T0m Startet 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2014 (redigert) Hei!Jeg trenger noen tips på hva jeg kan behandle innvendig skrog med, over og under vannlinje? :)Jeg antar at jeg først fjerner gamle malingsrester, og så?Jeg har også pusset opp gulvet som sees på bildet, først 40, så 120. Burde jeg pusse over 1 gang til med finere papir? Har dere noen tips på hva jeg kan bruke på gulvet? Det skal se bra ut, og skal selvfølgelig tåle litt.' Redigert 24.Januar.2014 av T0m (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Owatrol D1, både over og under vannlinje. Trenger ikke noe mer enn det. Men ¨pass på å mette til det ikke suger mer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
T0m Svart 24.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Jeg har en del linolje liggende, er det noe jeg kan få brukt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Hvis det er rå linolje så kan det brukes ja. Kokt linolje lukker overflaten, og er ikke noe godt alternativ. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
T0m Svart 24.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 akk, linoljen var borte...Da må jeg finne på noe annet. Owatrol D1, (eller lignende olje? ) påføres da på samme måte som utenfor skrog?Hvor mange lag bør jeg kjøre på?Det skal vel ikke lakkes noe ovenfor vannlinje? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Owatrol D1, (eller lignende olje? ) påføres da på samme måte som utenfor skrog? Hvor mange lag bør jeg kjøre på? Det skal vel ikke lakkes noe ovenfor vannlinje? Som sagt over, så smører du vått i vått (over og under vannlinje) til det ikke suger mer. Til slutt tørker du over med en fille det overskytende. Når det har fått tørke et par dager, så kan du male nede i dørken med f.eks. Arcanol e.l. i den gråfargen du har. Det gjør det lettere å holde rent senere. Over vannlinjen, kan du lakke, eller du kan la være.... På dørkplatene kan du kjøre på med lakk, f.eks. Epifanes som jeg ville brukt. Første strøk tynnet 50% med WhiteSpirit, andre strøk 25% og resten med 10%. 120 papir er fint nok. Før siste strøk, som gjerne kan være mattlakk, så så drar du forsiktig over med 240 papir for å ta evt korn etc. Tørk med rødsprit for å fjerne støv. Undersiden av dørkplaten kan med fordel mettes med Owatrol e.l. også.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
index Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Jeg ville ikke ha lakket over vannlinjen innvendig, kun Owatrol. Da får treet puste litt, og treet kan mettes på ny neste år uten å skrapes først. Men dørkeplatene må helt klart få seg et slitelag om de skal holde seg fine. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nero II Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Enig med Index, ikke lukk innvendig over vannlinja. Når det gjelder maling nede i kjølen, så metter du først med D1, og så legger du på noe ala Arcanol (jeg tror hverken den eller blymønke lages lenger). spør etter hva som nå har de samme egenskapene. På tiljene dine ville jeg lagt noe maling. Her jeg bor var det en gammel regel om at båten sulle ha samme farve innvendig som det en har på kjøkkenet, det viktigste er at du finner en eller anne nøytral, ganske lys farve, og så legger på (minst) 2 strøk. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 (redigert) Enig med Index, ikke lukk innvendig over vannlinja. Når det gjelder maling nede i kjølen, så metter du først med D1, og så legger du på noe ala Arcanol (jeg tror hverken den eller blymønke lages lenger). Arcanol heter nå Bengalack Metallgrunning Arcanol. Den fungerer helt utmerket undert tiljene og som grunning på bart trevert etter impregnering før påføring av alkydmaling. Redigert 24.Januar.2014 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
T0m Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Jeg har meget god erfaring med å olje innvendig med 50-50 rå linolje og balsamterpentin. Sprøyter på med hagesprøyte. Lukter kjempegodt. Fikk råd her på båtplassen og trebåtsakuten (svensk). Kjøpte 25 liters kanner på Lier Produkter for 10 år siden. Har igjen enda. På en over 40 år gammel pram som var brukt i ferskvann hvert år, hadde noen av bordene blitt bløte. Etter behandling gjenvant de fastheten igjen. Sprøytingen tar bare noen minutter, men bruk en billigsprøyte for den tetter seg lett når den står. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Det er vanskelig å se farger og spill på bilder, men ta en plastkopp og prøv deg frem med blandinger på noe annet treverk. Mener jeg halvblandet med whitespirit for å få en ikke altfor mørk farge på kryssfineren som ble motorkassen min. Prøvde meg frem med litt forskjellige blandinger først. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 De ujevne fargene i treverket vil jevne seg ut etterhvert hvis det blir utsatt for sollys. Min erfaring er at ute på dekk, med forholdsvis få lag lakk, jevner det seg ut på en drøy sesong. Mindre sollys, eller flere lag lakk, så tar det lenger tid. Sitér dette innlegget Link to post
T0m Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Det problemet jeg har nå er at jeg allerede har lagt 2 lag med lakk innvendig (ikke skrog).Det jeg sikkert burde gjort er å bruke noe som f.eks jotuns mahogny restorer, på ønsket område FØR jeg begynte å lakke.Jeg har hørt om noen som har tilsatt mahogny restorer i lakk-påføring. MEN, er dette sett på som en siste utvei/nødreperasjon av slitt mahogny? Kanskje det blir mer likt maling, at man mister fargespillet i trevirket?Jeg har jo som sagt pusset ned til bart treverk, men påført 2 lag med lakk allerede. Skal jeg bare pusse ned til bart treverk igjen på det ønskede området, hvor jeg vil ha mørkere farge?Eller, er det noen som har erfaring med å blande beis/mahogny restorer i lakk, og fortsette lakkingen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.