Jump to content

Valg av opplagsbukker/krybbe til Bavaria 25 Sport?

Olepo

Recommended Posts

Jeg har funnet ut at jeg må investere i litt opplagsutstyr til "nybåten". Må jo ha noe båtrelatert å tenke på mens snøen laver ned ute :rolleyes:.

Bellaen har alltid stått på hengeren når den ikke har vært på sjøen, så dette har ikke vært noe tema tidligere. Men dette vil jo endre seg når Bavariaen ankommer.

Jeg vil selvfølgelig ha utstyr som er stabilt og trygt, det bør kunne fraktes på en fornuftig måte og være greit å stue vekk når det ikke er i bruk. Vil ikke ha et tilhengerlass med plank som blir et puslespill å montere hvert år. Jeg har observert mye rart/tvilsomt opplagsutstyr rundt omkring...

Båten er 25 fot og opgitt vekt er 2900kg.

Jeg ser at blant annet Seatronic har noen bukker fra OPI, disse fåes både med og uten midtstøtte for kjøl. Er disse passende for denne båten, og er det noen som har erfaring med disse? Prøver å få til en link her :pray: ...

http://www.seatronic.no/opplagsutstyr-opplagskrybber-c-89_171/opi-batbukk-bak-med-p-1768

Når det gjelder presenningsstativ vil jeg trolig prøve et dekkstativ. Har bakkestativ til Bellaen, men innbiller meg at et dekkstativ vil være mer praktisk og stabilt for mitt behov.

Setter pris på innspill og erfaringer :thumbsup: !

Redigert av Olepo (see edit history)

Hva med å lage 2 stk støtter for kjølen av 40 cm lengder av 2" x 4" plank? 2 og 2 paralelt vekselvis 90 grader på hverandre til ønsket høyde.

Kan skrus for hvert lag, eller stables.

Noen bruker Leca med plank i topp/ bunn istedenfor, men noen sier de kan sprekke. Ser mange store båter på 40+ fot står på leca, men men....

Så 2 stk teleskopiske skrustøtter akter på hver side pluss 2 stk 2x4 som fremre sidestøtter som du kan sette opp i fred og ro etter at båten er heist på plass (husk anlegg mot båten).

Uansett er stabil grunn viktig :)

Er en plassbesparende løsning mtp lagring hvertfall.

Mvh. SAP

Synes du skal kjøpe deg 4 løse skrubukker slik nesten alle i dag bruker. 3 Opplags punkter under kjøl i gitt passende høyde f.eks. Oppkuttede jernbanesviller i eks. 60cm lengde og 2 til 3 i høyden som passer båten og drevet nede.

Ville ikke satset på faste bukker du linket til. De synes jeg ikke er passende din båt. Kjøpte et parti av disse i fjor og mitt syn er at de passer mindre båter.

Med løsningen med 4 bukker justerbare er du jo også klar for 3 fots skyen uten å måtte investere i nytt der å

Lykke til

Mvh

Kire

Takk for alle innspill :thumbsup: !

Synes du skal kjøpe deg 4 løse skrubukker slik nesten alle i dag bruker. 3 Opplags punkter under kjøl i gitt passende høyde f.eks. Oppkuttede jernbanesviller i eks. 60cm lengde og 2 til 3 i høyden som passer båten og drevet nede.
Ville ikke satset på faste bukker du linket til. De synes jeg ikke er passende din båt. Kjøpte et parti av disse i fjor og mitt syn er at de passer mindre båter.

Med løsningen med 4 bukker justerbare er du jo også klar for 3 fots skyen uten å måtte investere i nytt der å

Lykke til

Mvh
Kire

Har 4 stk skrubukker, angret ikke et sekund, fleksi og får båten til å sitte som støpt fast.

Hva med å lage 2 stk støtter for kjølen av 40 cm lengder av 2" x 4" plank? 2 og 2 paralelt vekselvis 90 grader på hverandre til ønsket høyde.
Kan skrus for hvert lag, eller stables.

Noen bruker Leca med plank i topp/ bunn istedenfor, men noen sier de kan sprekke. Ser mange store båter på 40+ fot står på leca, men men....

Så 2 stk teleskopiske skrustøtter akter på hver side pluss 2 stk 2x4 som fremre sidestøtter som du kan sette opp i fred og ro etter at båten er heist på plass (husk anlegg mot båten).
Uansett er stabil grunn viktig :)

Er en plassbesparende løsning mtp lagring hvertfall.

Edit: Ser at sitatene fløt litt isammen, men får ikke til å fikse :confused: ....

Det ser ut til at sap_2000, Kire og torbi er inne på det samme her, og dette er nok en god løsning.

Et familiemedlem har en Bavaria 30 Sport. Han benytter 2x2 standard lecablokker under kjølen, (2 i høyden). Så har han 4 stk slike båtbukker med skrue for høyderegulering. De to bakre er rette/vertikale mens de to fremre er konstruert slik at de skrår litt mot hverandre i toppen ala seilbåtstøtter. Han har brukt dette oppsettet i 4 eller 5 sesonger og er godt fornøyd. Enkelt, fleksibelt og ikke helt håpløst å stue vekk.

Et godt poeng Kire trekker frem er at disse tåler mange trinn på 3fotsstigen :rolleyes: , blir båten stor nok er det bare å supplere med et par bukker ekstra.

Er det noen som vet hvor de selger slike bukker til fornuftig pris? Ser Maritim har noen, men utifra bildet ser de kanskje litt spinkle ut??

http://www.maritim.no/opplag/krybber-og-bukker/motorbat/hostar-motorbatstotte-galv-584-863mm

Er fornøyd med mine i alu fra ilas:http://www.marine-industrisalg.no/index.php?valg=produkt&gruppe_nr=120&produkt_nr=i10252

Disse får jeg lett inn i bilen når jeg slår ned baksetet -men sjekk priser,det er noen år siden jeg kjøpte mine, mener det var ca 4500 fra et Sandefjordsfirma. Kan muligens finne kvitteringen om du er interessert.

Disse er sikkert også gode bukker. Siden de er produsert i aluminium er de nok greie å håndtere. Ilas er vel også kjent for god kvalitet, og kvalitet koster selvfølgelig men jeg synes likevel prisen fra MIS var noe stiv. Kan jo være at det går an å finne de rimeligere.

Du vil ikke bare bruke henger da? Koster jo en del men du sparer litt hver gang du skal ut eller opp. Du kan også lettere velge serviceverksted.

Det vil neppe være aktuelt med henger til denne båten. Det har vært genialt til båten jeg har nå, men Bavariaen blir såpass tung at det ikke vil være hensiktsmessig for mitt bruk. Det er kostbart å kjøpe en så kraftig henger, i tillegg kreves det en stor bil/ev traktor for å trekke ekvipasjen på lovlig vis. Upraktisk å måtte leie inn trekkvogn + sjåfør for å flytte båten. Dessuten kan jeg nok kjøpe opplagsutstyr og betale for kraning i maaange år for det jeg må betale for en godt dimensjonert henger. (Det er mulighet for forholdsvis rimelig kranløft og opplagsplass i den lokale båthavna vår :smiley: ).

Bruk treverk under kjøl og ikke Leca. Hos oss datt en Sea Ray 315 ned og alle Leca blokkene bare sprakk med et brak. Dette skjedde akkurat i det krane slapp opp holdent i stroppene, skummelt var det.

Jeg handler bare hos Opplagsservice på Notodden og får det alltid levert. Han farter mye rundt og vet hva service er. Han har også stativ for pressening som er skikkelig og han vet alt om å lage pakker som passer. Du treffer han på tlf 944 98 888 eller 908 88 827

Bruk treverk under kjøl og ikke Leca. Hos oss datt en Sea Ray 315 ned og alle Leca blokkene bare sprakk med et brak. Dette skjedde akkurat i det krane slapp opp holdent i stroppene, skummelt var det.

Jeg handler bare hos Opplagsservice på Notodden og får det alltid levert. Han farter mye rundt og vet hva service er. Han har også stativ for pressening som er skikkelig og han vet alt om å lage pakker som passer. Du treffer han på tlf 944 98 888 eller 908 88 827

Ok, da har jeg kommet frem til at jeg bør gå for 4 stk båtstøtter :yesnod:.

Jeg får sende en henvendelse til Opplagsservice på Notodden og Marinesystemer på Nesoddtangen for å få tilbud på et sett bukker/støtter som passer båten. Tar gjerne imot tips dersom noen vet om andre som leverer båtstøtter med grei kvalitet.

Ser at Leca frarådes, så da blir det treverk. Bør vel få kjølen 40-50cm opp fra bakken for å få klaring til drev og ha litt plass for bunnsmøring osv. Tenkte å kjøpe litt 2x6" impregnert, kappe opp i lengder på 50cm og skru sammen noen fine "kubber". Eventuelt kan man være lat og kjøpe 4 av disse:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=30135950&searchQuery=b%C3%A5tbukker

Takk for alle tips og innspill :thumbsup:!

Og bare siden jeg er litt nysgjerrig Kire; driver du noen form for marina- eller opplagsvirksomhet?? Får inntrykk av at du har litt mer enn gjennomsnittlig erfaring med opplagsutstyr :rolleyes:..?

Jeg har støttene fra Maritim til min båt, 35 fot og 6800 kg. De støttene holder lenge. Jeg bruker 6 stykker, men det holder jo med 4 til deg. Under kjølen har jeg 2 stk. 50 cm høye stabler med impregnert 2x8" som jeg kappet opp i 40 cm lengder.

Dette er veldig greit, lett å justere når båten løftes på land, og tar liten plass å lagre. I motsetning til Goliat- krybba jeg hadde tidligere...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Hei

Driver ingen virksomhet innen dette, bare alltid vært en hobby. Har kjøpt litt bukker og slikt fra Polen opp igjennom åra, men ikke nå lenger da de ikke var til å stole på på slutten.

Har hatt veldig mange båter og bygget ufattelig mye båtbukker og opplagsstativer også, da min svigerfar drev sveiseverksted i sin tid og vi leverte litt derifra.

Kjenner Opplagsservice godt og er vel godt inne i systemene hans da det er det systemet jeg har brukt i endel år nå.

Mvh

Kire

Jeg har støttene fra Maritim til min båt, 35 fot og 6800 kg. De støttene holder lenge. Jeg bruker 6 stykker, men det holder jo med 4 til deg. Under kjølen har jeg 2 stk. 50 cm høye stabler med impregnert 2x8" som jeg kappet opp i 40 cm lengder.

Dette er veldig greit, lett å justere når båten løftes på land, og tar liten plass å lagre. I motsetning til Goliat- krybba jeg hadde tidligere...

Takk for info Key Freak :thumbsup:. Støttene fra Maritim vil da være mer enn gode nok til mitt behov. Jeg har foreløpig ikke innhentet noen priser, men vil anta at støttene fra Maritim er en del rimeligere enn støtter fra Opplagsservice og Marinesystemer.

Jeg får få noen tall på bordet før jeg tar en beslutning. Et slikt system som du har vil jo være fleksibelt, raskt, og enkelt å sette opp.

Hei

Driver ingen virksomhet innen dette, bare alltid vært en hobby. Har kjøpt litt bukker og slikt fra Polen opp igjennom åra, men ikke nå lenger da de ikke var til å stole på på slutten.

Har hatt veldig mange båter og bygget ufattelig mye båtbukker og opplagsstativer også, da min svigerfar drev sveiseverksted i sin tid og vi leverte litt derifra.

Kjenner Opplagsservice godt og er vel godt inne i systemene hans da det er det systemet jeg har brukt i endel år nå.

Mvh

Kire

Takk for svar Kire. Selv om du ikke driver profesjonelt har du jo masse erfaring med opplagsutstyr, og jeg setter pris på at du deler denne :thumbsup:. Jeg var som nevnt bare litt nysgjerrig...

Jeg vil ta kontakt med Opplagsservice for å få et tilbud, trenger jo både støtter og presenningstativ.

Jeg fant et bilde av hvordan det ser ut hos meg. Støttene behøver ikke stå på paller, det kan like gjerne være plater som tar mindre plass når man skal lagre utstyret.

bilde

Jeg hadde ikke nok 2x8 liggende, så jeg brukte noe 2x6 og 2x4 også. Det viktigste er å få bygget to solide stabler.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Hei igjen

Om du kommer til å kjøpe presenningsstativ noe ala eller det som Opplagsservice har, så fester vi jo stengene ute i rekka. Selv om du også skal ha midtstøtter til ca hvert skrev ut, så bør du ha en stropp over fra rekke til rekke for hvert skrev. Dette for å holde rekke på plass om en midtstang skulle ryke/dette ned. Hvis ikke blir det et bra trykk utover på rekka og det liker den ikke vettu

Hei igjen

Om du kommer til å kjøpe presenningsstativ noe ala eller det som Opplagsservice har, så fester vi jo stengene ute i rekka. Selv om du også skal ha midtstøtter til ca hvert skrev ut, så bør du ha en stropp over fra rekke til rekke for hvert skrev. Dette for å holde rekke på plass om en midtstang skulle ryke/dette ned. Hvis ikke blir det et bra trykk utover på rekka og det liker den ikke vettu

Hei igjen Kire.

Jeg oppfatter det slik at du plasserer stropper på tvers (SB - BB) mellom rekkene ved hvert skrev for å begrense/fordele sideveis trykk/belastning på rekkene. Takk for nok et godt råd :thumbsup:!

Båtplassen er virkelig et lærerikt og nyttig forum for oss nybegynnere!

Dersom det lar seg gjøre vil det vel også være en fordel å feste stengene til stativet på nedre del av rekkestøttene fremfor oppe på rekka? Det benyttes sikkert forskjellig type innfestinger, men har sett at noen stativer har fester som ligner vanlige eksosklammer for bil. Hvis det er mulig vil det jo være litt mer skånsomt mot selve rekka.

Du bruker også midtstøtter .

Det brukes eksosklemmer, MEN du skal ha gummi remser (strimler skjært av pressening duk) som du tar rundt rekka for å beskytte den. Dette skal følge med stativ feste pakken.

Jeg ser at jeg formulerte meg litt klønete i det forrige innlegget :sweat: . Jeg vet at det blir brukt gummiremser ved klemmene for å beskytte rekkene. Jeg tenkte mer på at man vil få mindre belastning/brytning på rekkene dersom det er mulig å feste stengene på nedre del av rekkestøttene, nærmest dekket...

• 1 måned senere...

Jeg har funnet ut at jeg må investere i litt opplagsutstyr til "nybåten". Må jo ha noe båtrelatert å tenke på mens snøen laver ned ute :rolleyes:.

Bellaen har alltid stått på hengeren når den ikke har vært på sjøen, så dette har ikke vært noe tema tidligere. Men dette vil jo endre seg når Bavariaen ankommer.

Jeg vil selvfølgelig ha utstyr som er stabilt og trygt, det bør kunne fraktes på en fornuftig måte og være greit å stue vekk når det ikke er i bruk. Vil ikke ha et tilhengerlass med plank som blir et puslespill å montere hvert år. Jeg har observert mye rart/tvilsomt opplagsutstyr rundt omkring...

Båten er 25 fot og opgitt vekt er 2900kg.

Jeg ser at blant annet Seatronic har noen bukker fra OPI, disse fåes både med og uten midtstøtte for kjøl. Er disse passende for denne båten, og er det noen som har erfaring med disse? Prøver å få til en link her :pray: ...

http://www.seatronic.no/opplagsutstyr-opplagskrybber-c-89_171/opi-batbukk-bak-med-p-1768

Når det gjelder presenningsstativ vil jeg trolig prøve et dekkstativ. Har bakkestativ til Bellaen, men innbiller meg at et dekkstativ vil være mer praktisk og stabilt for mitt behov.

Setter pris på innspill og erfaringer :thumbsup: !

Her har du et tips. Se Finncode 46968104, løp og kjøp

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...