Jump to content

Bruktbåt med Volvo, risikabelt?


bris

Recommended Posts

Jeg ble ikke halt klok på alle motordiskusjonene her på siden. Det var masse bra å lese, og helt sikkert mange gode råde.

Det som på en måte blir den store frustrasjonen, er når jeg nå har lett etter gode erfaringer med en dieselmotr fra Volvo, og finner masse negativ omtale av Volvo generelt.

Når jeg nå endelig har bestemt meg for å kjøpe en brukt båt til rundt 300 000, som jeg synes er gruelig mye penger, ja da blir jeg svært usikker på om jeg tør å ta avgjøreslen. Flere av båtene jeg har hatt på blokka (Saga 25, Myra 800 o.l.) har AQAD31A med 290 DP. Gangtiden er under 1000 timer og på utsiden ser de helt fin ut. Men, men, men!

Det blir for surt å gamble med så mye penger!

 

Gode råd mottas!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme kvalene som du, da vi for et år siden skulle kjøpe ny båt. Vi hadde valgene Yanmar m/Mercruiser drev, Mercruiser og Volvo. Prismessig var det ikke store forskjellene.

Jeg har alltid hatt negative vibrasjoner til de grønne motorene, fordi jeg har hørt mye "dritt" om Volvo gjennom 20 år. Derfor rådførte jeg meg med en som er annerkjent i båtkretser og etter litt frem og tilbake kom jeg frem til følgende: Det er negative ting med alle tre, riktignok litt forskjellig, men det store argumentet for mitt valg var at til Volvo finner du et verksted omtrent på hver odde, det er verdifullt når du er på ferie og noe skjer. Derfor har vi båt med Volvo motor.

 

Håper at dette var noe klargjørende. Lykke til...............................

Link to post
Share on other sites

. . . det store argumentet for mitt valg var at til Volvo finner du et verksted omtrent på hver odde . . .

Og for å fleipe litt, - det trenger du!

 

Lars H. (Yanmar 44Hp)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noen egen erfaring med Volvo, men jeg snakker mye med folk som har det, og mitt intrykk er at desse motorene ikke er de som går lengst før de skal på verksted, og at det kanskje er en liten sak som må fikses hver sesong. Ikke nødvendig vis store saken, men for eksempel med Yanmar, som jeg har mer erfaring med, så er det mer skjelden at det er behov for makaniker. Har også hørt fra en del leverandører at det er god butikk i å levere deler og ha service på Volvo, etter som det er noe forbruk av dette.

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg hatt en båt med Volvo, det var en Nautic 900, med AQAD40 som jeg hadde i 4 år og gikk ca 1000 nautiske mil hvert år. En herlig båt, men det som var av vanskeligheter var i forbindelse med motor og drev.

 

Det som ergret meg mest var utvilsomt at for hver "filleting" som sviktet og man måtte innom Volvo-forhandleren så kom man ut med et inntrykk av var et priviligert menneske som hadde fått "audiens"  -  selv etter å ha betalt det hvite utav øynene....

 

At motoren hadde et brennstoff-forbruk som ikke stod i noe fornuftig forhold til avgitt effekt forundret meg så meget at jeg ringte til importøren og fikk allernådigst snakke med en teknisk sjef. Etter å ha forklart situasjonen spurte jeg hvilket spesifikt forbruk de regnet på sine motorer, skjedde det utrolige: han svarte kontant: "Å. du er en av den sorten du!"  -  og slengte på røret.

 

Dette er jo en meget effektiv måte å kvitte seg med kundene på......

 

For meg førte det ihvertfall til en konklusjon som er enkel og grei: "Jeg har hatt en Volvo   -  og det er ganske nøyaktig en for meget!"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

det at du hører så mye om volvo har jo litt med at det selges to tre ganger flere av disse.

har persolig hatt en ford en marna fire volvo hvor tre av dem har vært av de mest utskjeldte.

den ene hadde jeg problemer med det var en md21b som hadde en feilstøp (lite hull inn til kjølevannet i toppen)dette hullet var inne i brenn-kammeret.

det jeg ville se mest etter samme hvilken motor det var snakk om var hvordan den var behandlet (oljelekkasjer rust kjølevann)

noe helt annet er at mange av motorene hva de nå enn heter i marineutførelse har samme opphav bare mariniseringen er forskjellig

Link to post
Share on other sites

det at du hører så mye om volvo har jo litt med at det selges to tre ganger flere av disse.

 

Dette er stooort poeng. Et annet poeng er at Gud hjelpe deg den dagen du får problemer med en Yanmar motor. Vi (jobben) har flere Yanmar motorer og teknisk avdeling kan fortelle noen historier som savner sidestykke når det gjelder kundebehandling. Da blir nok Volvo snille engler i forhold, desverre. Problemene med Yanmar er nok gjennomgående alvorligere enn Volvos. Det er bare et poeng her at dette gjelder proff markedet og ikke fritidsbåtmarkedet. Bare så det er sagt.

 

En ting til, jeg har hatt Yanmar i to tidligere båter og de motorene har jeg vært storfornøyd med. Den gang da var også jeg lykkelig for ikke å ha Volvo. Nå er mitt poeng at når noe med motoren går til helv.... da er det nærmere til et Volvo verksted, enn til noen andre. Dessuten er det et poeng, hvordan vedlikeholder du motoren din.

Link to post
Share on other sites

Hei Bris.  Jeg ble ikke klokere av dette.  :headbang:Men ser at det er flere som er misfornøyd med volvo en noe annet merke. Om det har med at det er solgt mange fler av de vet jeg ikke, men regner med at det er en av grunnene.  Jeg ville også vært i tvil. Men ..  er den godt vedlikeholdt så er vel det og antall timer hovedsaken vil jeg tro.

:confused:

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Det er ikke kun manglende vedlikehold det går på :confused:.

 

Vi liker jo å pusle med båtene våre. Motorene får som regel tilstrekkelig pleie. Selv har jeg hatt to Volvomotorer. Bare småmotorer, men likevel ofte til irritasjon. Det gjelder kort levetid på simringer og kort levetid på impellere. Olje og vannlekkasjer. Små, men unødige forstyrrelser :wink:.

 

I mellom de to hadde jeg en Yanmar. Tett og fin til alle tider. Utrolig holdbar impeller. Aldri noe tull i det hele tatt :yesnod:.

 

Tilfeldigheter? Mulig det. Men den herværende undersøkelsen sier sitt, spør du meg.

 

På min nåværende 2030 viser det seg at hvis ikke simringen til sjøvannspumpen byttes ofte nok slites akselen. Og man må kjøpe helt ny pumpe. Til flere tusen. Kanskje etter noen få hundre timer.

 

De små skruene til lokket på pumpen røk i år. Dessuten er det ene gjengepartiet til sinkringen på 120-drevet halvveis borte allerede.

 

Klemringen som holder gummitettingen til skroget er lakkert med et tynt lag lakk. Ruster allerede. Ennå den er av svært enkel konstruksjon er den utrolig dyr :wink:.

 

Ingen store saker for meg, ennå. Men totalinntrykket skaper unødig støy i ferielivet.

 

Hadde ikke motoren stått i båten da jeg kjøpte den....

 

Innimellom tar jeg småjobber i et båtopplag. De selger også Volvo. Mekanikerene der er ikke imponerte over den generelle kvaliteten. Men den gir iallefall levebrødet nikker de førnøyde :seeya:.

 

God sommer, likevel!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en AQAD 31 A som hovedinnlegger spurte om.

 

Som Per Arve så riktig poengterer så blir akslingen på sjøvannspumpen slitt hvis man ikke skifter simmering ofte nok. Det hele er en ganske enkel jobb, i hvertfall hvis man har gjort det før. Vet ikke hvordan det er på andre motorer men på 31-motoren så får man kjøpt rep.set til sjøvannspumpen for ca. 900 kr. Da får man ny aksling, lager, simmeringer, lokk m/skruer, og nye innlegg i pumpen. Da har man pumpe i mange år igjen. Når det gjelder selve impelleren kjører jeg på 4 året med samme impeller. Går ut i fra at den holder en stund enda.

 

Har man derimot en pumpe som lekker sjøvann (om det så bare er noen dråper) så får man et utsatt miljø i motorrommet. Sjøvannet som lekker vil bli kastet rundt av kilreimene og reimhjulene og både dynamo og startmotor blir da utsatt. I tillegg ruster alt som ikke er godt nok lakkert (reimhjul, motorfester m.m.)

 

Tror at mange av de feil/problemer som oppstår kan spores tilbake til slett vedlikehold og oppfølging av nåværende eller tidligere eiere.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke uttale meg om annet enn Volvo, ettersom det er eneste motoren jeg har erfaring med.

 

Gjennom årende har vi hatt 4 forskjellige Volvo motorer, AQ175 (bensin), MD40 (86 hk Diesel)  KAD44 (250hk Diesel) og nå en MD2030 (29 hk Diesel).

 

Det eneste jeg har å utsette var et lager til en av reimhjulene på KAD44 motoren som måtte byttes etter bare 1 år. Til min store forargelse gikk ikke dette på garantien til Volvo, og det er for dårlig (det er i ettertid påvist at dette var en svakhet, og visstnok skal andre hatt bedre erfaring enn meg for å få det skiftet). Muligens er det verkstedet jeg benyttet som var problemet.

 

Min erfaring er at Volvo Penta er en pålitelig og trygg motor, men som med alt annet foutsetter et problemfritt båthold at man foretar nødvendig vedlikehold. Slurves det med service og vedlikehold kan mange skylde seg selv når motoren streiker....

 

"Pondus"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...