Jump to content

Flytebrygge, hvor lenge kan den ligge på samme plass?

Rikosjett

Recommended Posts

Hei

Jeg har en bruksrett på et område ved sjøen, der ble det plassert en flytebrygge av flere med samme bruksrett, den ble plassert der uten å ha søkt kommunen om lov.

Jeg gjorde kommunen oppmerksom på dette, og da får jeg beskjed fra de som eier flytebrygga om at den er lagt ut som et fartøy, og så lenge landgangen ikke er montert er den fortsatt å regne som et fartøy, derfor kan det ligge så lenge de ønsker det, og dermed basta.

Bryggen er forankret i 2 stk landfester og 2 stk lodd i sjø, dette er i et LNF 1 område, flytebrygga er 15,0x2,5 meter.

Jeg vet at foretaket nå er omsøkt kommunen, men at kommunen nøler pga av at de la ut først uten å spørre.

Jeg har hørt at en flytende innrettning kun kan ligge slik i max 3 måneder, noe som har en link til lovverk?

Jeg har sett flytebrygger med brakett for påhengsmotor, som er registrert i skipsregisteret, og da påstår eierne at de omågår loverket.

Denne flytebrygga har ikke braket for motor ei heller annen fremdrift, den har heller ikke lanterneføring, kan eierne fortsatt påberope seg at det er et fartøy? hva sier loverket om fartøyregistrering noen som har noen § å refere til.

Er takknemmlig for svar

Redigert av Rikosjett (see edit history)
Guest Avmønstret#

Uten å svare på hva du spør etter, du finner sikkert aktuelle lover og paragrafer på lovdata.no, så bor jeg i et område med mange flytebrygger som er "båt" med påhengsmotor. Kommunen har vært på inspeksjon langs strandsonen og har ikke påtalt noen av disse så konklusjonen er vel at det enten er lov, tålt eller at kommunen her ikke bryr seg om slikt.

Det kan virke som du er på en side i en konflikt? Forstår jeg riktig at dere er flere som disponerer et fellesområde i sammen og at en del av de andre har slått seg i sammen og lagt ut en brygge til felles bruk?

Er vel ikke riktig å gi råd i og for seg men naboforhold er vel som regel viktigere enn detaljer ifht hva som er formelt riktig fiht en flytebrygge? Men folk er jo forskjellige så.. Selv hadde jeg blitt svært fornøyd om naboene tok initiativ til å legge ut felles flytebrygge på fellesområdet vi har bruksrett til her vi bor... godt naboskap når man klarer å få til ting i sammen som ellers ikke er mulig å få gjort alene.

Takk for svar, jeg er i utgangspunktet ute etter lovdata ifb dette , og det er riktig at jeg er i en nabokonflikt og at jeg ikke har råd til advokat, noe de har!

Jeg var tiltakshaver på en flytebrygge på 5 meter som jeg fikk godkjent av kommunen i 2001 den er fjernet av de som har råd til å bruke advokat.

Jeg er ikke ute etter prvatrettslige synspunkter her, men med respekt å melde et lovverk om dette med å legge ut flytebrygge for så å påberope at det er et fartøy, har varslet kommunen om dette, men de har ikke plikt til å forfølge ulvligheter, står det i plan og byggningsloven

Så det jeg er ute etter er et loverk som det kan referes til?

Guest Avmønstret#

Skal vi se, tatt på hukommelsen så har dette med 100 meters regelen å gjøre, altså hvilke tiltak som er lovlig i strandsonen og 100 meter inn derfra osv. Bor selv 102 meter fra stranda så jeg sjekket opp dette en gang i tiden. Det er strenge regler og det må være mulig å google seg frem til.

Det er også omhandlet i plan og bygningsloven, som jeg antar i at du har lest? Og det kan også være omtalt i din lokale reguleringsplan som jeg tipper du finner på hjemmesiden til din kommune.

Kystverket har en veileder:

http://www.kystverket.no/Regelverk/Havne--og-farvannsloven/Soknad-om-tiltak-etter-Havne--og-farvannsloven/

Og der står blant annet dette:

Forholdet til vedtatte arealplaner

Tillatelse til tiltak etter § 27 og § 28 kan ikke gis i strid med vedtatte arealplaner etter plan- og bygningsloven, uten at vedkommende plan- og bygningsmyndighet har gitt dispensasjon fra planen (jf. § 32, 2. ledd). Dette medfører at tiltakshaver må ha søkt om, og fått dispensasjon fra eventuell kommunal arealplan dersom dette er nødvendig. Eventuell dispensasjon må altså legges ved søknaden etter havne- og farvannsloven. Der kommunen skal behandle søknaden etter havne- og farvannsloven, kan man søke om alt i ett.

---------------------

Som betyr at du først må se i plan og bygningsloven, så arealplanen for din kommune, så følge veilederen jeg lenket til.

Da tror jeg du vil få et sånn ca overblikk over hva som skal til for å få legge ut en brygge. Men så er det jo disse mulighetene til å omgå lovene, som kanskje kommunen stilletiende godtar da...

Og emnet er drøftet en del gang tidligere her på BP så et søk gir noen tråder å spinne videre på.

Bladet Hytteliv har behandlet dette spørsmålet her: http://www.klikk.no/bolig/hytteliv/article340206.ece

Spørsmålet er vel egentlig ikke om det er påhengsmotor eller ikke på brygga. Resonnementet ser ut til å være at en oppankret flytebrygge uten landfeste er å anse som en oppankret flåte som er å anse som en oppankret pram. Og en oppankret pram omfattes ikke av plan- og bygningslovens bestemmelser, i så fall omfattes heller ikke en oppakret flytebrygge uten landfeste.

Kanskje står det noe i kommunale plandokumenter eller i havnevedtekter som gjør at resonnementet i Hytteliv ikke holder?

Eller kanskje står det noe et sted som gjør at kommunen har rett til å hevde at flytebrygge uten landfeste, definert som en båt, bare er et forsøk på en omgåelse og at de da har rett til gjennomskjæring?

Eller kanskje er det slik at en oppankret flytebrygge er å anse som en oppankret båt og derfor faktisk skal være tillat?

Hei

Dette er ett innteressangt tema for flere. Jeg hørte fra en av de lokale skjærgårdsentrepenørene at ( i vest agder) er det lov å plassere ut uttliggere fra bryggene sine, da disse ikke regnes som permanente konstruksjoner.

Er da en flytebrygge en permanent konstruksjon?

Det går jo en annen tråd på BP i disse dager: "Hvor lenge har man rett til å ligge fortøyd i en naturhavn?"

Er det noen sammenheng her ?

Dette har jeg selv ikke greie på, men vurderer å legge ut ei flytebrygge selv så dette er kanskje noe en må komme til bunns i...

larss

Flytebrygger er permanent og skal søkes om ifølge loven.

Det noen gjør er å definerer brygga som båt og bruker midlertidig fortøyning(enkelt å å ta av for en tur på fjorden) fra ile og land og da kan ikke kommunen gjøre noe.

Har du bruks rett (fortøynings rett) og brygga er definert som båt er det jo plassen din og da kan du ligge så lenge du vil.

Har du feste rett for en båt må du velge mellom båten og brygga...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...