Jump to content

hvilket sikkerhetsutstyr har dere med ?

kointa

Recommended Posts

sitter å leser på nett og vil fornye , oppgradere sikkerhetsutstyret men uten å bli hysterisk overkill ! selv om det skal mye til for å ha for mye av disse sakene.

Vurderer å anskaffe meg bl.a en flytedrakt og da lurer jeg på, at:erstatter den redningsvest, eller bruker man vest utenpå :confused:

men hva mener dere er nødvendig å ha ombord ?

dette vil eg ha i båten når sesongen starter:

redningsvest

livbøye med lys

redningsline

nødbluss pakke

brannslokningsapparat

ekstra batterier

reserve lanterner/lys

gummijolle

drivanker, (svindyrt)

Hva mangler jeg ?

Redigert av kointa (see edit history)

Redningsvest til alle om bord er jo et minstekrav, 2 av vestene er type oppblåsbar. Jeg har også 2 flytedrakter liggende om bord, Regner de fullt på høyde med redningsvest..type Fladen.

Har ellers alltid gummibåt med, det er jo også redningsutstyr nr 1. Er nok der jeg ville gått ved event brann om bord i åpen sjø. Har også nødrakketter, og bærbar VHF om bord.

Det avhenger nok litt av årstid og hvor langt fra kysten du drar, men jeg har alltid med meg:

Førstehjelpsutstyr

Verktøy

Reservedeler (impeller, filtere, reimer ++)

Motorolje

Gaffatape

Ståltråd

Strips (grove)

Flytedrakt brukes vel uten ekstra vest?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Begynner å få en solid smørbrødliste ombord, delvis kategorisert:

–VHF (x 2)

–Iridium Satelittelefon

–Reserveantenne til VHF

–EPIRB

–Nødraketter, bluss ++

–Radarreflektorer (mer overtro enn nytte, kanskje?)

–Tåkelur

–Brannslukkingsapparat (3 stk)

–Brannteppe

–Stort førstehjelpssett, pluss stort utvalg av medisiner

–Treplugger til alle gjennomføringer, i tillegg til TruPlug og Stay-Afloat

–Redningsflåte

–Jolle

–Overlevelsesdrakter

–Redningsvester i fleng

–Livliner på dekk

–«Harness» og sikkerhetsliner – med festepunkt i cockpit som gjør at en kan feste linene mens en står i leideren

–Hesteskobøye, kasteline

–Drivanker

–Stormfokk

–Solid anker og rikelig med kjetting

–Ekstra fall, vant, sjakler, og det meste annet som kan ryke i riggen

–Utstyr til å kappe riggen (men ikke den fancy patronbaserte i Yachting Monthly-videoen)

–Strategisk plasserte kniver teipet fast

–Bombrems er på vei

–Nødrorkult (men har dessverre ikke nødror)

–En drøss verktøy

–Ymse deler til motor: ekstra startmotor, fødepumpe, dynamo og litt annet

–En latterlig mengde filtre, motorolje, ekstra impellere, reimer og andre slitedeler

–Fire uavhengige ladekilder (DuoGen, motor, solcelle, aggregat)

–To batteribanker på forskjellige plasser. I utgangspunktet sjalter jeg mellom bruk av de to, men de har alltid hver sin lensepumpe

–Fem uavhengige navigasjonssystemer

–Nok ekstrautstyr til at jeg kan bygge opp det elementære strømopplegget ombord på nytt om jeg skulle føle for det

–Ekkolodd (bør ikke undervurderes!), samt et i reserve

–CO-varsler (2 stk)

–Gassvarsler

–Røykvarsler (2 stk)

Det rare er at båten flyter selv med alt dette og mer til ombord!

sitter å leser på nett og vil fornye , oppgradere sikkerhetsutstyret men uten å bli hysterisk overkill ! selv om det skal mye til for å ha for mye av disse sakene.

Ref lista på Båtwiki'en er det vel bare redningsvester, signalhorn(?) og lanterner som faktisk er påbudt.

Godt anker (med tilstrekkelig tau), kniver, brannslokkingsapparat, røykvarsler, ekstra drikkevann, VHF og noe slags kart ("Norgeskart" er godt nok) er IMHO det neste på listen over hva man absolutt bør ha ombord.

Resten avhenger jo sterkt av hva slags båtliv det er snakk om.

Jeg hadde sånn "overlevelsesdrakt" aka flytedrakt i Tromsø - her finnes det visst to typer, den ene er kun ment for å overleve lengst mulig i vannet, den andre er ment for også å kunne brukes "operativt", f.eks. i dårlig vær. Jeg hadde den siste varianten - varm og god, og ble mye brukt (men mangel på ventilasjon setter sine begrensinger for hvor lenge man kan ha den på), og var dermed en langt bedre investering enn diverse sikkerhetsutstyr som blir liggende ubrukt.

Jeg husker mitt første møte med båtplassen - da stilte jeg vel også spørsmål om hva jeg burde ha med av sikkerhetsutstyr, og det ble en lang diskusjon om hvorvidt jolle/redningsflåte er essensielt sikkerhetsutstyr eller ikke. Ved brannsituasjon bør man ha en fluktrute, og da kommer man seg ikke helt utenom (men har man overlevelsesdrakter til alle ombord, og ikke beveger seg for langt bort fra land, har man vel litt bedre muligheter til å overleve uten jolle).

Jeg kommer til å ta en gjennomgang til våren over hva jeg har og hva jeg ikke har - men en bedre livline/livbøye/slynge står langt oppe på lista over hva jeg vurderer å investere i - og den skal testes ut, sammen med flytevester.

Dersom et drivanker er "svindyrt", så skipp i allefall dét punktet.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Stasjonær og bærbar VHF med DSC.

Redningsflåte

Gummijolle på dekk

EPIRB med GPS

Spot satelittsporing med nødknapp

Satelittelefon

Sikkerhetsliner og flytevester

Bombrems

2 plottere med radar, 2 PC-er med kartprogram, 1 selvstendig GPS.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...