Jump to content

VHF kjøpt i Tyskland - kan den brukes i Norge?


Festina_Lente

Recommended Posts

Jeg snuser på en kjekk VHF på FINN til prosjektbåten, men den har stått i Hanse som kommer fra Tyskland.

Kan jeg trygt kjøpe den med tanke på bruk i Norge, vil kanaler og sånt være det samme?

 

Der er vel en hentetråd som mer enn tyder på at en VHF kan brukes hele veien fra Nederland til Norge :lol:, så jeg vil tro det er helt uproblematisk, men helt sikker er jeg ikke før noen av på Baatplassen bekrefter det.

 

Mvh, Even

Link to post
Share on other sites

Det burde ikke være noen problemer, men har den gått i Tyskland, har den neppe lystbåtkanalene L1, L2 og L3 ferigprogrammert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den norske radioen funker i Tyskland og den tyske i Norge, noe annet ville være rimelig hårreisende. Men særfenomenet L1-3 kan en nok gå glipp av, så får en vurdere bruk og vilje til omprogrammering. Er det for sikkerhetsformål og værmeldinger burde det nok gå rimelig greit også uten.

Link to post
Share on other sites

Få selger til å bekrefte om den er CE-merket. Har den CE-merke er alt iorden. Uten CE-merke får du den ikke registrert hos Telenor. Tyskland og Norge bruker den samme kanalplanen (den internasjonale kanalplan). Det kan være at den er satt opp med ATIS, men det er ikke noe problem for bruk utenfor Tyskland. ATIS er et system hvor radioens identitet sendes ut samtidig som du prater.

Lystbåtkanalene kan du få programmert hos importør/forhandler i Norge, om du føler behov for det.

Link to post
Share on other sites

Kanalplan med arbeidekanaler hvis en vet hvor er og 16 er 16

http://www.stockholmradio.se/sites/www.stockholmradio.se/files/VHFkartanNorden-2013.pdf

 

Les denne Veldig viktig. Så du ikke har en slik.

http://www.pronav.no/gendocs/VHF_modifiseres_juni-2011.pdf

 

Ser at Lowrance LVR 250 selges i Norge.kr.1695

- Alle internasjonale og norske kanaler.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takker alle sammen, da blir det en Lowrance LVR 250 til prosjektbåten idag.

 

Og som før - jeg fikk de svarene jeg trengte på Baatplassen, denne gang på kveldstid, uten å sitte i telefonsvarerkø til en eller annen leverandør ;-)

 

Da ble det ingen VHF på meg denne gang.

 

Ble solgt kjapt - her var det stor etterspørsel sa selger.

Han skulle ha 900.- for en 2011-modell. Tydeligvis en bra pris!

 

Artig med FINN, noen ting (ref. prosjektbåten) blir liggende usolgt og får ikke oppmerksomhet og interesse.

Noen ganger kan gode ting finnes usolgt i en samleannonse - som septiktank rustfri (ubrukt) som jeg fikk for 500,- (kanskje ikke så etterspurt som nyere VHF :lol: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...