enter4u Startet 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2014 Har tilbud om å kjøpe en Oceanfarer fra 1974. Båten er i helt grei stand og har en VP 41D på 200hk. Noen som vet om svakheter ved denne båttypen? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Jeg har hatt en 32 Deepsea med 2XAQAD41ADP . Denne har samme skrog men annet overbygg og innredning. Skroget er veldig godt, litt skarp baug så det tar sjøen godt. Skroget er praktisk talt uten planingsterskel så hele fartsspekteret kan brukes. 2x200 hk gir en toppfart på rundt 32 knop og en svært så makelig marsjfart på 24 knop. 1x200 hk synes jeg høres lite ut men samtidig blir den jo noen hundre kg lettere i hekken. Ser at disse gamle Coronetene ligger lavt i pris for tiden og generelt er jo ulempen en -70 talls innredning men det kan jo også ha sin sjarm. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Tom Rør Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Det er en nydelig båt Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Rå sjøbåt kan sikkert kjøre over atlantern med den uten problem , motorn er uslitelig vis den er i orden , tror den veier ganske mye , men er nesten skudd sikker når det gjelder tykkelse på skroget Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Tenk dere den som ny i -74. Da var du konge på fjorden :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Jeg synes også det er en flott båt. Har alltid likt Oceanfareren med halv-fly løsningen. Har dpg aldri sett en med én motor... Som regel 2x AQAD 40 og 41 Trykkleif med 1x200? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 (redigert) Flott båt men som her har latt seg ødelegge noe.... Bella Italia Her en -74 som har fått sin egen lille hjemmeside http://www.coronetoceanfarer32.com/ Og her en -74 med targabøyle http://www.yase.dk/baadetilsalg/februar2008/coronet/coronet.htm Redigert 24.Januar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ocean Queen Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Så kult å se igjen denne båttypen ! Veldig Gatsby stil over Coronet oceanfarer ! Min første Båt over 20 fot, var en slik.En 1977 mod,med 2 merk 165 hk bensin. Toppfarten var 28 knop, men likte best 20 til 23 knop. Solgte båten etter to år, i 1988 .pga kjøp av helt ny båt.Det var en Mester 850 comfort med to yanmar 135 hk. Denne gikk ned på jomfruturen fra Arendal til oslo . Fikk ny båt, to uker etterpå.Den gikk også ned,etter 8 dager !!! Masterbåt gikk konkurs pga: denne fadesen. Jeg har vært full av anger på at jeg solgte Coroneten .Med den fikk jeg min første skagentur , og hadde ingen problemer med den !!! Den har en smart og tidløs stil,som fungerer veldig bra . Tror en 200 hk kan bli lite i denne båten. En 310 til 370 + baugproppel hadde nok fått henne avgårde. Motoren som følger båten du har her, er jo veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 29.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Det stemmer at det er 1x200 i den. Max fart er 20 knop. Duoprop. Det er masse utstyr i den. Plotter, vinsj, baupropell, ikke gammel kalesje. Alt av vanninstallasjoner er nytt inkl. dass.Ulempen er at sittegruppen inne er gjort om til soveplass. Tror jeg må tenke litt på denne. Får den grisebillig. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 Flott båt, har hatt samme selv dog med 2x200 hk bensin, tørst var den. En venn hadde en med 2x109 hk diesel, det ble for smått. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Olepo Svart 29.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2014 (redigert) Så kult å se igjen denne båttypen ! Veldig Gatsby stil over Coronet oceanfarer ! Min første Båt over 20 fot, var en slik.En 1977 mod,med 2 merk 165 hk bensin. Toppfarten var 28 knop, men likte best 20 til 23 knop. Solgte båten etter to år, i 1988 .pga kjøp av helt ny båt.Det var en Mester 850 comfort med to yanmar 135 hk. Denne gikk ned på jomfruturen fra Arendal til oslo . Fikk ny båt, to uker etterpå.Den gikk også ned,etter 8 dager !!! Masterbåt gikk konkurs pga: denne fadesen. Jeg har vært full av anger på at jeg solgte Coroneten .Med den fikk jeg min første skagentur , og hadde ingen problemer med den !!! Den har en smart og tidløs stil,som fungerer veldig bra . Tror en 200 hk kan bli lite i denne båten. En 310 til 370 + baugproppel hadde nok fått henne avgårde. Motoren som følger båten du har her, er jo veldig bra. Ble litt nysgjerrig nå Ocean Queen ... Hva var årsaken til at 2 helt nye båter endte som ubåt i løpet av drøyt 3 uker ?? Må jo nærmest være norgesrekord... Jeg har dessverre ingen erfaringer til å bidra med til trådstarter, men må si at jeg synes det var en flott båt utifra bildet. Vel å merke før italienske modifikasjoner utføres ... Redigert 29.Januar.2014 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 Fantastisk flott båt, se beskrivelse og bilder på en som er til salgs i Danmark: http://www.hugohein.eu/my/coronet.32/coronet-specs.htm Og en annen variant på samme skrog: Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 (redigert) Den nederste er vel en 32 Deep Sea Fly eller 32 Sedan Fly. Er ikke helt sikker på forskjellen, hvis det er noen forskjell da. Redigert 30.Januar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SveinHa Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 Det er nok Sedan, DeepSea Fly har trapp (3 innstøpte trinn) fra dollbordet opp til fly: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Havgap Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 Forskjellen på 32 Deepsea og -sedan er beskrevet på linken nedenfor: http://www.coronet.nu/?rID=1000&batID=40 Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 Det er nok Sedan, DeepSea Fly har trapp (3 innstøpte trinn) fra dollbordet opp til fly: Ja, Sedan Fly http://www.blocket.se/goteborg/Coronet_32_sedan_fly__1980_51827155.htm?ca=15&w=3 http://www.mossholmen.se/frp/pboat/plast/coronet32sedanfly/more.htm Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2014 (redigert) Med 200 hk og toppfart 20 knop så vil den jo knapt plane skikkelig i marsjfart, iallefall ikke med ferielast/folk og full tank. Men om den har liten planingsterskel så funker det vel på et vis. Men det går jo an å oppgradere etterhvert. Singelinstallasjon har jo visse fordeler, service, plass og kostnadsmessig. D4-260/300 burde jo funke noe bedre, eller helst D6-350/370/400 for de fartsglade. Yanmars nye V8-370 hadde vel vært perfekt men det blir jo langt fra grisebillig. Evt. Mercruiser QSD-320 rekkesekser. Ligger jo noen brukte slike på finn. Redigert 30.Januar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
enter4u Svart 31.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Takker for mange fine innspill og bilder. Ja jeg også synes 200hk er snaut. Men så spørs det hvor mye som er verdt å koste på skuta i motor da . Får sikkert solgt den som står i til en rimelig penge. Men å koste på over 100k i motor og drev er uaktuellt. Ender med at jeg IKKE kjøper den tenker jeg..... Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Hva med å kjøpe en restaurert motor, du får en gm 200 hk til rundt 15-20.000 nyoverhalt. Omtrent like god som ny. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Teerex Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 (redigert) I en slik eldre båt med et visst fartspotensiale er jo ofte motoriseringen det viktigste og det dyreste for bruksverdien/bruksgleden. I motsetning til f.eks. veteranbilverdenen der det gjerne er andre ting som ofte er mere kostnads/arbeidskrevende enn motoren. Skal man få full glede og fullt utbytte av en båt på denne størrelsen så er jo ytelse, forbruk og driftssikkerhet i maskinrommet alfa og omega. Så man kan jo deretter vurdere kostnadsrammen. Redigert 31.Januar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Om du slår fra deg det med farten og ser mer for deg å bruke den i deplassementfart, rundt 7 knop så slipper du billig unna ang forbruk hvertfall. Det pluss at du ikke stresser livet av både motor og drev, som antagelig vil gi deg mindre problemer og utgifter fremover. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
CB. Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 ...men det å ha for liten motor på en stor båt....er aldri bra etter mitt syn. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
SveinHa Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Min erfaring med 2x200 hk på samme skrog er at den er praktisk talt uten planingsterskel og med bare halve motorvekten blir den vel litt bedre. Når jeg var ute i styggevær lå jeg mye i 14-15 knop og det er vel i verste hekksjøfart med andre båter men Coroneten gikk greit i plan. Coroneten løfter seg nesten rett opp av vannet i stedet for å stikke nesen i sky... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
CB. Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 Det har du rett i, skroget har ingen planingsterskel grunnet den brede bakstussen. Er det høy sjø bør en kunne holde rundt 20 kn med båten for å slippe slag og alle problemene med "snekke typene". Det klarer 32 foteren. Har hatt en Coronet 27 Seafarer også. Den var meget hardere i sjøen og en ble nødt til å gå ned under eller halvveis av planings terskelen for å være komfortabel. På Oceanfarer og for å få glede av den tror jeg en bør ha minst rundt 300 hk. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Teerex Svart 31.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2014 (redigert) Her en med KAD300 og 22 knop marsjfart (minst) En annen, i relativt plan Redigert 31.Januar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.