hanto1 Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 140 000 innregistrerte båter x 200,- gir inntekter på 28 mill for og stå statisk i et heller dårlig register. Hva det ville kostet i et offentlig obligatorisk register aner jeg ikke, men et slikt register vil vel aldri bli drevet til selvkost hos noen instans. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 -morten- skrev On 28.1.2014 at 6.51: 200 i året er jo ikke gjenstand for ruin! Ja, jo, og for så vidt, men hvorfor ikke heller 300 i året for et register som har en reel verdi? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tskjei Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Jeg tror at det er greit å få registrert båten enten i Securemark eller småbårregisteret. Da har du alt på det rene når man evt kjøper eller selger. Så er spørsmålet hvor lang tid det tar før det blir obligatorisk...Tror uansett man sparer de hundrelappene når man forsikrer båten. 200 spenn for første båt, så 100 for de neste. Jeg har vertfall registrert mine siste båter og har nytt godt av det ved salg. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 jo men når det ikke eksisterer noe sikkelig register, så er det vel kansje et alternativ da.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jori Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Er delt i mitt syn. Skulle ønske registeret fungerte bedre, mere som bilregistrene, men det sagt har det en nytteverdi. Kjøper du en bruktbåt som står i registeret vet du at dokumentasjon så langt er ok. Man får ikke registrert båten i registeret om ikke dokumentasjonen er i orden, så slik sett har en registrert båt en viss verdi og registret en funksjon. Jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe en båt som ikke er i registret og ikke har dokumentasjonshistorien i orden. Samtidig så lenge dette er en frivillig ordning, så vil alltid en del velge å skippe den, selv om alt er ok. Derav begrenset verdi igjen. Når det gjelder pengene kan man velge å se på at 100,- er til registeret og 100,- til støtte av RS f.eks. Pengene er underordnet så lenge de holder beløpet så lavt, men hever de beløpet vesentlig vil nok registeret gå i oppløsning, da man vurderer hardere "value for Bucks" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 (redigert) Nå ser det ikke ut til at noen kan svare på gyldighetsomfanget verken av småbåregisteret eller securemark. Det er heller ikke noe krav i registeret at kjennemerker skal innleveres om man melder seg ut av registeret. Jeg vraket en jolle som var registreringspliktig en gang i verden. Etter en del mas med tilsendt regning på et ikke eksisterende fartøy, fikk jeg pr. telefon avregistrert og slettet samme fra registeret. Det i seg selv sier noe om verdien. Ute i verden er det annerledes: Dette er en i EU anerkjent registrering av lystfartøy. Registreringen gjelder for tre år av gangen, og hver registrering koster SEK 150. Og forholdet er at om du blir kontrollert, og ikke har et slikt eierbevis, så kan båten bli arrestert inntil eierskap og innbetalt MVA er dokumentert. Altså noe omvendt av småbåtregisteret. For meg, som har bygget båten selv, så var det litt av et dokumentasjonskrav. Dette kravet startet med innsending av diverse fakturaer på byggemateriell og utstyr, fotografier fra starten- og under byggeprosessen til ferdig båt, referanser til personer som over tid både kjenner båten og meg selv. Og de personene som gjelder er personer i offentlige etater og anerkjente foretak som har levert utstyr. Sett i lys av ovennevnte så tror jeg småbåtregisteret ikke har noen reell verdi. Som svar på trådstillers spørsmål. Redigert 28.Januar.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Jeg synes det er noe underlig at en seilforening kan utstede noe offisielt byråkratisk dokument, men ser jo at dette er lovhjemlet ("Enligt beslut av Sveriges regering ..."). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 (redigert) Tror du i så fall heller må anse Norge for å være det rare, lille annerledeslandet, tobixen. Dette dokumentet er godkjent minst i EU-området. Men vi har jo paralleller her også, i og med at privatskoler har eksamensrett. Se f.eks. på Poseidon her hos oss. Kryssarklubben har også eksamensrett innenfor en del maritime områder. Kryssarklubben er nok noe mer enn en 'seilforening'- med et par hundre medlemmer. For ikke å snakke om småbåtregisteret. Men nå blir vi OT. Redigert 28.Januar.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 (redigert) For min del har også småbåtregisteret null verdi. Prøvde å spore det gamle registeret på båten via Tollvesenet, Politiet og Redningsselskapet uten hell. Fikk til svar at jeg måtte prøve Riksarkivet da de gamle arkivene trolig var overført til de. Svar fra Riksarkivet: Om Småbåtregisteret Vi viser til e-post av 30.01.2013. Vi kan ikke se at Riksarkivet oppbevarer noe arkiv etter Småbåtregisteret eller Tollvesenets båtregister. En del av de lokale småbåtregistrene som ble ført av lokale politikamre inntil 1998, har blitt avlevert til de regionale statsarkivene. Hvilket statsarkiv du bør henvende deg til for å finne informasjon om din båt, vil være avhengig av hvor båten var registrert. Prøvde så det lokale statsarkivet, svar: Registreringsnummer ------ er dessverre ikke til hjelp for oss. Så det var ikke mye hjelp å få der. For de som er interessert i å få tak i meg har jeg mitt mobilnr klistret opp på båten. Tror det fungerer like bra som dagens båtregister. Redigert 28.Januar.2014 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 GlennIversen skrev On 27.1.2014 at 20.24: http://www.ettersokt.no/ Her kan du søke, denne finnes også som app (GRATIS) personlig kjøper jeg ikke ting av privatpersoner uten å kunne forsikre meg om at det ikke er stjålet, så jeg brruker derfor denne siden/appen Har ikke RS appen mulighet for å søke opp eier av båten på direkten ut fra reg nr. også? Det kunne jo være ganske praktisk.... Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 (redigert) Sender du SBR REGNR + regnr( reg. småbåtregisteret ) til tlf. 2077 , så får du opp eier av båten. Redigert 28.Januar.2014 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captains Cabin Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Uten en permanent merking er registeret meningsløst ift tyveri. Det første båttyven gjør, er å rive av registreringsmerkene. Jeg har det bare fordi forsikringsselskapet mitt forlanger det. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 En institusjon (forsikr.) krever at båten skal være registrert for at en annen institusjon (nssr) skal ha penger for det samme. Se parallellene til Falck sykkelregister: Skal du ha sykkelen din forsikret krever fors.selskapet at du må betale for å ha den i sykkelregisteret. Det er fordi de påstår at det er lettere å finne igjen eieren til en funnet sykkel hvis sykkelen er registrert og merket med en klisterlapp. Dette er egentlig pissprat. Når man kjøper sykkel, får man med papirer som viser serienummeret som er innstemplet i sykkelramma. Hvis sykkelen blir stjålet, melder man tyveri av "sykkel merke ABC med rammenummer 1234567890" Hvis sykkelen senere blir funnet, ville det være enkelt å finne igjen eieren, ved å sjekke rammenummeret, vel og merke hvis alle institusjoner og etater bare kunne samarbeide.... Og det er lettere å fjerne en klisterlapp enn et rammenummer som er innstemplet... Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Synes småbåtregisteret er fint jeg, og en liten faktura på 200 kroner glir rett igjennom uten en tanke. Det andre statlige registeret dere peker mot derimot... Ikke så små fakturaer og mye mer byråkrati, og ingen flere fordeler. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Er ikke helt enig eiaro. Registreres båten i NOR, så blir registreringsnummeret stemplet/hugget/frest/sveiset inn slik at registreringsnummeret ikke skal kunne fjernes. Deretter skal foto og beskrivelse av hvor nummeret er plassert sendes registeret. Båten er nå også målt, fotografert, beskrevet. På standard båter foreligger det byggetegning. På båter uten byggetegning blir båten målt opp. Eierforhold blir sjekket og bekreftet. Og det hele koster et par tusen kroner. Og nå er båt, ev. finans, etc. linket til eier. Og hele prosessen er ubyråkratisk, det sitter mennesker i andre enden som hjelper deg. Bare å ta en telefon. På den andre siden, jeg er ikke skikker på at jeg ville kjørt prosessen på en påhengsmotorjolle, vet heller ikke om det er en nedre båtstørrelse for registrering i NOR. Sitér dette innlegget Link to post
sunny 73 Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Om det har noe nytte eller ikke vet jeg ikke,sikkert bra :) Men det jeg syntes er litt rart er at når jeg skulle omregistrere min 98 mod båt står det 97 mod på kortet,cin nr slutter på 98. Ringte og spurt hvorfor og mener jeg fikk til svar at da var den støpt i 97 og da ble det 97 mod og vips så ble den ett år eldre. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Mitt forsikringsselskap krever at båten er registrert, så da har man vel ikek noe valg egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Den gangen tollvesenet drev småbåtregisteret var det gratis å være "medlem". Det var avgift for omregistrering. Dette var nok til å finansiere driften. Et lite tankekors i forhold til dagens register. Men for all del, heller 200kr i året til RS enn avgift som drukner i statsbudsjettet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mariell Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Hulda skrev On 1.5.2014 at 18.13: Registreres båten i NOR, så blir registreringsnummeret stemplet/hugget/frest/sveiset inn slik at registreringsnummeret ikke skal kunne fjernes. Deretter skal foto og beskrivelse av hvor nummeret er plassert sendes registeret. Båten er nå også målt, fotografert, beskrevet. På standard båter foreligger det byggetegning. På båter uten byggetegning blir båten målt opp. Eierforhold blir sjekket og bekreftet. Og det hele koster et par tusen kroner. Og nå er båt, ev. finans, etc. linket til eier. Og hele prosessen er ubyråkratisk, det sitter mennesker i andre enden som hjelper deg. Bare å ta en telefon. Du glemte en ting Hulda. Deretter er det ingen årlig kostnad med å være registrert der. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
aileenll Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Jeg har vært skeptisk til denne "private"administrerte løsningen. Men i forhold til eierskifte,identifisering i forb. med lovovertredelser og evt tyveri så ser jeg fordelen. Jeg er likevell skeptisk til at private aktører skal sitte med dataregistre over personnr, adresse og navn. Nå har jeg kommet til at jeg tar sjansen på å avgi disse private opplysningene til det private registeret til RSS. Fordelene ved et evt eierskifte vil forhåpentlig oppveie risikoen for data på avveie. Litt støtte til en aktør som vi tross alt opplever som positivt tilstedeværende på sjøen skader jo ikke! Så da ble det registrering, gjenstår å se om de godtar registreringen. :-/ Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Muren Motorsport Svart 1.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Jeg var litt overivrig under oppussinga av GH'n min.. "kjennemerket" vart fjerna før lakkering.. ingen bilder eller noe.. Forrige eier hadde ikke noe kontrakt.. ikke eieren før der heller. Kunne godt ha tenkt meg å ha forsikra båten. men det var det ingen muligheter for så lenge jeg ikke "eier" båten. Fjerne Præsteng-skiltet å påberope meg selvbygg? :) Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Hulda skrev On 1.5.2014 at 18.13: Er ikke helt enig eiaro. Registreres båten i NOR, så blir registreringsnummeret stemplet/hugget/frest/sveiset inn slik at registreringsnummeret ikke skal kunne fjernes.Det var bilregisteret jeg tenkte på Hulda, ikke NOR egentlig. :) Så lenge du har båt over 7 meter er NOR et alternativ... Prosessen er innfløkt(ref) for å nyregistrere en eldre båt derfor er det sjelden man gidder, dog hvis alle båtselgere begynte å registrere alle nye båter ville vi kommet noen vei. Eventuelt bør man gi et amnesti i 5 år for registrering av eldre båter basert på Småbåtregisteret dersom man ønsker et statlig pliktig register for fritidsbåter. Men selv NOR registeret gjør intet mer enn å skaffe deg et pantbart bevis på eierskap. Ikke særlig hjelp mot banditter heller, da de sannsynligvis ikke vil registrere og hvis de gjør dette i utlandet omgår de hele tryggheten du tror du har. (Sitert fra Sjøfartsdir: Du må dokumentere, eller bevise, en ubrutt eierrekkefølge helt tilbake til bygger. Hvis fartøyet har vært registrert i et annet lands register er det nok at rekkefølgen bevises tilbake til den siste eieren der.(ref)) 2931 kr / 200 kr = 14 år før det økonomisk er forsvarlig å velge NOR over Småbåtregisteret dersom man kun er ute etter et registreringsnummer. Sitér dette innlegget Link to post
babu Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 Hafrsfjord skrev On 28.1.2014 at 18.25: Sender du SBR REGNR + regnr( reg. småbåtregisteret ) til tlf. 2077 , så får du opp eier av båten. Se det. Bra tips. Tjenesten virker den. Det er verre med selve registeret... Jeg forsøkte mitt eget regnr, og fikk: "Båt med reg merke xxx finnes dessverre ikke i Småbåtregisteret. Dette kan skyldes at tidligere eier ikke samtykket til å bli overført til RS småbåtregister da vi overtok i 2005...." Nå har jeg eid båten siden 2000 så det er nok en annen grunn til at den ikke er oppført. Men regning har jeg fått. Anslagsvis 28.000.000,- koster dette oss (200*140000). 28 millioner? For å holde styr på en tvilsom liste? Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 (redigert) Denne kom i posten igår.. Må man betale 200kr hvert år for bli stående? Det er da frivillig? Hva skjer dersom man ikke betaler? Blir man da meldt ut? Straks kommer vel faktura på 849kr fra RS og... Redigert 5.Februar.2015 av Panax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Hvis du ikke ønsker å støtte opp om RS og RSSR, så melder du deg ut, hvis ikke så betaler du fakturaen - enkelt og greit? :-) Antageligvis vil en betalingsunnlatelse implisitt regnes som utmelding. Antageligvis vil du få mange purringer. Antageligvis vil du ikke bli slettet fra registeret, men markert som inaktiv. Antageligvis vil regningen ikke gå til inkasso; "kundeavtalen" regnes vel ikke som såpass bindende at de har rettslige muligheter til å kjøre noen sak. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.