleger i transporten.

 

Normal pris på en slik båt fra Bergen til Holmestrand vil jeg tippe ligger fra 7500-11500 avhengig av transportør selvfølgelig.

 

Så kan du jo regne litt på forbruk og kostnader mtp sjøveien kontra transport :)

 

For meg kostet sjøveien ca 7000kr og transport på 33 sport var rundt 35.000kr

 

Angående transport av båten hjem så kan du høre med Olav aksjer, dsv i Arendal.

Kjetil kokkersvold , disse pleier ikke være så dyre iallefall.

 

PS ser folk nevner følgebil!

Det stemmer ikke, jeg har kjørt bredtransport i 8 år og følgebil er fra 3meter. Opptil 3 meter skal det bare markeres.

 

Båten jeg sendte til Bergen var 2.55 og ingen spesialtransport.

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Fin tur e det og.. :D

 

Ja, det er det som taler for å gå sjøveien :yesnod: . Med gunstige forhold vil det være en fantastisk tur og en fin anledning til å gjøre seg kjent med båten.

 

 

MaSa: Ja, jeg fulgte med på henteturen din :thumbsup: . Mistenker at du har en direktelinje til værgudene, til tross for at årstiden kanskje ikke var den optimale virket det som om du hadde svært gode forhold hele veien.

 

Takk for prisanslag og info angående transport, jeg får kontakte noen utvalgte for å sjekke litt priser. Jeg vet at Olav Askjer har en sjåfør som kjører mye båt her i Holmestrand, så jeg kan jo høre med han.

 

Det vil naturligvis gå en slump med diesel rundt kysten også, så rent økonomisk er det ikke sikkert det skiller så mye på sjøvei vs landevei.

Link to post

Når det gjelder transport generelt , så er det slik at det ofte er mye lass til Bergen, men lite lass fra bergen.. Noe som gjør konkuransen hard og billig!

Mange velger derfor og gå tomme fra Bergen til enten Oslo, Stavanger, Kr.sand.

Så finner du en som har lass til Bergen men ikke tilbake så kan du få relativt billig transport..

Skal du f.eks spørre en lokal transportør i vestfolf/buskerud så er det ikke ofte han er i Bergens traktene sikkert dermed må han sikre seg betaling begge veier, og får han da ikke transport fra Østlandet til Bergen så må du dekke veldig mye av reisen begge veier..

 

DSV i Arendal er som nevnt mye i Bergen, Midtstøl i Arendal, SR transport, BCT og Royal Transport er kjente store som er mye i området Bergen iallefall..

 

Er båten kjøpt av forhandler så kan du undersøke med dem om de har kontakter også.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Det er daglig mye transport den veien. Mange ganger går bilene tomme tilbake.Søk på transport av båt, for denne båten på nettet. Det er mange som ønsker returfrakt, og vil svare deg ! Å ta sjøveien med en 25 foter på denne strekningen, er lite smart og ikke lønnsomt. Om båten er blank i gelcoaten, trenger den kun vask. Så skal den vokses!!! Polering er kun tilsolbrente matte skrog.En gelcoat-forseiler er topp,etter voksing. Gratulerer med fin båt, og lykke til :wink:

Link to post

Det er et lite firma på Søreide som heter Bergen Lystbåtservice. I den grad det er gunstig å sette ut jobber som bunnsmøring og polering, kan du jo høre med de. http://www.baatservice.no/ - P.S: Det er veldig med konsolidering i bransjen, så hvis dette nå er slukt av et større firma, er det slett ikke sikkert disse er rimelige lenger.....

 

Takk for tips! Jeg sender de en henvendelse og ber om pakkepris på bunnstoff, drevspray og polering. Det er vel aldri gunstig å sette bort slike jobber, men tanken var å slippe å landsette båten i Holmestrand. Jeg heller likevel mer og mer imot å utføre jobben selv.

 

Når det gjelder transport generelt , så er det slik at det ofte er mye lass til Bergen, men lite lass fra bergen.. Noe som gjør konkuransen hard og billig!

 

Mange velger derfor og gå tomme fra Bergen til enten Oslo, Stavanger, Kr.sand.

 

Så finner du en som har lass til Bergen men ikke tilbake så kan du få relativt billig transport..

 

Skal du f.eks spørre en lokal transportør i vestfolf/buskerud så er det ikke ofte han er i Bergens traktene sikkert dermed må han sikre seg betaling begge veier, og får han da ikke transport fra Østlandet til Bergen så må du dekke veldig mye av reisen begge veier..

 

DSV i Arendal er som nevnt mye i Bergen, Midtstøl i Arendal, SR transport, BCT og Royal Transport er kjente store som er mye i området Bergen iallefall..

 

Er båten kjøpt av forhandler så kan du undersøke med dem om de har kontakter også.

 

Det vil naturligvis være dårlig butikk å engasjere en lokal transportør som må kjøre en vei uten last. Det måtte være hvis det kunne times slik at de hadde et oppdrag til Bergen og kunne ta med min båt på returen.

 

Jeg skal undersøke med de du nevner her. Det må være en bil med kran ettersom forhandler ikke har utstyr til å løfte båten opp på bil.

 

Forhandler har god erfaring med Moe Transport.

 

 

Det er daglig mye transport den veien. Mange ganger går bilene tomme tilbake.Søk på transport av båt, for denne båten på nettet. Det er mange som ønsker returfrakt, og vil svare deg ! Å ta sjøveien med en 25 foter på denne strekningen, er lite smart og ikke lønnsomt. Om båten er blank i gelcoaten, trenger den kun vask. Så skal den vokses!!! Polering er kun tilsolbrente matte skrog.En gelcoat-forseiler er topp,etter voksing. Gratulerer med fin båt, og lykke til :wink:

 

Ja, det går an å prøve mitt anbud eller noe sånt :thumbsup: .

 

Du har selvfølgelig helt rett! Det var feil/upresist av meg å bruke ordet polering, gelcoat er tilsynelatende blank og "frisk" så det vil nok være tilstrekkelig med voksing og forsegling :yesnod:!

 

Tusen takk!

Link to post

Hei igjen ! Har sjekket opp litt transport for deg. Ring Kjell på tlf:91546144. Han er veldig dyktig, og har ofte turer den veien. Lykke til. Baar.

 

Takker så mye for tips :thumbsup: !

Jeg prøver å ringe Kjell til uken, så får vi se om han kan gi meg en pris på å frakte skuta over fjellet.

 

Jeg vil også takke for alle innspill som har kommet, det er bare å fortsette. Jeg er virkelig full av beundring for all kunnskap, inspirasjon, råd/tips og hjelpsomhet som brukerne av dette forumet bidrar med :flag_bp: !!

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har kommet frem til at det beste vil være å sette båten på land ved ankomst Holmestrand for å utføre bunnsmøring og voksing selv. Da har jeg full kontroll på arbeidet som gjøres, og jeg har god tid til å gå skikkelig over båten før sjøsetting :thumbsup: .

 

Når det gjelder transport er det fortsatt uavklart, har lagt ut transport av båten på mittanbud.no, men foreløpig ikke mottat mange svar.

Jeg har fått et brukbart tilbud fra Moe Transport. Jeg har også fått en henvendelse/pris fra en lokal transportør her i Vestfold som har en del turer til vestlandet, men det er med forbehold om at de tar med båten på retur fra Bergen. Dermed er jeg avhengig av at det klaffer tidsmessig. Vet foreløpig ikke hvor ofte de har vestlandsturer.

 

Jeg får prøve å kontakte noen av de som er nevnt tidligere i tråden her, blant annet tipset fra Ocean Q, så får vi se om vi kan få spikret noe. Har foreløpig god tid, men håpet var at jeg kunne få med båten på en returtransport dersom jeg var tidlig ute :rolleyes:.

Link to post

Litt OT, men det er jo tydeligvis et tema som skaper logistisk hodebry. Er du sikker på at du trenger å bunnsmøre? -vet du når det ble gjort sist, type bunnstoff og fabrikat? Er bunnstoffet helt, uten avskalling?

Om det er selvpolerende bunnstoff av feks typen international micron, så holder den i to sesonger. Det er viktig å slite det ned ved bruk.

Drevspray? -tja, det har jeg aldri brukt på vårt DPH-drev. Så lenge du bruker båten jevnlig og koster av med en kost, så gror det ikke. Pollering av skrogsiden KAN du gjøre fra flytebrygge eller gummibåt. Over fenderlista gjør du like godt på vann som land.

Link to post

Litt OT, men det er jo tydeligvis et tema som skaper logistisk hodebry. Er du sikker på at du trenger å bunnsmøre? -vet du når det ble gjort sist, type bunnstoff og fabrikat? Er bunnstoffet helt, uten avskalling?

Om det er selvpolerende bunnstoff av feks typen international micron, så holder den i to sesonger. Det er viktig å slite det ned ved bruk.

Drevspray? -tja, det har jeg aldri brukt på vårt DPH-drev. Så lenge du bruker båten jevnlig og koster av med en kost, så gror det ikke. Pollering av skrogsiden KAN du gjøre fra flytebrygge eller gummibåt. Over fenderlista gjør du like godt på vann som land.

Tja, båten hadde trolig tålt en sesong til på eksisterende bunnstoff. Det er et selvpolerende stoff, men aner ingenting om fabrikat. Ser litt tynt ut på enkelte områder.

Bellaen har jeg smurt hvert år med SeaJet 034, og erfarer vel at jeg ikke klarer å slite det ned for hver sesong. Ender vel med at det bygger seg på og begynner å skalle av etterhvert :rolleyes:. Med mitt bruk hadde det nok vært tilstrekkelig å stoffe annethvert år.

 

Behandler du ikke drevet i det hele tatt, annet enn å børste det jevnlig?? Har inntrykk av at drev og propeller gror nesten uansett hva man gjør. Trikset er vel å kjøre mye mer :thumbsup:!

 

Hadde nok vært mulig å polere båten på vannet ja. Har båtplass med "gangbane" på den ene utriggeren. Men alt er jo litt enklere på land...

Link to post

Behandler ikke drevet med noe. Gjør det kun helt rent umiddelbart etter landsetting. Båten, grandezza31, har rundt 100 til 140 motortimer i året og brukes mye i perioden 15. Juni til 15. august på langtur. Kjører det opp med trimmen og koster fra badeplattformen om det kommer litt brunt belegg. Det mest effektive er igrunn våtdrakt, maske, snorkel og håndskrubbekost.

Bruker riktignok spray på propellen men er ikke noe krise. Der det gror best er på slanger og steder du uansett ikke kommer til å påføre spray.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...