Steen Startet 26.Januar.2014 Del på Facebook Startet 26.Januar.2014 Heisann. Sitter å planlegger fiskesesongen som kommer til våren, og ser på diverse krabbe/hummerteiner og kom over denne typen fra frøystad fiskevegn: http://www.froystadfiskevegn.com/products/hummer-krabbeteine-skotteteine Tenker å fiske krabbe når jeg har muligheter og hummer til høsten, så hadde vært fint om jeg kunne fått tak i noen teiner som fisker begge deler ganske greit. Skjønner at skotteteiner som er det beste. Er det noen som har erfaringer med denne? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Januar.2014 Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 Jeg har ikke erfaring med akkurat den teina. Men vi bruker skotteteiner og har fått bra med hummer i dem. Den du linker til er nok ei godværsteine for grunt vann. Den veier 6,9 kg, mens den nederst på siden veier 19,5. Alternativt kan du jo forsøke med to eller tre i lenk og en liten dregg før tauet opp til pløsa, det klarer du å dra for hånd. Ei lita lett teine vil ikke ligge i ro på bunn når det blåser litt og da går ikke hummeren inn. En annen ting er at den er lett å miste. I uvær blir det et kraftig drag i tau og blåse og kan dra med teina på dypt vann. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Steen Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 Er student så jeg har ikke lyst å bruke for mye penger på teiner. Vurderer å kjøpe 3-5 skotteteiner som brukes til krabbe og hummer, mens jeg kjøper 4-5 hummerteiner fra biltema og legger mer vekt i dem. Så jeg burde se etter tyngre skotteteiner? Lurer litt på om dere har noen erfaringer med eller uten soverom(billigere)? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Januar.2014 Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 Det er vel ingen som vil betale mer for ei teine enn nødvendig, student eller ikke, så det er nok en grunn til at enkelte teiner er dyrere enn andre Men hvis du kjøper fire av de teinene du linker til kan du jo legge to og to i lenk. I tillegg kan du bruke et lodd eller en liten dregg slik at ikke bøya napper i teina hele tiden. Tror det er betydelig større sjans for at hummeren går inn i teina hvis den ligger helt i ro. Dette med soverom eller ikke vet jeg lite om. Men jeg mener det var en som uttalte i en annen tråd at teinene kan stå mye lengre mellom hvert trekk når de har soverom. Vet ikke om det har med at hummeren kan komme seg ut å gjøre. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Steen Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 Okey Takk for info. Får se an hva budsjettet strekker til! Er ikke sikkert jeg får mulighet til å trekke teinene hver dag når de brukes, så soverom er vell kanskje og foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 26.Januar.2014 Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 Det viktigste med en hummerteine, er at den har to kammer. Særlig der det er mye krabbe. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Zenit Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Er det noen som har erfaringer med denne? Har en del slike, kjempe gode teiner til både hummer og krabbe. Pass bare på at du har begge type rømningsveier, da jeg kjøpte mine for noen år siden var de uten rømningsveier så jeg måtte sette i selv Sitér dette innlegget Link to post
Steen Svart 27.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Får se litt hva det blir å gjøre. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha noen skotteteiner eller kjøre på med 10 stk av sorten. Er vell bedre å kjøpe ei skotteteine som varer og fisker bedre enn f.eks biltema teiner? Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 29.Januar.2014 Del på Facebook Svart 29.Januar.2014 Tja.Det avhenger av om du opererer i et område med mye banditter med hang til å stjele bruk eller ikke...Vi som fisker hele året ser et klart oppsving i forsvinning av bruk i sommerhalvåret når hyttefolket entrer sine sommerboliger.Med fare for å generalisere..Det er ikke meningen. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 30.Januar.2014 Del på Facebook Svart 30.Januar.2014 Litt betong i bunnen rett under agn posen så blir den bra. Eget soverom fisker ikke mye bedre men bevarer agnet lengre, men er det krabbe i den så skygger hummeren banen. Å trekke daglig (morgen) gir best fangst. Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 30.Januar.2014 Del på Facebook Svart 30.Januar.2014 Min erfaring er at når krabben trekker inn i neste kammer, er det fritt for hummeren å gå i teina. Dermed vil det bli mange muligheter for hummeren å gå i "tom" teine. I en teine med et kammer, er du vanligvis avhengig av at hummeren kommer først. Denne muligheten er som regel spolert i løpet av kort tid. Alternativet er å bruke agn som krabben ikke liker. Dette er imidlertid ikke enkelt. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
hanto1 Svart 30.Januar.2014 Del på Facebook Svart 30.Januar.2014 Uten innerkalv ( rusekalv) går hummeren inn og ut av teina som det måtte passe den. Går den derimot inn i "soverommet" kommer den sjeldent ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 30.Januar.2014 Del på Facebook Svart 30.Januar.2014 Uten innerkalv ( rusekalv) går hummeren inn og ut av teina som det måtte passe den. Dersom du ser etter så ser du at kalven legger ser sammen innerst, ingen åpen ring om du skjønner. Med de kalvene som er i denne teina er det ingenting som kan gå ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 30.Januar.2014 Del på Facebook Svart 30.Januar.2014 Jeg har ikke erfaring med akkurat den teina. Men vi bruker skotteteiner og har fått bra med hummer i dem. Den du linker til er nok ei godværsteine for grunt vann. Den veier 6,9 kg, mens den nederst på siden veier 19,5. Alternativt kan du jo forsøke med to eller tre i lenk og en liten dregg før tauet opp til pløsa, det klarer du å dra for hånd. Ei lita lett teine vil ikke ligge i ro på bunn når det blåser litt og da går ikke hummeren inn. En annen ting er at den er lett å miste. I uvær blir det et kraftig drag i tau og blåse og kan dra med teina på dypt vann. Hvor lang line foreslår du mellom teinene i lenk? Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 30.Januar.2014 Del på Facebook Svart 30.Januar.2014 (redigert) Denn du linker til er nok ei godværsteine for grunt vann. Den veier 6,9 kg, mens den nederst på siden veier 19,5. Alternativt kan du jo forsøke med to eller tre i lenk og en liten dregg før tauet opp til pløsa, det klarer du å dra for hånd. Ei lita lett teine vil ikke ligge i ro på bunn når det blåser litt og da går ikke hummeren inn. En annen ting er at den er lett å miste. I uvær blir det et kraftig drag i tau og blåse og kan dra med teina på dypt vann.Noen av teinene jeg bruker er av denne typen.Har brukt de i en årrekke i all slags vær og vind uten å miste noen pga været, selvfølgelig setter jeg de ikke slik til at de kan dras mot dypt vann. Lytter gjerne til værmeldinger og setter deretter så går det veldig bra. Har forøvrig flere større skotteteiner med kammer, men foretrekker den typen som er linket til da de er lettere å jobbe med siden de er mindre og lettere + at de fisker like bra som større teiner. Redigert 30.Januar.2014 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Januar.2014 Del på Facebook Svart 30.Januar.2014 Hvor lang line foreslår du mellom teinene i lenk? Tja, det kommer jo veldig an på bunnforholdene der man fisker. Men hummeren kan vandre ganskel langt i løpet av et døgn, så det er nok greit å ha litt avstand for å øke mulighetene. Ps, jeg fisker ikke hummer på denne måten selv, bare en ide`ut fra krepseteinene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Steen Svart 1.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Har forøvrig flere større skotteteiner med kammer, men foretrekker den typen som er linket til da de er lettere å jobbe med siden de er mindre og lettere + at de fisker like bra som større teiner. Takk for svar Så du mener jeg vil ha best utbytte av å kjøpe den som er linket? Fisker både hummer og krabbe veldig bra?(avhengig av agn selvfølgelig) Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 2.Februar.2014 Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Så du mener jeg vil ha best utbytte av å kjøpe den som er linket? Fisker både hummer og krabbe veldig bra? Min erfaring er at de fisker like bra som de større skotteteinene jeg har med kammer. Agn spiller jo en rolle om en ikke vil ha krabbe når en er ute etter hummer. Når jeg ser nærmere på teinen på linken seg jeg den er surret med gummi nederst, mine er surret med kraftig tau, men det skulle vel ikke ha noe å si. Bortsett fra det stemmer både vekt og dimensjoner på teinen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.