index Startet 29.Mars.2005 Del på Facebook Startet 29.Mars.2005 Jeg har planer om å ta båten hjem i hagen for diverse arbeider. Men jeg er litt usikker på om det lar seg gjøre å sette den på plenen uten at den siger nedi/velter. Det er snakk om en båt på 3,5T, og underlaget skråner lett i lengderetningen. Noen som har erfaringer med denne typen av opplag? Kan også sette den på gårdsplassen, men jeg er redd for at lastebilen gjør litt for stort inntrykk på belegningssteinen... Hvis jeg setter den på plenen så kan den løftes direkte inn fra gaten, og da slipper jeg å ødelegge noe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ternen32 Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Bruk noen litt tykke finerplater under opplagsbukkene, har selv gjort dette på en 27 fots plattgatter jeg hadde tidligere, det gikk helt fint. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Slagskibet Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Så lenge lastebilen ikke vrir på fronthjulene når den er på stenene går det rimelig bra. Vanlig beleggningssten tåler ikke lastebil med last når sjåføren vrir på hjulene. Naboen min lot en lastebil benytte min oppkjørsel som snuplass og det ble rimelig stor skade og dårlig naboskap av det. Selv hadde jeg båten stående rett på beleggnings steinen i stålkrybbe og det gikk bra men det er ekstremt viktig at sjåføren ikke trenger å svinge. Når det gjelder å ha båt stående i skråning så er det noe jeg har praktisert i 22 år. Kan se ille ut før øynene venner seg til det synet. Tykke finerplater høres bra ut men jeg har bare brukt plank under stålkrybba beina etter at lecca blokkene ble byttet ut. Men jeg satte båten på tvers. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Jeg har planer om å ta båten hjem i hagen for diverse arbeider. Men jeg er litt usikker på om det lar seg gjøre å sette den på plenen uten at den siger nedi/velter. Det er snakk om en båt på 3,5T, og underlaget skråner lett i lengderetningen. Noen som har erfaringer med denne typen av opplag? Kan også sette den på gårdsplassen, men jeg er redd for at lastebilen gjør litt for stort inntrykk på belegningssteinen... Hvis jeg setter den på plenen så kan den løftes direkte inn fra gaten, og da slipper jeg å ødelegge noe. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har min SelCruiser 27 fot vekt ~3000kg i skrånende terreng (plen) på et stativ fra ILAS, men jeg har lagt 2" x 6" plank under stativet. Jeg har ingen problemer med at dette synker ned i plenen. Her finner du bilde av stativet. https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3408/Opplagsstativ.jpg mvh Ståle Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Har egentlig mest lyst å prøve plenen. Underlaget under belegningssteinen er nok ikke ideelt for lastebil, og jeg har ikke så veldig lyst til å ta opp og legge 160 kvm stein på nytt . Det var nok arbeid første gangen. Går ut fra at jeg må snekre en krybbe til å ha båten i på lastebilen, så da kan jeg vel bruke den samme på plenen. Eventuelt med noen lange stokker eller plater under. Skråningen burde i og for seg ikke være noe problem, da den uansett bør stå med baugen høyest. Så da slipper jeg i alle fall å bygge den opp... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Hei! Du behøver ikke og ha krybbe på lastebilen! Jeg ville vel ikke la krybben stå på plen i oppoverbakke heller! Krybba bør bygges opp slik at den står vannrett uansett om du følger terrenget eller om den står på tvers! Det blir minst press på krybba på den måten Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Hei! Du behøver ikke og ha krybbe på lastebilen! Hvordan får jeg den til å stå på bilen uten krybbe? Den kan da ikke stå og vippe på kjølen? Har pleid å ha båten på slipp når den skal opp, så dette med lastebil er litt nytt for meg. Har sett en lastebil en gang med hydrauliske labber nedfelt i planet beregnet på båttransport, men jeg trodde ikke dette var særlig vanlig? Noe må den da støttes opp av underveis også? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Hvordan får jeg den til å stå på bilen uten krybbe? Den kan da ikke stå og vippe på kjølen? Har pleid å ha båten på slipp når den skal opp, så dette med lastebil er litt nytt for meg. Har sett en lastebil en gang med hydrauliske labber nedfelt i planet beregnet på båttransport, men jeg trodde ikke dette var særlig vanlig? Noe må den da støttes opp av underveis også? <{POST_SNAPBACK}> Det er veldig vanlig at lastebilen har hydrauliske støtter til båten ihvertfall om bilen brukes mye til båt transport! Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 (redigert) Hvordan får jeg den til å stå på bilen uten krybbe? Den kan da ikke stå og vippe på kjølen? den balanserer så fint på kjølen, atte... slapp heilt av; dette avtaler du med sjåføren. om bilen ikkje har hydrauliske støtter spør du om sjåføren har noe å støtte båten med, hvis ikkje improviserer du (vi brukte bildekk)... barx Redigert 29.Mars.2005 av barx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 index: Da jeg hentet båten min (draco 20' ) på land i høst, tok jeg den med lastebil. Han som hentet den hadde ikke slike hydrauliske støtter på bilen sin. Så han bant stropper fra kryssholtene og ned i planet. og en stropp fra planet over baugen og ned i planet igjen.. dette var alt.... jeg kjørte bak den lille milen til der båten skulle overvintre, pisseredd, men det gikk bra. båten stod fjellstøtt hele veien. Sjåføren fortalte meg at det hadde blitt kjørt båter fra Oslo til Bergen på samme måte.. ... nå har jeg skiftet kryssholt.. for de gamle så så skrøpelige ut... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Å fytte grisen da Hadde han prøvd å kjøre båten min sånn hadde det blitt Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Å fytte grisen da Hadde han prøvd å kjøre båten min sånn hadde det blitt <{POST_SNAPBACK}> Kryssholtene tåler vanligvis veldig mye. Hørte en gammel historie i båthavna om den gangen Mørebas 8400 (24-foter'n) kom på markedet. De fikk litt kritikk for at kryssholtene så så spinkle ut. For å demonstrere at det de var kraftige nok så løftet fabrikken en av båtene opp kun etter det ene kryssholtet og det holdt i allefall båtens vekt. De som fortalte meg denne historien var noen gamle båtfolk som påstod at dette var en sann historie, så får man tro det den som vil. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Kryssholtene tåler nok mye, men spørsmålet er vel heller hvordan og i hva de er festet. Er mer skeptisk til om de kan bli dratt gjennom glassfiberen og om skroget er tilstrekkelig forsterket der hvor kryssholtene er festet. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 (redigert) Hvordan får jeg den til å stå på bilen uten krybbe? Den kan da ikke stå og vippe på kjølen? Uansett om bilen har justerbare labber, MÅ der stroppes fra kryssholtene og ned i planet. Jeg har flyttet mange båter på 30 fot++, og har alldrig opplevet at kryssholterne ikke holder. Et par gange har kryssholterne sett dårlige ut, og da har jeg nektet å ta' i båten. Jeg har hydralikske labber på lastebilen, men jeg stoler ikke på dem alene. Hva plenen angår: Legg under et par lengder med 2"*8", så gårdet helt sikkert bra. Det blir ikke mange kg. pr. cm2. Redigert 29.Mars.2005 av Jensen_fra_Vest (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Petter-B Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Jeg har planer om å ta båten hjem i hagen for diverse arbeider. Men jeg er litt usikker på om det lar seg gjøre å sette den på plenen uten at den siger nedi/velter. Det er snakk om en båt på 3,5T, og underlaget skråner lett i lengderetningen. Noen som har erfaringer med denne typen av opplag? Kan også sette den på gårdsplassen, men jeg er redd for at lastebilen gjør litt for stort inntrykk på belegningssteinen... Hvis jeg setter den på plenen så kan den løftes direkte inn fra gaten, og da slipper jeg å ødelegge noe. <{POST_SNAPBACK}> Hei. Har selv båten stående i lett skrånende terreng. Valgte å hive den krybba som fulgte med båten da den var ganske morken allikvel. Har snekret meg 4 skikkelige 3- kant bukker som er stroppet sammen med skikelige lastestropper. Kjølen hviler på lecablokker med 2"x8" på toppen og en ganske romslig 35mm finerplate under hver lecablokk. Slik er det enkelt å sørge for at den står rett. Båttransport uten kranbil, trodde jeg bare forekom i østeuropa. Vi husker vel alle bildene i fjor av diverse kranbiler som hadde veltet... Er helt overbevist om at det foregår båttransport også i Haugesund. Petter Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
index Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Er helt overbevist om at det foregår båttransport også i Haugesund. Petter <{POST_SNAPBACK}> Det gjør nok det ja, spørmålet er vel helst bare hvordan og med hvilket utstyr . Men å ha en snekke på 3,5 tonn stående på kjølen og kun surret i kryssholtene, det synes jeg virker litt for drøyt. Jeg får sjekke rundt hos transportørene her i distriktet, så dukker det sikkert opp en som har utstyret i orden får jeg håpe. Når det gjelder skråningen så er det ikke direkte bratt da, kanskje en høydeforskjell på 0,5m pr. 10m. Men siden den skal stå på plenen, så er kankje en hel krybbe å foretrekke fremfor trekantbukker? Eller er jeg helt på jordet her? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JanS/EIR Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Dersom bilen ikke har hydr.labber kan isoporklosser eller bildekk godt gjøre nytten, i tillegg til stropping. Dette er sjåførens ansvar, og jeg anbefaler å bruke en vant sjåfør som vet hva han skal gjøre. Lykke til!! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
M/S Bastard Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Når det gjelder skråningen så er det ikke direkte bratt da, kanskje en høydeforskjell på 0,5m pr. 10m. Men siden den skal stå på plenen, så er kankje en hel krybbe å foretrekke fremfor trekantbukker? Eller er jeg helt på jordet her? <{POST_SNAPBACK}> Det viktige er at båten står rett uavhengig av vilke bukker eller krybber du bruker! Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Kryssholtene tåler vanligvis veldig mye. Hørte en gammel historie i båthavna om den gangen Mørebas 8400 (24-foter'n) kom på markedet. De fikk litt kritikk for at kryssholtene så så spinkle ut. For å demonstrere at det de var kraftige nok så løftet fabrikken en av båtene opp kun etter det ene kryssholtet og det holdt i allefall båtens vekt. De som fortalte meg denne historien var noen gamle båtfolk som påstod at dette var en sann historie, så får man tro det den som vil. <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Når det gjelder skråningen så er det ikke direkte bratt da, kanskje en høydeforskjell på 0,5m pr. 10m. Men siden den skal stå på plenen, så er kankje en hel krybbe å foretrekke fremfor trekantbukker? Eller er jeg helt på jordet her? Med så pass begrenset fall og baugen "opp" blir den egentlige høydeforskjellen en god del mindre, og da bør det være en overkommelig affære å besørge opplagsbukkeri etc. slik at den står trygt. Med trekantbukker i rett størrelse og paller under kjølen, er understøttelsen i orden. To eller tre paller akterut og en foran så tar du opp mye av det som er igjen av høydeforskjellen. Da skal det ikke mere til enn å sørge for et godt underlag for trekantbukkene. Ideen med solid finer hørtes grei ut, spesielt hvis du lar de nederste bjelkene på bukken ligge hel nede på bakenivå slik at fineren avstives og vekten spres. Lykke til, i alle fall! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Petter-B Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Når det gjelder skråningen så er det ikke direkte bratt da, kanskje en høydeforskjell på 0,5m pr. 10m. Men siden den skal stå på plenen, så er kankje en hel krybbe å foretrekke fremfor trekantbukker? Eller er jeg helt på jordet her? <{POST_SNAPBACK}> Hei. Her har du et bilde av min løsning, ikke det beste bildet men gir et inntrykk. Det kan godt hende mange sverger til krybbe, men det er nå mye lettere å komme til med en slik løsning, det synes ihvertfall jeg. Jeg har nok noenlunde samme fall som deg der båten står. Petter Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Slagskibet Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Jeg stod i skråning med mye større fall en det der. Da Lecca ble byttet ut brukte jeg høy stålbukker,1 var lav og 1 var høy så båten stod nesten rett. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 OK, det høres ut til at dette bør gå bra. Får bare sette i gang og produsere trekantbukker, og sørge for å lage en solid plate under de ytre bena for å fordele trykket mot bakken. Men først må jeg sage ned et kirsebærtre som står i veien, det er da mye penere med en båt i hagen enn et pjuskete tre . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
syvers Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 Hvordan får jeg den til å stå på bilen uten krybbe? Den kan da ikke stå og vippe på kjølen? <{POST_SNAPBACK}> Isoporblokker på bilen går fint. syvers Sitér dette innlegget Link to post
sjøulv Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 henta sjarken min hjem i fjor vår, den står i båtvogn, og lastebilen løfta hele stasen,ca 2 tonn rett på plattingen. står nå i hagen, i ganske bratt terreng, høydeforskjell:ca 1m pr 4m lengde. Planen var å sette noen plank under dekkene etterpå, men saken er at vogna er så forb. tung at jeg ikke klarte å løfte, ikke en gang med løftestang i form av en 4 m lang 3x6" plank. Lot derfor hele greia stå, og det har gått veldig bra, selv om det siger litt nedi. Men det er jo ikke noe stort problem når båten er fjerna.Men jeg må rette opp båten når jeg skal til å arbeide på den. Et godt råd til de med trebåt på plen/gressbakke: la gresset gro mest mulig. Det samler mye fukt som jeg tror er gunstig for skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.