Jump to content

Coronet Oceanfarer, erfaringer?

enter4u

Recommended Posts

Jeg har hatt en 32 Deepsea med 2XAQAD41ADP . Denne har samme skrog men annet overbygg og innredning. Skroget er veldig godt, litt skarp baug så det tar sjøen godt. Skroget er praktisk talt uten planingsterskel så hele fartsspekteret kan brukes. 2x200 hk gir en toppfart på rundt 32 knop og en svært så makelig marsjfart på 24 knop. 1x200 hk synes jeg høres lite ut men samtidig blir den jo noen hundre kg lettere i hekken.

Ser at disse gamle Coronetene ligger lavt i pris for tiden og generelt er jo ulempen en -70 talls innredning men det kan jo også ha sin sjarm.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Flott båt

bilde

men som her har latt seg ødelegge noe.... Bella Italia :giggle:

bilde

Her en -74 som har fått sin egen lille hjemmeside http://www.coronetoceanfarer32.com/

Og her en -74 med targabøyle http://www.yase.dk/baadetilsalg/februar2008/coronet/coronet.htm

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Så kult å se igjen denne båttypen ! Veldig Gatsby stil over Coronet oceanfarer ! Min første Båt over 20 fot, var en slik.En 1977 mod,med 2 merk 165 hk bensin. Toppfarten var 28 knop, men likte best 20 til 23 knop. Solgte båten etter to år, i 1988 .pga kjøp av helt ny båt.Det var en Mester 850 comfort med to yanmar 135 hk. Denne gikk ned på jomfruturen fra Arendal til oslo :diving: . Fikk ny båt, to uker etterpå.Den gikk også ned,etter 8 dager !!! Masterbåt gikk konkurs pga: denne fadesen. Jeg har vært full av anger på at jeg solgte Coroneten :worry: .Med den fikk jeg min første skagentur , og hadde ingen problemer med den !!! Den har en smart og tidløs stil,som fungerer veldig bra :smiley: . Tror en 200 hk kan bli lite i denne båten. En 310 til 370 + baugproppel hadde nok fått henne avgårde. Motoren som følger båten du har her, er jo veldig bra.

Så kult å se igjen denne båttypen ! Veldig Gatsby stil over Coronet oceanfarer ! Min første Båt over 20 fot, var en slik.En 1977 mod,med 2 merk 165 hk bensin. Toppfarten var 28 knop, men likte best 20 til 23 knop. Solgte båten etter to år, i 1988 .pga kjøp av helt ny båt.Det var en Mester 850 comfort med to yanmar 135 hk. Denne gikk ned på jomfruturen fra Arendal til oslo :diving: . Fikk ny båt, to uker etterpå.Den gikk også ned,etter 8 dager !!! Masterbåt gikk konkurs pga: denne fadesen. Jeg har vært full av anger på at jeg solgte Coroneten :worry: .Med den fikk jeg min første skagentur , og hadde ingen problemer med den !!! Den har en smart og tidløs stil,som fungerer veldig bra :smiley: . Tror en 200 hk kan bli lite i denne båten. En 310 til 370 + baugproppel hadde nok fått henne avgårde. Motoren som følger båten du har her, er jo veldig bra.

Ble litt nysgjerrig nå Ocean Queen :rolleyes:...

Hva var årsaken til at 2 helt nye båter endte som ubåt i løpet av drøyt 3 uker :diving: ?? Må jo nærmest være norgesrekord...

Jeg har dessverre ingen erfaringer til å bidra med til trådstarter, men må si at jeg synes det var en flott båt utifra bildet. Vel å merke før italienske modifikasjoner utføres :nonod: ...

Redigert av Olepo (see edit history)

Den nederste er vel en 32 Deep Sea Fly eller 32 Sedan Fly. Er ikke helt sikker på forskjellen, hvis det er noen forskjell da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Det er nok Sedan, DeepSea Fly har trapp (3 innstøpte trinn) fra dollbordet opp til fly:

bilde

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Med 200 hk og toppfart 20 knop så vil den jo knapt plane skikkelig i marsjfart, iallefall ikke med ferielast/folk og full tank.

Men om den har liten planingsterskel så funker det vel på et vis.

Men det går jo an å oppgradere etterhvert. Singelinstallasjon har jo visse fordeler, service, plass og kostnadsmessig.

D4-260/300 burde jo funke noe bedre, eller helst D6-350/370/400 for de fartsglade.

Yanmars nye V8-370 hadde vel vært perfekt men det blir jo langt fra grisebillig. Evt. Mercruiser QSD-320 rekkesekser. Ligger jo noen brukte slike på finn.

I en slik eldre båt med et visst fartspotensiale er jo ofte motoriseringen det viktigste og det dyreste for bruksverdien/bruksgleden.

I motsetning til f.eks. veteranbilverdenen der det gjerne er andre ting som ofte er mere kostnads/arbeidskrevende enn motoren.

Skal man få full glede og fullt utbytte av en båt på denne størrelsen så er jo ytelse, forbruk og driftssikkerhet i maskinrommet alfa og omega.

Så man kan jo deretter vurdere kostnadsrammen.

Min erfaring med 2x200 hk på samme skrog er at den er praktisk talt uten planingsterskel og med bare halve motorvekten blir den vel litt bedre. Når jeg var ute i styggevær lå jeg mye i 14-15 knop og det er vel i verste hekksjøfart med andre båter men Coroneten gikk greit i plan.

Coroneten løfter seg nesten rett opp av vannet i stedet for å stikke nesen i sky...

• Barnevaksiner

Det har du rett i, skroget har ingen planingsterskel grunnet den brede bakstussen.

Er det høy sjø bør en kunne holde rundt 20 kn med båten for å slippe slag og alle problemene med "snekke typene". Det klarer 32 foteren. Har hatt en Coronet 27 Seafarer også. Den var meget hardere i sjøen og en ble nødt til å gå ned under eller halvveis av planings terskelen for å være komfortabel.

På Oceanfarer og for å få glede av den tror jeg en bør ha minst rundt 300 hk.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Her en med KAD300 og 22 knop marsjfart (minst)

En annen, i relativt plan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...