Jump to content

Småbåtregisteret? har det noen nytte?

-morten-

Recommended Posts

140 000 innregistrerte båter x 200,- gir inntekter på 28 mill for og stå statisk i et heller dårlig register.

Hva det ville kostet i et offentlig obligatorisk register aner jeg ikke, men et slikt register vil vel aldri bli drevet til selvkost hos noen instans.

Jeg tror at det er greit å få registrert båten enten i Securemark eller småbårregisteret. Da har du alt på det rene når man evt kjøper eller selger. Så er spørsmålet hvor lang tid det tar før det blir obligatorisk...Tror uansett man sparer de hundrelappene når man forsikrer båten. 200 spenn for første båt, så 100 for de neste. Jeg har vertfall registrert mine siste båter og har nytt godt av det ved salg.

Er delt i mitt syn. Skulle ønske registeret fungerte bedre, mere som bilregistrene, men det sagt har det en nytteverdi. Kjøper du en bruktbåt som står i registeret vet du at dokumentasjon så langt er ok. Man får ikke registrert båten i registeret om ikke dokumentasjonen er i orden, så slik sett har en registrert båt en viss verdi og registret en funksjon. Jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe en båt som ikke er i registret og ikke har dokumentasjonshistorien i orden. Samtidig så lenge dette er en frivillig ordning, så vil alltid en del velge å skippe den, selv om alt er ok. Derav begrenset verdi igjen.

Når det gjelder pengene kan man velge å se på at 100,- er til registeret og 100,- til støtte av RS f.eks. Pengene er underordnet så lenge de holder beløpet så lavt, men hever de beløpet vesentlig vil nok registeret gå i oppløsning, da man vurderer hardere "value for Bucks"

Nå ser det ikke ut til at noen kan svare på gyldighetsomfanget verken av småbåregisteret eller securemark. Det er heller ikke noe krav i registeret at kjennemerker skal innleveres om man melder seg ut av registeret. Jeg vraket en jolle som var registreringspliktig en gang i verden. Etter en del mas med tilsendt regning på et ikke eksisterende fartøy, fikk jeg pr. telefon avregistrert og slettet samme fra registeret. Det i seg selv sier noe om verdien.

Ute i verden er det annerledes:

bilde

Dette er en i EU anerkjent registrering av lystfartøy. Registreringen gjelder for tre år av gangen, og hver registrering koster SEK 150. Og forholdet er at om du blir kontrollert, og ikke har et slikt eierbevis, så kan båten bli arrestert inntil eierskap og innbetalt MVA er dokumentert. Altså noe omvendt av småbåtregisteret. For meg, som har bygget båten selv, så var det litt av et dokumentasjonskrav. Dette kravet startet med innsending av diverse fakturaer på byggemateriell og utstyr, fotografier fra starten- og under byggeprosessen til ferdig båt, referanser til personer som over tid både kjenner båten og meg selv. Og de personene som gjelder er personer i offentlige etater og anerkjente foretak som har levert utstyr.

Sett i lys av ovennevnte så tror jeg småbåtregisteret ikke har noen reell verdi. Som svar på trådstillers spørsmål.

Redigert av Hulda (see edit history)

Tror du i så fall heller må anse Norge for å være det rare, lille annerledeslandet, tobixen. Dette dokumentet er godkjent minst i EU-området. Men vi har jo paralleller her også, i og med at privatskoler har eksamensrett. Se f.eks. på Poseidon her hos oss. Kryssarklubben har også eksamensrett innenfor en del maritime områder. Kryssarklubben er nok noe mer enn en 'seilforening'- med et par hundre medlemmer. For ikke å snakke om småbåtregisteret. Men nå blir vi OT.

Redigert av Hulda (see edit history)

For min del har også småbåtregisteret null verdi.

Prøvde å spore det gamle registeret på båten via Tollvesenet, Politiet og Redningsselskapet uten hell.

Fikk til svar at jeg måtte prøve Riksarkivet da de gamle arkivene trolig var overført til de.

Svar fra Riksarkivet:

Om Småbåtregisteret

Vi viser til e-post av 30.01.2013.

Vi kan ikke se at Riksarkivet oppbevarer noe arkiv etter Småbåtregisteret eller Tollvesenets båtregister. En del av de lokale småbåtregistrene som ble ført av lokale politikamre inntil 1998, har blitt avlevert til de regionale statsarkivene. Hvilket statsarkiv du bør henvende deg til for å finne informasjon om din båt, vil være avhengig av hvor båten var registrert.

Prøvde så det lokale statsarkivet, svar:

Registreringsnummer ------ er dessverre ikke til hjelp for oss.

Så det var ikke mye hjelp å få der.

For de som er interessert i å få tak i meg har jeg mitt mobilnr klistret opp på båten. Tror det fungerer like bra som dagens båtregister.

Redigert av navid (see edit history)
Guest Avmønstret#

http://www.ettersokt.no/

Her kan du søke, denne finnes også som app (GRATIS)

personlig kjøper jeg ikke ting av privatpersoner uten å kunne forsikre meg om at det ikke er stjålet, så jeg brruker derfor denne siden/appen

Har ikke RS appen mulighet for å søke opp eier av båten på direkten ut fra reg nr. også?

Det kunne jo være ganske praktisk....

• 3 måneder senere...

En institusjon (forsikr.) krever at båten skal være registrert for at en annen institusjon (nssr) skal ha penger for det samme. Se parallellene til Falck sykkelregister: Skal du ha sykkelen din forsikret krever fors.selskapet at du må betale for å ha den i sykkelregisteret. Det er fordi de påstår at det er lettere å finne igjen eieren til en funnet sykkel hvis sykkelen er registrert og merket med en klisterlapp. Dette er egentlig pissprat. Når man kjøper sykkel, får man med papirer som viser serienummeret som er innstemplet i sykkelramma. Hvis sykkelen blir stjålet, melder man tyveri av "sykkel merke ABC med rammenummer 1234567890" Hvis sykkelen senere blir funnet, ville det være enkelt å finne igjen eieren, ved å sjekke rammenummeret, vel og merke hvis alle institusjoner og etater bare kunne samarbeide....

Og det er lettere å fjerne en klisterlapp enn et rammenummer som er innstemplet...

Synes småbåtregisteret er fint jeg, og en liten faktura på 200 kroner glir rett igjennom uten en tanke.

Det andre statlige registeret dere peker mot derimot... Ikke så små fakturaer og mye mer byråkrati, og ingen flere fordeler.

Er ikke helt enig eiaro. Registreres båten i NOR, så blir registreringsnummeret stemplet/hugget/frest/sveiset inn slik at registreringsnummeret ikke skal kunne fjernes. Deretter skal foto og beskrivelse av hvor nummeret er plassert sendes registeret. Båten er nå også målt, fotografert, beskrevet. På standard båter foreligger det byggetegning. På båter uten byggetegning blir båten målt opp. Eierforhold blir sjekket og bekreftet. Og det hele koster et par tusen kroner. Og nå er båt, ev. finans, etc. linket til eier. Og hele prosessen er ubyråkratisk, det sitter mennesker i andre enden som hjelper deg. Bare å ta en telefon. På den andre siden, jeg er ikke skikker på at jeg ville kjørt prosessen på en påhengsmotorjolle, vet heller ikke om det er en nedre båtstørrelse for registrering i NOR.

Om det har noe nytte eller ikke vet jeg ikke,sikkert bra :)

Men det jeg syntes er litt rart er at når jeg skulle omregistrere min 98 mod båt står det 97 mod på kortet,cin nr slutter på 98.

Ringte og spurt hvorfor og mener jeg fikk til svar at da var den støpt i 97 og da ble det 97 mod og vips så ble den ett år eldre.

Den gangen tollvesenet drev småbåtregisteret var det gratis å være "medlem".

Det var avgift for omregistrering. Dette var nok til å finansiere driften.

Et lite tankekors i forhold til dagens register.

Men for all del, heller 200kr i året til RS enn avgift som drukner i statsbudsjettet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Registreres båten i NOR, så blir registreringsnummeret stemplet/hugget/frest/sveiset inn slik at registreringsnummeret ikke skal kunne fjernes. Deretter skal foto og beskrivelse av hvor nummeret er plassert sendes registeret. Båten er nå også målt, fotografert, beskrevet. På standard båter foreligger det byggetegning. På båter uten byggetegning blir båten målt opp. Eierforhold blir sjekket og bekreftet. Og det hele koster et par tusen kroner. Og nå er båt, ev. finans, etc. linket til eier. Og hele prosessen er ubyråkratisk, det sitter mennesker i andre enden som hjelper deg. Bare å ta en telefon.

Du glemte en ting Hulda.

Deretter er det ingen årlig kostnad med å være registrert der.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg har vært skeptisk til denne "private"administrerte løsningen. Men i forhold til eierskifte,identifisering i forb. med lovovertredelser og evt tyveri så ser jeg fordelen.

Jeg er likevell skeptisk til at private aktører skal sitte med dataregistre over personnr, adresse og navn.

Nå har jeg kommet til at jeg tar sjansen på å avgi disse private opplysningene til det private registeret til RSS.

Fordelene ved et evt eierskifte vil forhåpentlig oppveie risikoen for data på avveie.

Litt støtte til en aktør som vi tross alt opplever som positivt tilstedeværende på sjøen skader jo ikke! Så da ble det registrering, gjenstår å se om de godtar registreringen. :-/

Aileen ll

Jeg var litt overivrig under oppussinga av GH'n min.. "kjennemerket" vart fjerna før lakkering.. ingen bilder eller noe.. Forrige eier hadde ikke noe kontrakt.. ikke eieren før der heller. :nonod: Kunne godt ha tenkt meg å ha forsikra båten. men det var det ingen muligheter for så lenge jeg ikke "eier" båten. Fjerne Præsteng-skiltet å påberope meg selvbygg? :)

Er ikke helt enig eiaro. Registreres båten i NOR, så blir registreringsnummeret stemplet/hugget/frest/sveiset inn slik at registreringsnummeret ikke skal kunne fjernes.

Det var bilregisteret jeg tenkte på Hulda, ikke NOR egentlig. :)

Så lenge du har båt over 7 meter er NOR et alternativ... Prosessen er innfløkt(ref) for å nyregistrere en eldre båt derfor er det sjelden man gidder, dog hvis alle båtselgere begynte å registrere alle nye båter ville vi kommet noen vei. Eventuelt bør man gi et amnesti i 5 år for registrering av eldre båter basert på Småbåtregisteret dersom man ønsker et statlig pliktig register for fritidsbåter.

Men selv NOR registeret gjør intet mer enn å skaffe deg et pantbart bevis på eierskap. Ikke særlig hjelp mot banditter heller, da de sannsynligvis ikke vil registrere og hvis de gjør dette i utlandet omgår de hele tryggheten du tror du har. (Sitert fra Sjøfartsdir: Du må dokumentere, eller bevise, en ubrutt eierrekkefølge helt tilbake til bygger. Hvis fartøyet har vært registrert i et annet lands register er det nok at rekkefølgen bevises tilbake til den siste eieren der.(ref))

2931 kr / 200 kr = 14 år før det økonomisk er forsvarlig å velge NOR over Småbåtregisteret dersom man kun er ute etter et registreringsnummer.

• 8 måneder senere...

Sender du SBR REGNR + regnr( reg. småbåtregisteret ) til tlf. 2077 , så får du opp eier av båten.

Se det. Bra tips.

Tjenesten virker den. Det er verre med selve registeret... Jeg forsøkte mitt eget regnr, og fikk: "Båt med reg merke xxx finnes dessverre ikke i Småbåtregisteret. Dette kan skyldes at tidligere eier ikke samtykket til å bli overført til RS småbåtregister da vi overtok i 2005...."

Nå har jeg eid båten siden 2000 så det er nok en annen grunn til at den ikke er oppført.

Men regning har jeg fått.

Anslagsvis 28.000.000,- koster dette oss (200*140000). 28 millioner? For å holde styr på en tvilsom liste?

• 2 uker senere...

Hvis du ikke ønsker å støtte opp om RS og RSSR, så melder du deg ut, hvis ikke så betaler du fakturaen - enkelt og greit? :-)

Antageligvis vil en betalingsunnlatelse implisitt regnes som utmelding. Antageligvis vil du få mange purringer. Antageligvis vil du ikke bli slettet fra registeret, men markert som inaktiv. Antageligvis vil regningen ikke gå til inkasso; "kundeavtalen" regnes vel ikke som såpass bindende at de har rettslige muligheter til å kjøre noen sak.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...