Pksp Startet 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2014 Som noen har fått med seg, så kikker jeg altfor ofte etter en potensiell båt, som jeg kan bruke pengene mine på etter leiligheten er solgt. Jeg har tittet på mange forskjellige og har kommet over denne Unique 833 AC ved et par anledninger. Har søkt opp og ned om informasjon, men føler ikke jeg har fått nok info. Jeg har forstått det slik at de ble bygget her i min hjemby Sarpsborg /Skjeberg av en russisk eller polsk mann. Jeg har lest alt jeg kan finne av info, også her på forumet. Er det noen som kjenner til denne type båt, som kan fortelle litt mer? Hvordan er den i sjøen, hva bør man sjekke etc. Noen med "hands on" erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Det er en velbygd kvalitetsbåt bygd av petar andonow. Hvordan sjøegenskapene er. Vet jeg ikke. Men vet det ligger en på grimsen. Og han er i allefall veldig fornøyd Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Pksp Svart 27.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Har lest at båten skal være velbygd og av kvalitet. Det er en båttype som treffer meg veldig godt, liker løsningene og utseende. Så jeg får krysse fingrene på at noe dukker opp etter leiligheten er solgt :) Skulle gjerne visst hvordan den er i sjøen, siden det er en halvplaner. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Gjør du et søk her inne kommer det opp drøyt 140 treff. Sikkert mye interessant lesing for Uniquefrelste Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Pksp Svart 27.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Gjør du et søk her inne kommer det opp drøyt 140 treff. Sikkert mye interessant lesing for Uniquefrelste Jeg har lest alt. Men har så langt ikke funnet noe som omhandler sjødyktighet etc. Jeg gjør som regel litt research før jeg poster innlegg, prøver iallefall :) Mulig det er noe jeg har blingsa på selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Vanskelig å finne objektive uttalelser om sjøegenskaper på de forskjellige båtene. For det første vil vel de fleste automatisk omtale egen båt som spesiell sjøsterk og god i sjøen. Spørs også hva du vektlegger. Båt er å ta og gi, og kompromissing hele veien. Ingen er god på alle områder feks. ved lav fart, mellomregister høy fart, sidevind, aktersjø osv. osv.. Den Uniquen du ser på er en AC halvplaner etter hva jeg skjønner. Generelt kan en vel si at mange AC halvplanere oversyrer i medsjø, og krever en aktiv rormann for å holde kursen. Mange halvplanere legger seg også utover i sving, noe som kan oppfattes skremmende av mange. På den annen side gir en lang kjøl normalt god retningsstabilitet og ei solid flyndre gjør den mindre sårbar ved bunnkjenning. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Pksp Svart 27.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Det er vel sjeldent noen omtaler sin egen båt negativt ja. Men jeg hadde da kanskje håpet på at noen har hatt en slik båt, eller vært om bord. Slik at de kan ha skapt seg et inntrykk som kan videreformidles. Jeg er klar over dette med overstyring i medsjø, det er noe man må leve med på de fleste halvplanere har jeg forstått. Jeg ønsker i hovedsak bare å vite litt hvordan den oppfører seg i sjø, tåler den i det hele tatt at det sjøer? Hvor breie dollbord er det etc etc. Jeg har sikkert ikke alle de riktige spørsmålene, men håper på å lære av de mer erfarne her på forumet :) Men takk for innspill for hva jeg kanskje bør tenke på :) Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Husker at Båtmagasinet testet denne en gang på 80-tallet, og båten fikk strålende kritikker for både planløsning, tekniske installasjoner, byggekvalitet (solid håndverk) og svært gode sjøegenskaper. Hvis jeg ikke husker feil ble det fremhevet at den har et svært lettdrevet skrog (relativt smalt), graver opp lite hekksjø og oppfører seg eksemplarisk både med og mot sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 27.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Har lest dette jeg også, men desverre så er ikke denne testen til å oppdrive på nett :( Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Helt sikkert god nok for Østlandet. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Pksp Svart 27.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2014 Den er helt sikkert god nok for Østlandet. Men hva om jeg ønsker å ta den en tur til f.eks Danmark? Eller kjøre over til Arendal etc. Vil jo ha en følelse av trygghet. Har i mine yngre dager kjørt fra visterflo til fredrikstad på en 2x1,5 meter isoporblokk med 5Hk mercury, gikk fint det å, men følte meg ikke høy i hatten når hekksjøen til losen kom :P Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Hei! Jeg hadde en Unique 833, solgte den for 8 år siden i innbytte mot en Scand Atlantic. Så lenge jeg hadde Uniquen var vi meget fornøyd med båten, sjøegenskaper, innredning(meget godt håndverk), tekniske innstallasjoner. Men, Det var en Volvo TAMD 30 i denne båten, noe som definitivt var for lite. Om vi prøvde å "presse" båten med noe last, så gikk den fort varm. Vi gikk mange ganger fra Vestfold til Svenskekysten ; Koster, og videre sørover, men om jeg ville gå til Danmark?; kanskje i veldig pent vær!! Dollbord er OK, fram over, men rundt akterkabin så blir det trangt. Ellers så var septik tanken noe liten, jeg tror den bare var på 50 liter, noe som blir for lite med en familie på 4. Så konklusjonen er at det er en bra båt på ca 26 fot, kanskje mest velegnet langs kysten, men stabil og fin. Men kan selvsagt ikke sammenlignes med det jeg har nå; en Scand Atlantic! Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 28.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Takk for info Tox :) Det står en TAMD 30 i den jeg har funnet også 105HK. Er det noe man kan gjøre for å få litt mer futt i disse motorene tro? Du har gått den veien jeg selv ønsker og gå etter noen år. Scand Baltic eller Atlantic står på ønskelisten :) Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Ja det er samme motor. Når det gjelder motoren, og eventuelt få noe mer ut av denne, så er jeg nok ikke rett mann. Jeg er ikke noe motorkyndig, men kanskje andre på dette eminente forum kan hjelpe med råd? Vi brukte båt/motor som det var, og slo oss til ro med det.... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2014 Vanskelig/dyrt å hente ut flere hester enn originalt av slike gamle motorer. Prøv heller i første omgang å hente fram igjen det som en gang var der når motoren var ny. Stempesjau og overhaling av topper/ventiler, dieselpumpe, turbo, aftecooler, injectorer mv vil nok vekke fram igjen en del hester, men det vil koste skjorta. Bedre da å vente til du finner en båt med større motor. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
josse52 Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Jeg har en Unique 833c. Jeg er meget godt fornøyd med båten. Den tar sjøen meget fint både forfra og bakfra. Den har en tendens til å rulle litt med sjø fra siden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.