Jump to content

Kameratvarsel til naboen i havnen

Kaptein Rolf

Recommended Posts

Ref til artikkel jeg så i dag.

Her vil jeg kommenterer at vi båteiere burde lagt en lapp, merke, Visikkort med store bokstaver el på båtene med Eiers telefonnummer. :yesnod:

Da ville det vært lettere å kunne gi beskjed om ting og tang når du ser at noe ikke er som det burde være på båten. Det trenger ikke være kritisk, men om det ikke gjøres noe med det kan det utvikle seg til noe verre. :diving: Feks at båten bør øses, presenning har fått hull etc etc.

I andre sammenhenger kan en også feks ringe å si at en skal flytte båten når en ligger i gjestehavn etc etc.

:sailing: Dette er mest bare en ide jeg kom på nå. Noen synspunkter på dette som en frivillig ordning ?. :fishing:

:discuss:

Redigert av Rolf A.G. (see edit history)

Jo, men går du i den tro at båten din ligger fint på sjøen uten at du har sett til den hele vinteren, fortjener du nesten at den er flyttet ned i kjelleren når våren kommer... Å eie båt betinger at man ser til den. Og hvor ofte man ser til båten kommer an på vær...

Det skal ikke være andres ansvar å se til båtene til de som ikke gidder eller evner...

Og ja, det kan være grunner for at man ikke kan ha tilsyn selv, men da bruker man å få ordnet seg noe. Får en kompis å sjekke båten eller avtaler med eieren av nabobåten feks. Det er dessverre gjengangere som ender opp med at båten synker "hele tiden".

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Bare meg som synes det er en dårlig ide? Hvis det er kjent hvem hr og fru Båtfolket er, så kan jo observante folk med uhederlige hensikter lett gjøre litt research og ved hjelp av telefonnr. finne ut hvor de bor, og dernest spane litt slik at man får med seg når hele familien Båtfolket skal på langtur. Da kan man jo sjekke ut hvordan de har det hjemme. Kanskje har de mye fint i heimen......

Nei, jeg tenker det er best å bli venn med båtnaboene sine på gammeldags vis. Så kan man evt. utveksle annen informasjon uten at "alle" får tilgang til den.

burde jo være like enkelt som med bil.. og bare sende sms med reg.nr for å få båteiers navn.. men uten tlf.nr er man jo ofte like langt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Sant... heter du Olsen og bor i Oslo forsvinner du i mengden sånn sett. Men det er så mange muligheter for å finne ut hvilke hus som står tomt uansett... Dessuten tror jeg mange gir f. og bare valser inn uten å sjekke noe som helst først. Å legge tlf.nr synlig på båten gir nok overveiende fordeler. Ikke sikkert det er så mange som holder oversikt over alle båtene på den måten heller. Tror heller folk snoker rundt med tanke på å stjele påhengere og lignende.

Jo, men går du i den tro at båten din ligger fint på sjøen uten at du har sett til den hele vinteren, fortjener du nesten at den er flyttet ned i kjelleren når våren kommer... Å eie båt betinger at man ser til den. Og hvor ofte man ser til båten kommer an på vær...

Det skal ikke være andres ansvar å se til båtene til de som ikke gidder eller evner...

... men ærlig talt da ... det er ikke alle som har gangavstand til båtplassen, og man unngår jo ikke å legge merke til det dersom man går forbi en båt som ligger tungt i vannet, eller hvor fortøyningen ikke er helt som den skal være. Ser man noe som er galt, så lar man ikke båten synke, uansett hvor mye eieren måtte "fortjene" det!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Selv om man ikke har gangavstand til båten, har man mulighet til å etterse båten minimum en gang i uken. Høljregner det ei uke i strekk må man sjekke oftere. Poenget mitt er at ved slike ordninger er det fare for at flere får hvileputer og lar andre ta sjekken. "De ringer hvis det er noe..."

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Guest Avmønstret#

Mye paranoia tendenser, noen sikkert med rette men de fleste har nok fordel ved å ha synlig tlf nr.

Koster meg ikke en kalori å ringe om jeg ser at det er noe galt med en båt i havna og jeg har nummeret. Er det alvorlig og en ikke har nummeret så er det straks en terskel som kan få mange til å gi f..

En kan jo gå via reg nr i småbåtreg vha sms men det er en terskel og registreringa kan være utdatert og feil. Dessuten dekker presenninger til og seilbåter er for høye.

Der båten min ligger har vi en egen tråd her på bp. Har spart meg minst et par turer. Har over en times kjøring en vei til båten....

Syns forslaget er godt og de som ikke vil kan la være :-)

Har også nr til alle rundt meg i havna. Sjølvsagt ser vi til kvarandre. Justerer tau og bytter fendre ved behov. Akkurat nå har to av nabobåtene 20-30 meter av mitt tau som stormsikring.

Sjølvsagt er tlf.nr på båten.

Innbrudstyver kjem i arbeidstida. Det var berre i gamledager, inspirert av egon olsen sin planlegging,at tyver planla slik. Nå kjører de rundt fullt synlig og ringer på, er du heime får du sikkert tilbud om å kjøpe noko, eller spørsmål om det var do som hadde bil til salgs...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjølvsagt ser vi til kvarandre. Justerer tau og bytter fendre ved behov. Akkurat nå har to av nabobåtene 20-30 meter av mitt tau som stormsikring.

Sånn jeg mener det bør være. Enig Sæbø.:thumbsup:

Fikk litt pepper for mitt innlegg, men det er nå ikke uten grunn at politiet advarer folk mot å publisere på sosiale medier at man er langt borte på lang ferie. Jeg står ved min mening om dette, men det er lov å være uenige på BP heldigvis. :smiley:

I Leangbukten er det betjent kontor, så man kan gi beskjed via dette. Enten via oppmøte eller mail/tlf. Uansett gir det et usikkerhetsmoment å gå via et kontor hvor det kan være sykdom eller hvor det ikke er 24-timers service. Direktekontakt hadde vært greit for å være sikker på at melding kom fram til endelig mottaker.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Mener at en båthavn har krav om merking med telefonnummer på båtkrybber. Men dette var bare når båten sto på land. Veldig kjekt å få tak i folk når noe er galt.

Forrige havna jeg lå i hadde liste hengende på oppslagstavla med tlf. nr. til alle plassene.

Der jeg ligger nå, på land, har jeg pratet med "sjefen" såpass mange ganger at han vet hva som er min båt, navn og nummer har han fra før.

I havna jeg har båtplassen min er det ikke noe organisert fellesliste med nummer, men driverne av havna (privat havn) har telefon-og mail-liste og kan kontakte folk hvis det skulle være noe. På brygga der jeg ligger er det likevel noen av oss som har utvekslet nummer, så slipper vi gå via "sjefen".

For min del kontakter jeg ikke naboene med mindre det er noe jeg ikke kan ordne opp i selv. Det koster svært lite å ordne litt på fendrene når det blåser og eventuelt stramme en fortøyning og to hvis jeg ser at båten ligger og gnager på brygga. Men noen ganger er det greit å ringe, som f.eks. da hovedlensepumpa i en båt hang seg opp. La merke til det sent på kvelden før og ringte dagen derpå. Greit å fikse opp i slikt så pumpa fungerer når det virkelig trengs. En annen gang løsnet et genoaskjøte i en båt så genoaen sto og flagret i vinden. Kjapt å ordne opp i og unødvendlig å ringe tenker jeg.

Stort sett er folk veldig takknemlige for at folk tar ansvar, men har dessverre også opplevd det motsatte; blitt skjelt ut fordi jeg hadde gått ombord i en båt og flyttet en fender som ikke var i bruk til den andre siden der en viktig fender hadde sprengt på grunn av presset. Hadde nok gjort det igjen på tross av skyllebøtta, for hvis båten til den utakknemlige tosken hadde slitt seg og eventuelt skadet andre båter i havna hadde det gått ut over andre enn bare han. Gjerne kjekke folk også hadde fått svi, det er jo ikke ønskelig. Så får vi som tar ansvar heller bare utstyre oss med øreplugger i tilfelle noen skjeller oss ut igjen :giggle:

Ellers må jeg si det kan være fordeler å ligge i en privat og skikkelig drevet havn, spesielt når det skjer ting som er for store til at vi båteierne ønsker ordne opp i ting selv. I vinterstormene som har vært, både i år og tidligere år har det hendt at festene til utriggere har løsnet. I fjor vinter ble en bølgedemper rykket løs fra noen av festene i en storm og hang derfor kun i en kjetting. En kjapp telefon, uansett om det er helg, og de kommer og ordner opp. Kjempeservice :thumbsup: Men så betaler vi båteiere for det også, men likevel. Har også blitt oppringt av havna i forbindelse med at de har ordnet opp på brygga og bare ville gi beskjed. Alltid positive folk som jobber i havna, noe som gir trivsel og trygghet for oss som har båt her :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...