tommyl Startet 30.Januar.2014 Del på Facebook Startet 30.Januar.2014 Hei, Jeg har da slått til på en Bavaria 28 Sport 2010 model med 130 timer på tellern. Jeg har i denne forbindelse maaange spørsmål til det eminente forum da jeg kun har hatt utenbordsmotorbåter før. Hvor lenge kan båten ligge på land fra den stoffes med Jotun selvpolerende til den sjøsettes? Hva gjør man med drevet før man sjøsetter? Setter også pris på eventuelle andre tips.-) Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 30.Januar.2014 Del på Facebook Svart 30.Januar.2014 Hei. Gratulerer med ny skute. Ikke noe tidsfrist på å sette ut etter stoffing. Bruker vel kanskje selvpolerende på denne. Drevet sprayer du med drevspray. Fåes kjøpt på de fleste båtutstyrforettninger og fargehandler. Men det gror allikevel. Så anbefaler å skrubbe drevet noen ganger i løpet av sesongen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
alfaalfa Svart 30.Januar.2014 Del på Facebook Svart 30.Januar.2014 Hei, -tid mellom bunnstoffing og sjøsetting - det er avhengig av hvordan båten står lagret. Bunnen må stå tørt og helst mørkt for ikke å bli påvirket negativt. Den mister virkestoffene som skal hindre groing - det vil løse eg opp og renne bort med regn. Men står den tørt og greit kan du stoffe når som helst. Drevet. Jeg ville ha skiftet olje på drevet så fort som mulig - akkurat som på en utenbords. For å sjekke for vann i oljen. Bunnstoff til drev skal være laget spesielt for aluminium - det finner du i båtbutikken. De kommer på spray eller i boks. HUSK at du skal la det være et skille mellom drevet og bunnstoff på resten av båten - for å hindre korrosjon. Det er metallforbindelser i bunnstoff - tinn i det selvpolerende. Dette vil reagere med alu i drevet. Derfor en ren "sperre" uten bunnstoff, kun grunning 4 cm bred stripe rundt drevet. Så er det bare å stoffe og sette. Propellen, den kan du hindre at gror med polering med autosol eller lignende og deretter med "dry lube" tørrsmøring som inneholder teflon/PTFE og gjør den enda glattere. Det holder ikke hele sesongen, men lenge... Vinterkonservering kan du lese mye om her, men har du kjøpt den nå så er den vel klargjort med å kjøre kjølevæske i sjøvannsinntaket...? Lykke til med fin båt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.