Jump to content

Småbåtregisteret? har det noen nytte?

-morten-

Recommended Posts

Hei vi fikk innbetaling fra småbåtregisteret. er dette noe vits i å fortsette med eller er det bare en flopp?

har det noen nytte rent praktisk eller sikkerhetsmessig? dette var vel obligatorisk når det kom , men nå er det vel frivillig? eller har jeg missforstått dette?

Noen her på BP som har meninger og synspungter?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Noen stor nytteverdi har ikke registeret, men mange forsikringsselskap krever at båten er registrert i dette ( eller annet) registreringsselskap , de fleste havne/ båtplasseiere krever også dette .

Småbåtregisteret har vært frivillig siden oppstart hos RS.

For vanlige ærlige folk må det sees som ein fordel at båten er tildelt eit nummer og registrert på eiers navn i register. Det kan hjelpe leitemannskap å identifisere båt etter ulykker, eller storm og slitte fortøyninger. Eller forlatt båt av andre grunner.

Nokre forsikringsselskap krever det.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Får ikke levere torsk, uten at båten er registert i båtregistert. Kan ikke levere på personer lenger.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Kr 200 pr år er vel ikke noe å regne på en gang :-) Som D5L sier så er det greit at båten har et numme som er registrert på eier . Jet husker ikke akkurat hvor mye, men jeg sparte med enn de 200 kronene på forsikringen. Utad blant båtkolegear og blant lokalbefolkningen der du bruker bådet viser det seriøsitet :yesnod:

Det var ikke for det økonomiske Gammelstyrmann.. Jeg bare lurte på om dette registeret fungerer som tiltenkt og om det er likeverdig med f.eks. Bilregistrering. Det er jo frivilig og da synes jeg lit av poenget forsvinner om man ser helhetlig på det! Jeg mener det bør være et lovpålagt registreringssystem for båt også som for bil.. hvorfor skal vi ikke ha et sikkelig system også for båt?

Det blir nok så dette blir betalt også i år. Men personlig kjenner jeg ingen som har benyttet seg av det eller fått hjelp av det på noen måte. Vi hadde også forrige båt registrert i småbåtregisteret.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tenkte å registrere båten min men da forrige eiere ikke har omregistrert den på seg er det vanskelig å komme gjennom papirmølla. Må ha kontrakt og dokumentasjon mellom hvert eierledd. Jeg dropper det. Fått Mail av de nå da at de tilbyr seg å ordne det for meg. Får se om det blir ordnings nå da..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Da vi kjøpte Askeladden hadde forrige eier også registrert den i småbåtregisteret så overtagelse var enkelt, sånn sett fungerte det jo.

Han var en meget ryddig person og økonomisk ansvarlig for et stort renomert firma så han hadde papirer og dokumenter i orden. Innrømmet at han ikke var mekkekyndig og hadde dokumenter på at all service og vedlikehold var utført av aut. verksted.

Slik sett var snmåbåtregisteret greit og fungerte etter intensjonen. Men krever jo som Gladlaks sier da at alle må følge det, hvis ikke gir det liten mening! å begynne å gå tilbake til forrige eiere og slik, kan fort bli masse styr

Hei vi fikk innbetaling fra småbåtregisteret. er dette noe vits i å fortsette med eller er det bare en flopp?

har det noen nytte rent praktisk eller sikkerhetsmessig? dette var vel obligatorisk når det kom , men nå er det vel frivillig? eller har jeg missforstått dette?

Noen her på BP som har meninger og synspungter?

Hva skal jeg med det? Både motor nr. og båt nr. er jo registrert på forsikringen, og på evt. anmeldelse til politi.

Et register for stjålne saker derimot..vedlikeholdt av forsikringselskapene osv. ja takk.

Så kan jeg selv sjekke om ting er stjålet eller ikke.

Enkelte land kan ved besøk om bord forlange å se offentlig registrering. Eksempelvis i Sverige har man ikke slik registrering, uten at det er noe som tilsvarer NIS. Imidlertid kan registrering fra Kryssarklubben (eierskap til båten) godkjennes. Seiler man kun i Norge, så har vel ikke den frivillige registreringen så mye for seg.

Jeg fikk for en tid tilbake en telefon fra en kar som spurte om jeg var eier av en Pioner jolle med reg.nummer xxxx. Årsaken var at han hadde funnet en Pioner drivende. Han hadde tatt den til land, og nå lå den i Stavern. Nå var saken den at jeg nettopp hadde solgt jollen, og den nye eieren hadde ikke ennå omregistrert den på seg. Men jeg hadde navn og telefonnummer på den nye eieren. Så eieren ble svært glad da jeg ringte ham. Jollen hadde slitt seg underveis. Takket registeret, kunne han hente Pioneren i Stavern.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva foretrekkes av securemark og småbåtreg? Jeg har nummer fra begge "avdelinger" men ikke omregistrert noen av de. Er securemark bedre kanskje siden den er også risset inn i motor?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Mnjæh, jeg tror det er en flopp. Jeg har ikke giddet, for noen av båtene, pga byråkratiet og dokumentasjonskravet. (Kjøpekontrakter frem til sist båten var registrert - det skulle teoretisk ikke være så vanskelig. På båten jeg kjøpte nært Tromsø var det to stykker som hadde eid båten, men da jeg skulle til å registrere båten i småbåtregisteret fant jeg ut at han som signerte kontrakten ikke var den samme som han som hadde registrert båten i småbåtregisteret sist, så da gav jeg opp. Den båten jeg har nå har skiftet eiere mange ganger, og det er en del kjøpekontrakter i en perm ombord i båten - men å sjekke opp om det er noe kontinuitet i det, det har jeg ikke giddet.

Fortøyningstauet gnagde seg over i Tromsø, og båten forsvant ut på drift en rolig sommerdag - redningsskøyta tok hånd om den, og det tok ikke lange tiden før de fikk kontakt med meg.

har det noen nytte rent praktisk eller sikkerhetsmessig?

Teoretisk sett er det vanskeligere å stjele en båt som er registrert der, og større sannsynlighet for at båten kommer til rette igjen dersom den skulle slite seg og dra avgårde på egenhånd.

dette var vel obligatorisk når det kom , men nå er det vel frivillig?

Småbåtregisteret var tollvesenets eiendom før i tiden, og obligatorisk, med primærformål å holde oversikt over at alle betalte inn MVA og hk-avgift. Forrige gang vi hadde blå regjering ble registeret "avviklet", dvs gitt bort til NSSR, og AP har foreløbig latt det være slik. Det spekuleres i at den nye blå regjeringa kanskje vil gjeninnføre obligatorisk båtregister. Det gir visse fordeler for storsamfunnet, men vi båteiere er vel generelt litt tilbakeholden fordi vi frykter at en gjeninnføring av et obligatorisk register vil medføre nye avgifter.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Inntil det blir et obligatorisk register og et eierdokument (vognkort) hvor f.eks lån blir påført og eierdokumentet deponert hos kreditor så er dette bare noe byråkratisk tull som noen tjener litt penger på.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har ikke giddet, for noen av båtene, pga byråkratiet og dokumentasjonskravet. (Kjøpekontrakter frem til sist båten var registrert - det skulle teoretisk ikke være så vanskelig.

Du trenger bare dokumentasjon for de siste tre årene. Jeg fikk registrert båten min uten noen problemer, kun ved å vise min kontrakt. Båten hadde aldri vært registrert før..

Må ha kontrakt og dokumentasjon mellom hvert eierledd.

Det behøvde ikke jeg. Bare siste kontrakt, som sagt.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Et register for stjålne saker derimot..vedlikeholdt av forsikringselskapene osv. ja takk.

Så kan jeg selv sjekke om ting er stjålet eller ikke.

http://www.ettersokt.no/

Her kan du søke, denne finnes også som app (GRATIS)

personlig kjøper jeg ikke ting av privatpersoner uten å kunne forsikre meg om at det ikke er stjålet, så jeg brruker derfor denne siden/appen

Ha en fin dag

Hei,

Etter min erfaring så er det flere fordeler med å registrere i Småbåtregisteret.

- Folk kan lett kontakte/ringe deg direkte dersom noe skjer med båten din. (Det finnes en SMS-app som du kan bruke for å finne eier/maile eier/eller ringe eier...)

- Du kan lett kontakte/ringe andre båteiere med registrering

- Du får rabatt på båtforsikring

- Du får (valgfritt) nyheter og tips fra Redningsselskapet

Jeg har f.eks hatt nytte av å kontakte andre båteiere som har "lånt" båtplassen min, eller at jeg er nysgjerrig på eierskap til andre båter f.eks av forskjellige grunner.

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Du trenger bare dokumentasjon for de siste tre årene. Jeg fikk registrert båten min uten noen problemer, kun ved å vise min kontrakt. Båten hadde aldri vært registrert før..

Det behøvde ikke jeg. Bare siste kontrakt, som sagt.

Det sier vel sitt om verdien av denne registreringen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det sier vel sitt om verdien av denne registreringen!

Hehe. Forsåvidt.

Nå har jeg kontrakter som går tilbake til 90-tallet på den aktuelle båten, og en mappe med en del dokumentasjon fra båten var ny. Men sendte ikke dette inn, fordi det var stress.. rett og slett :sweat: Men poenget er at jeg vet båten ikke er stjålet :thumbsup:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg har f.eks hatt nytte av å kontakte andre båteiere som har "lånt" båtplassen min, eller at jeg er nysgjerrig på eierskap til andre båter f.eks av forskjellige grunner.

Du har hatt nytte av at andre folk har registrert båten sin i registeret. Det betyr ikke nødvendigvis at båteierene har hatt nytte av dette ... :-)

Da har de forenklet reglene.

Båten din har vært registrert før, det var tross alt obligatorisk, og NSSR fikk hele registeret fra tollvesenet. Slik var det i mitt tilfelle, båten var registrert mens det var obligatorisk.

Min konklusjon er at dette er et veldig byrokratisk og teoretisk register. Ikke helt fullgodt.. det bør jo være et register mere lik bilverdenen da etter min mening som linker eier og båt og er et juridisk gjeldene sokument.. men siden vi har det fra før så fortsetter vi med det. 200 i året er jo ikke gjenstand for ruin!