Jump to content

Mariner Viking 10hk ombygging til styrekonsoll

Aslakf

Recommended Posts

Hei

Har en Hasle summer fun hvor det har vært en Yamaha 9,9 før (ble kjøpt uten motor). Har nå kjøpt en Mariner Viking 10hk (2004mod), med vanlig styrehandtak (Handtak men med gass og gir i ett system, hvor man bare vrir den ene eller den andre veien). Da er mine spørsmål:

1. Hva slags deler trenger jeg til motoren for å gjøre denne om til å styres fra kontrollboks og hvor kjøper jeg dette rimeligst?
  2. Har kontrollboksen fra Yamahaen 9,9 (ca 2000 model). Kan jeg bruke denne kontrollboksen til Marineren, med de samme vaierene?
  3. Noen som har sånne ombygginssett og er interessert i å bytte med originalt styrehandtak?
  4. Slik jeg har forstått det skal jeg kunne bruke styrevaieren gjennom motorfestet på Marineren, samme gjenger som Yamahaen og styrearmen fra Yamahaen. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? (båt og motor er i 2 deler av landet, så jeg får ikke prøvd dette før påsken, og ønsker å ha kjøpt inn eventuelle deler før dette.)

Håper på konstruktive og hjelpsomme svar

Mvh

Aslak

1. Du trenger et ombyggingssett, kjøpes hos mercury/mariner forhandler. koster 1500-2000 tror jeg.

2. Nei, du ma ha andre kabler, og de passer ikke om du har orginal kontrollboks. Du må enten ha uorginal med ombyggingssett (ca 1500kr). Du må også ha nye kabler beregnet for mercury/mariner.

3. Disse settene er vanskelig å skaffe brukt, da de fleste kjøper disse med riktig oppsett med en gang fordi det er dyrt å bytte om.

4. det stemmer, styrekabler er universale, men du må ha en annen styrearm, Fåes ofte med ombyggingssettet, hvis ikke koster den rundt 6-700kr.

De 4000 du legger ut til dette får du ikke tilbake, så er nesten penger ut av vinduet. Mitt tips er å kjøpe en noe dyrere yamaha eller en ombygd mercury/mariner der kontrollboks følger med, som det ofte gjør. Billigere og enklere.

Redigert av Sturee (see edit history)

Ring til gutta på Ravns garage i Båstad, de vet dette med sikkerhet.

Styrekabelen kan du nok helt sikkert bruke, jeg vil også tro at atget mellom styrekabel og motor kanskje også kan brukes, for det er utrolig mange av disse som går omhverandre selv om enkelte produsenter nekter for dette.
Det er også en mulighet for at du kan bruke gass og gearwierene, dette ser du fort egentlig, det er også flere motortyper som faktisk har samme system og festeanordning, da de ikke produserer disse selv men kjøper disse delene av andre produsenter.
Så før jeg ville gått til innkjøp av noen deler så ville jeg montert motor med tilbehhør og sjekket hva som passer eller ikke passer.

Noen kontrollbokser skyver gasswire ved gasspådrag, andre kontollbokser drar gasswire ved gasspådrag, og mange av disse kan faktisk speilvendes ved å snu banen inne i kontrollboksen.

Ha en fin dag

Takk for svar. Kommer nok ikke til å selge motoren igjen, må nok heller finne en løsning. Ser at jeg kan kjøpe ombyggingssettet til motoren for 750kr fra Danmark (Quicksilver 42805A6). Prøver å få det til. Det andre får jeg se om passer når jeg har det sammen.

Er det noen som har positive/negative erfaringer med kontrollboksen, vaierene og styresystemet fra Biltema?

• 1 måned senere...

hei. jeg har en 00mod mariner viking. denne har blitt brukt med fjernstyring. er på jakt etter den armen som du har. jeg skal skru av

ombyggningsettet på motoren. int i å bytte deler? evnt med mellomlegg?

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

• 1 år senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...