Jump to content

Skjærgård eller øygard?

roeren

Recommended Posts

Har i mange år reagert på betegnelsen "skjærgård", for de farvannene jeg har båtet i gjennom en del tiår, har nesten alle vært preget av øyer og holmer; bare aller ytterst mot havet er der større ansamlinger av kun skjær.

Nå må det sies at jeg også skiller skarpt mellom 'skjær' på den ene siden, og boe/båe/flu på den andre; jeg mener at 'skjær' er noe som alltid stikker opp av vannet (nesten; de laveste oversvømmes av springflo). Men jeg vet jo at svært mange snakker om "å gå på skjær" - og mener å treffe en boe. Så dette kan jo forklare noe av "skjærgårds"-betegnelsen.

Og så er det noen som har argumentert med at Øygarden er et navn på en rad av øyer (og en kommune) vest for Bergen, og derfor skal ikke ordet 'øygard' brukes om noe annet.

Så har vi ordbruken 'i øyene'; "Vi var i øyene" i betydningen "vi var blant (en nærmere forstått samling av) øyer". Tenk på stedsnavnet 'Øyane' i Os.

Jeg vil gå inn for at vi heller skal snakke om øygard når vi mener ansamling av små og store øyer.

Hm?

Jeg bor ikke langt fra den nevnte Øygarden kommune nord vest av Bergen. Er selvfølgelig ofte der med båt om sommeren. Men jeg bruker faktisk ofte utrykket ut i øygarden selv om det ikke er i kommunen Øygarden jeg sikter til. Mulig det er feil, men flere av mine bekjente gjør det samme..

Ellers er jeg enig ang. døtre og Herr Øygard.. :lol:

I disse tider er det vel ingen som er ved sine fulle fem som tar med seg døtrene sine ut for og kose seg i/med Øygard. :pray:

Du måtte ødelegge denne tråden også.... :nonod:

Tilbake til topic..

Øygard er ikke mye utbredt, det er stort sett kun en kommune utenfor Bergen som bruker dette skriftlig.. og noen andre på dialektsform.. En øygard består av en rekke øyer som beskytter mot havet.. Derav navnet øygard.. Så kan en diskutere om en skjærgård er det samme... men jeg mener det er en nyanse forskjell på en øy og et skjær

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Guest Avmønstret#

I wikipedia er Kroatsia nevnt som en kyst med "skjærgård". Nå sitter ikke jeg med sjøkart over området men etter husken så er det vel ikke noe særlig med skjær der? Om selve betydningen av ordene "Skjær" og "Øy" har noe å si så har vel Kroatsia en typisk "Øygard" med mange øyer og få skjær mens Norge, Sverige og Finland har "skjærgård" med både øyer og skjær.

Om jeg skulle gjøre et skille så ville jeg altså fulgt selve betydningen av ordet i begrepet. Selv bruker jeg bare "skjærgård" og "Øygarden" er vest for Bergen.

Skjærgård er en fin betegnelse på skjærgård. Noe er skjær under vann, noen i vannskorpa og noen langt over (øyer). Hva som er hva for øyeblikket avhenger jo bare av vannstand/havnivå. Når havet stiger eller synker med opptil titalls meter (som de truer med) så blir skjærgården en helt annen.

Jeg tror hver landsdel får bruke den betegnelsen som passer. Skjærgården her øst vil for alltid hete skjærgård. Noe annet ville blitt kunstig.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Litt på siden(men ikke mye):

I Oslofjorden har vi Askholmene rett nord for Oscarsborg. Disse het tidligere Askeskjera (i gamle kart). Grunnen tror jeg er at disse holmene i tidligere tider hadde svært sparsomt med vegetasjon, nærmest bare gress og snaut nok busker. I dag er det trær på alle unntatt den nordøstre som er bebodd av måker (et måkeskjær om man vil).

Jeg var mye ute på Askhomene som gutt, det tidligste var for over 60 år siden, og jeg kan huske at det var lurt å ha med egen ved hvis man skulle overnatte, for ellers var det bare fuktig rekved å finne.

Jeg har mange ganger tenkt på hva som er kriteriet for et skjær holme eller øy.. tror jeg bruker disse utrykkene om hverandre hele tiden. jeg kaller gjerne et skvalpeskjær for et skjær.. men kaller også små bergobjekt som stikker ovenfor vannet på flo og for skjær! et stort skjær kan jeg kalle en holme.. jeg må si definisjonene er uklare.. Her i Trøndelag kaller vi gjerne det dere kaller øygard for øyan, eller uti øyan. f.eks Sula, Bogøyvær, Mausundvær, Gjæsingen osv.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Østpå har de skjærgården,,steingården,de synger om skigården,i curling setter de en gård og utenfor slottet står kongens gårde.

Vestpå har vi skjergarden,øygarden,steingarden,vi synger om skigarden,i curling setter de en gard og utenfor slottet står kongens garde.

Gard er også et guttenavn som kommer fra det norrøne "gardr"som betyr "festning" eller "inngjerding" ifølge norskenavn.no

Jeg har mange ganger tenkt på hva som er kriteriet for et skjær holme eller øy.. tror jeg bruker disse utrykkene om hverandre hele tiden. jeg kaller gjerne et skvalpeskjær for et skjær.. men kaller også små bergobjekt som stikker ovenfor vannet på flo og for skjær! et stort skjær kan jeg kalle en holme.. jeg må si definisjonene er uklare.. Her i Trøndelag kaller vi gjerne det dere kaller øygard for øyan, eller uti øyan. f.eks Sula, Bogøyvær, Mausundvær, Gjæsingen osv.

Jeg har også tenkt på dette mange ganger. Tror det har med størrelsen å gjøre; at skjær i det minste må stikke opp over sjøen nesten bestandig, og ellers kan være svært små Men store skjær kan være som små holmer, men er nesten helt uten vegetasjon, mens små holmer gjerne har noen busker i det minste. Også grensen mellom holme og øy er noe flytende, men øyer hat gjerne en del trær - og kan selvsagt bli enorme!

grensen mellom disse er flytende :wink:

nå blir det litt på Bohuslänsk

undervattensstein = ligger alltid under vannet (og maks 2 meter under....større avstånd fra vannlinjen da er det et grunn)

bôe (uttales böe) tror dette er skvalpeskjær på norsk (kalles grynna i Stockholm eller på ostkusten) ligger mest under men kan komme opp over vannet

bränning litt större enn bôe, ligger mest over men kan ligge under

skjær litt større, men spoles over i stormer ingen vegetasjon

holme oftast obebodd, men undantag finnes, har vegetasjon og spoles ikke over i storm

ö eller øy større enn holme, har vegetasjon, mange ganger bebodd

kanskje vi skulle kalle det "Holmegaard" som kompromiss........skål :cheers:

bilde

(rette meg Svensk, om jeg tar feil !)

S/Y Gunga Din

grensen mellom disse er flytende :wink:

nå blir det litt på Bohuslänsk

undervattensstein = ligger alltid under vannet (og maks 2 meter under....større avstånd fra vannlinjen da er det et grunn)

bôe (uttales böe) tror dette er skvalpeskjær på norsk (kalles grynna i Stockholm eller på ostkusten) ligger mest under men kan komme opp over vannet

bränning litt större enn bôe, ligger mest over men kan ligge under

skjær litt større, men spoles over i stormer ingen vegetasjon

holme oftast obebodd, men undantag finnes, har vegetasjon og spoles ikke over i storm

ö eller øy større enn holme, har vegetasjon, mange ganger bebodd

kanskje vi skulle kalle det "Holmegaard" som kompromiss........skål :cheers:

bilde

(rette meg Svensk, om jeg tar feil !)

"Holmegård" - eller "holmgard"? Fiffig!

Ellers var definisjonene gode, synes jeg!