Jump to content

"Tyske" gassflasker - noen som kjenner hvor en kan få tak i disse?

Flammingokid

Recommended Posts

Hei, har noen fine og tilpassede flasker til skuta - opprinnelig tyske saker med egne koblinger og ikke minst at de passer rett i benken. Har til nå fylt disse manuelt hos LPG Norge - det funker veldig bra (har alltid med nok på tur :-)). Men datoen begynner å bli litt gammel her og skulle ha skaffet meg noen med nyere dato. Flaskene er 5 kilos tyske - http://www.ebay.de/bhp/gasflasche-5kg

Noen som har sånt i Norge, eventuelt hvem som leverer enkelt fra kontinentet (pris er ikke sååå farlig). trenger selvsagt ikke å være fylt med gass - er vel mere klein transport da.

Takker så meget på førehand.

Jeg handlet meg en gassflaske fra Defender.com av samme grunn som deg, at den passet i båten. De norske flaskene var noen få mm for stor diameter...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

De norske flaskene var noen få mm for stor diameter...

Det er jo egentlig forferdelig dårlig engineering av verftet dette her.

Man burde kunne forvente at man tar hensyn til de forskjellige lands standarder når man konstruerer gassbokser. :thumbsdown:

Enig idet, men jeg synes hele problemet er så unødvendig.

Var det så galt å påpeke det ?

Jeg trodde dette var ett diskusjonsforum.

At vi tar opp slike problemer kan få importører, verft etc. til å faktisk gjøre noe med dette problemet.

Syns du ikke det ? Eller har du bare stått opp på feil fot idag ?

Alternativt, hvis du gidder går det an å støpe om gassboksen til å passe den norske standarden.

Jeg gjorde det nå i høst til min Oceanis, mulig den har lignende gasskasse som din? Fant selvfyllingen av gass for skummel til at jeg vil holde på med det selv (har sprengt en del primusbokser med gass med vilje opp i gjennom årene, så er det noe jeg har respekt for så er det gass :giggle: ) Man trenger ikke lage en komplett støpeform for slikt arbeid, så lenge det blir sterkt nok og ikke minst gasstett er det godt nok. Jeg brukte det jeg hadde til å støtte opp om den nye glassfiberen, blant annet kryssfinerplater og skumgummi, med plastfolie ala gladpack inn mot selve glassfiberen. Utseendemessig trenger det ikke være det helt store, men jeg valgte likevel å sparkle og male over med tokomponent maling fra Biltema da jeg synes det er greit om det ser litt OK ut. Fordelen med å lage slik kasse selv er at du slipper styre med å få tak i riktige flasker framover. Bakdelen for min del er at jeg nå kun har plass til en 5-kilos flaske i kassen om gangen. Pluss at det fort tar tid å få ting gjort mellom alt det andre :wink:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

EU lager lager stadig nye direktiv for samordning av jeg vet snart ikke hva, men her hvor det kunne være fornuftig med felles flaskedimensjoner og koblinger, ja da er det taust!

ja det er merklig.....og ikke ens de nordiske, kan ha samme koppling (om man undantar campinggassen i 2kg flasker!) :thumbsdown:

S/Y Gunga Din

har ett par slike flasker, da jeg byttet til norsk system ifjor vinter. Skal se om jeg kan finne de frem imorgen. De er muligens med gass. Hvor bor du?

Hei. Bor i Drammen / Oslo. Er de greie mhp dato? Kan hente i Rygge :-).

Alternativt, hvis du gidder går det an å støpe om gassboksen til å passe den norske standarden.

Jeg gjorde det nå i høst til min Oceanis, mulig den har lignende gasskasse som din? Fant selvfyllingen av gass for skummel til at jeg vil holde på med det selv (har sprengt en del primusbokser med gass med vilje opp i gjennom årene, så er det noe jeg har respekt for så er det gass :giggle: ) Man trenger ikke lage en komplett støpeform for slikt arbeid, så lenge det blir sterkt nok og ikke minst gasstett er det godt nok. Jeg brukte det jeg hadde til å støtte opp om den nye glassfiberen, blant annet kryssfinerplater og skumgummi, med plastfolie ala gladpack inn mot selve glassfiberen. Utseendemessig trenger det ikke være det helt store, men jeg valgte likevel å sparkle og male over med tokomponent maling fra Biltema da jeg synes det er greit om det ser litt OK ut. Fordelen med å lage slik kasse selv er at du slipper styre med å få tak i riktige flasker framover. Bakdelen for min del er at jeg nå kun har plass til en 5-kilos flaske i kassen om gangen. Pluss at det fort tar tid å få ting gjort mellom alt det andre :wink:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Wow. Har vært inne på denne tanken ja... Men trur ikke jeg får tatt ut denne delen... Er også tommeltott x 10. Hvilken oceanis har du? Ser jo lik ut den kassa ja...

Selvsagt burde dette vært eu standard....

ta en telefon til disse tyske byggevarehus som finnes her oppe, Bauhaus, Hornbach etc, ser att di salger propan billigt, og ivartfall Hornbach

har en egen flaske, som ikke er 'nordisk standard'....kanskje det er en tysk flaske !?

S/Y Gunga Din

Selvsagt burde dette vært eu standard....

Ja, det burde jo være en selvfølgelighet.

I det minste størrelse og dimensjoner på flaskene.

At trykket er forskjellig innen EU betyr mindre, det kan ordnes med forskjellige regulatorer.

Men man burde jo egentlig kunne enes om en felles standard både på flasker og trykk.

Wow. Har vært inne på denne tanken ja... Men trur ikke jeg får tatt ut denne delen... Er også tommeltott x 10. Hvilken oceanis har du? Ser jo lik ut den kassa ja..

Jeg har en Oceanis 443 fra -92, en variant av den vanligere Oceanis 440. Din er antakeligvis litt nyere, men vil tro det også på den er muligheter for å ta ut kassen på et eller annet vis. Tommeltottene kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men øvelse gjør mester :wink: Men skulle du vurdere å ta fatt på jobben selv og trenger flere bilder og beskrivelser om hvordan er det bare å si fra :smiley:

Hei, har noen fine og tilpassede flasker til skuta - opprinnelig tyske saker med egne koblinger og ikke minst at de passer rett i benken. Har til nå fylt disse manuelt hos LPG Norge - det funker veldig bra (har alltid med nok på tur :-)). Men datoen begynner å bli litt gammel her og skulle ha skaffet meg noen med nyere dato. Flaskene er 5 kilos tyske - http://www.ebay.de/bhp/gasflasche-5kg

Legg ferien om Tyskland og bytt de.

Det gjør jeg med Danskeflaska bytter den i Danmark etter behov..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har en Oceanis 443 fra -92, en variant av den vanligere Oceanis 440. Din er antakeligvis litt nyere, men vil tro det også på den er muligheter for å ta ut kassen på et eller annet vis. Tommeltottene kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men øvelse gjør mester :wink: Men skulle du vurdere å ta fatt på jobben selv og trenger flere bilder og beskrivelser om hvordan er det bare å si fra :smiley:

Takk Hakkannen - skal sjekke mulighetene -men det er jo som du sier at man får bare plass til 1 norsk en her. Går minst 8 kilo på potetkokingen i fellesferien :-). :smiley:

Har for øvrig 411 fra 1998. Importert av det i sin tid fra Tyskland, og gasskassa ser kliss lik ut.

Legg ferien om Tyskland og bytt de.

Det gjør jeg med Danskeflaska bytter den i Danmark etter behov..

Vært inne på tanken, men foreløpig ikke kommet helt ned dit. Unga er så små så de ville vel kjedet seg litt på så lange strekk. Burde jo leid seg en varebil og kjørt ned, fylt opp bilen til randen med flasker og bacon. :smiley:

Vært inne på tanken, men foreløpig ikke kommet helt ned dit. Unga er så små så de ville vel kjedet seg litt på så lange strekk.

Ja en behøver ikke ta for lange strekk, men når en kommer til de Danske havnene vil de stortrives,

leste på hjemmesiden til en Dansk båtforening at de hadde rustet opp lekeplassen med 100 000kr

og var i gang med å oppgradere grillplassene.

Her har vi noe og lære.

Disse er fra Wallensbæk

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.