Jump to content

Småbåtregisteret? har det noen nytte?

-morten-

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Ja da ble det kanskje verre da?

Et privat, ikke obligatorisk register som blir tvang hvis en skal ha forsikring, men kun da.

Så kan uforsikrede, herreløse, forlatte, stjålne, ulovlige båter seile rundt akkurat som før.

--

Meningsfullt... 28 mill i året for ingenting.

Hmja - i forsikringspapirene står det at båten er registrert i RSSR. Jeg bestilte vel på telefon, og sa vel noe slikt som at jeg "hadde planer" om å vidreføre registreringen elns.

Egentlig er det noe tull - når båten er registrert i NOR, gir det svært liten merverdi å ha den registrert i RSSR. Jeg kom frem til at å registrere eller ikke registrere til syvende og sist er et spørsmål om hvorvidt jeg ønsker å støtte opp om RS. Dermed ble registringen stående litt på "hold" ifbm en provoserende lederartikkel om vestpåbud i RS-Mag.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har en tre snekke forsikret i NEMI Er ikke reg. småbåtregisteret

Tror også det er en del tilfeldigheter ute å går, sjekk med selskapet ditt forsikres skyld...

Jeg har gått fra Gjensidige til nettopp Nemi, Gjensidige forlangte reg. er usikker på om Nemi forlangte det, men de har nå fått det uansett..

Egentlig er det noe tull - når båten er registrert i NOR, gir det svært liten merverdi å ha den registrert i RSSR. Jeg kom frem til at å registrere eller ikke registrere til syvende og sist er et spørsmål om hvorvidt jeg ønsker å støtte opp om RS. Dermed ble registringen stående litt på "hold" ifbm en provoserende lederartikkel om vestpåbud i RS-Mag.

Det er vel ikke et krav til registrering i småbåtregisteret når den er registrert NOR. Det er nok med registrering i et register.

Her er klippet fra vilkårene til NEMI:

2. Krav til

registrering

Alle båter med motoreffekt på 10 hk eller mer, samt seilbåter på 4,5 meter eller

mer, omfattes bare av forsikringen når den er registrert i et sentralt offentlig

tilgjengelig fritidsbåtregister og er påsatt kjennemerker. Det gis en frist på en

måned etter avtaledato til påsetting av nye kjennemerker.

Gjensidige svarer:

Nei, det er ikke et krav om å være medlem i RSSR, men du får

sikkerhetsrabatt dersom du er det. Det er registrert at du er medlem. Si i

fra dersom du ikke er det.

De svarte ikke på spørsmålet om jeg ville fått noen avkorting på forsikringsutbetaling f.eks. ifbm brann ombord dersom dette hadde skjedd før jeg fikk fikset RSSR-registreringen.

Jeg vet ikke om svaret over gjelder generelt, eller om det gjelder fordi båten er registrert i NOR.

Jeg vet heller ikke om saksbehandler ser forskjellen på RSSR og NSSR.

Alt i alt er vel svaret fra Gjensidige verdiløst, jeg må vel kontre tilbake noe til Gjensidige igjen. Hvis jeg gidder.

(de tre nederste setningene ble lagt til etter posting vha "rediger"-funksjonaliteten)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Er jo egentlig litt merkelige greier fra forsikrings selskapene sin side dette..

Særlig dersom de kommer med avkortning ved tyveri av båten i etterkant ved manglende reg...

Burde være litt mer klare regler..

Men så lenge reg. er frivillig, er det jo ikke mye hjelp med et slikt register. Er jo bare for tyven å rive registreringen av, å bruke båten uten noen som helst bekymring..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...