Jump to content

Vurderer kjøp av Bavaria 34 Sport. Hjelp?

JørgenL

Recommended Posts

Har fått tilbud om å kjøpe en velholdt Bavaria 34 Sport 2003 modell(import 2010), men med svært god og komplett historikk. (Skipsreg. 3 eiere siden ny)

Båten har 2xVolvo Penta Kad44 EDC (600timer)

Ankervinsj forut, baugpropell, webasto 5,5kw (ny 2010)

Raymarine c80 kartplotter m/ radar, teak plattform og dollbord, ny kalesje 2010. Ellers godt standard utrustet med riks tv, radio, belysning, flaps, osv osv.

Kjøper forlanger 900-950.000,- (bekjent av meg).

Som ny mulig delvis uerfaren storbåt(i min verden) eier lurer jeg derfor på:

- Prisen riktig? (I forhold til finn.no synes jeg det er helt ok)

- Noen spesielle ting jeg bør sjekke/passe på med båt/motor?

- Har denne modellen noen negative sider rundt løsninger og konstruksjon?

(Har skjønt at kalesje er litt tidkrevene her)

Alle innspill mottas med stor takk før endelig avgjørelse blir tatt.

Du kommer nok til å finne tilsvarende båter som er nyere til samme pris, var å så på en 35 sport for et par mnd siden, 2007 mod til 930 000, samme maskiner. Nå er det få som har båten sin ute til salg grunnet liten etterspørsel, det beste kjøpet gjør du rett etter endt sesong, men viss kan kompisen din vil selge nå, så må han nok litt ned i pris for å få solgt.

Mhht til båten selv, så er det masse båt for pengene å velge en Bavaria, men det er også mye plastikk og litt enkle løsninger, kjøre egenskapene er helt upåklagelig, og en særs pen båt å se på :)

Takk for svar.

Har ikke tid til å vente til høsten, så vil handle nå på våren. :-)

Prisen er nok ikke av de beste, men handelen gjøres jo veldig enkelt når det er via en bekjent.

I tillegg har den såvidt jeg kan se alt jeg ønsker meg og litt til, utstyrsmessig, bortsett fra mangelen på ankervinsj bak som må/bør ettermonteres.

Har kikket på hundretalls av båter på finn, og ramler stadig tilbake på Bavaria. Selv liker jeg løsningene og utforming godt, hengsler på dører og alt virker som god kvalitet. Feil rundt løsninger merker man vel først etter noen ukers bruk ellers..

Med budsjett/smertegrense med blod på 1mill, føler jeg ikke st jeg finner noe mer egnet. (Smak og behag selvfølgelig)

Regner med at du har prøvekjørt båten så at du er klar over at enkelte mener at vindskjermen kan være litt lav, jeg solgte min av denne årsak, riktignok en 25 sport, men det er ikke sikkert at problemet er like stort på denne størrelsen, ellers var det en knallfin båt.

Har ikke prøvekjørt den nå, vinterlagret, var kun med en tur ut i sommer.

Merket at den er litt lav, men så/følte ikke det som et problem på båt av denne størrelse.

Jeg liker stort sett å stå å kjøre i frisk vind på solskinnsdager :-)

Står mellom Bavaria, Sunseeker, Fairline, Princess og Gobbi for meg. Prismessig føler jeg det er Bavaria og Gobbi som faller inn i budsjett, selv om en Fairline 34 Targa kunne vært gøy. Bavaria har trukket det lengste strået så langt. Har du noen anbefalinger på hva som bør testes som alternativ?

Samme båter som vi stod mellom også nå i høst / vinter!

Valget vårt ble bavaria da vi følte vi fikk mest båt og nyest båt for en grei penge.

Kunne få en 8-10 år nyere bavaria for samme pris som en fairline/princess da var valget enkelt!

Vi kjøpte en 33sport 08 modell nå i november.

Prisen du får virker helt grei i forhold til markedet.

Men en ting jeg alltid er skeptisk til det er :

Aldri selg eller kjøp dyrere ting av bekjente/familie

Skulle noe skje så kan uvennskapet være ett faktum!

Folk sier ofte st slik er ikle jeg og slik er ikke han osv osv..

Men til syvende og sist så blir mange slik når det er snakk om nok penger !

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Takk for tips, vi er ikke nære, kun kjente via jobb og venners venner, så det ser jeg ikke på som et problem :-)

Er det noe spesielt jeg bør dobbeltsjekke på båt/motorer/drev som er typisk for bavaria / kad44 edc?

Akkurat motorene er vel noe av det du behøver å bekymre deg minst om her. KAD 44 er en meget utprøvd motor, så sene utgaver som 2003 har vel også fått luket bort de fleste problemer som var med EDC i begynnelsen. I mine øyne er det bedre å kjøpe en sen KAD 44 enn en tidlig D4 eller D6. Selv om jeg kjører Princess, er jeg enig med de som sier at du får masse bår for pengene med Bavaria. Tidlige modeller Bavaria har vel hatt noen issuer med interiør som vibrerer løst, men alt slik bør da kunne fikses lett om det skulle oppstå mener jeg.

Skriv en god kontrakt, er båten så bra som selger mener, bør han ikke ha problemer med å gi deg 14 dagers bruksgaranti på motor og drev etter båten er satt på vann til våren f.eks. Han bør også kunne garantere at alt av instrumenter/utstyr fungerer. etc. men på en 10 år gammel båt må du påberegne at det kommer vedlikehold. Ting ryker, tiden tærer på ting og tang, saltvann omgivelsene er harde med båter slik sett.

Lykke til, gøy fase å handle båt, og du får nok en del båt for pengene med Bavaria.

Husk at 44motoren skal ha ventiljustering hver 300 time.

Dette er litt jobb siden alle dieselrørene må fjernes for å komme til toppdekslene.

Men to seksere, blir den baktung, eller har den god bæring i hekken.

Virker som det skulle være nok trøkk ihvertfall.

Har hatt en Scand Baltic med samme motor, 99 modell som oppførte seg veldig bra. Den hadde passert 900 timer når jeg solgte den.

Synes det er lite 35 sport å velge blandt til under "mill'en", spesielt på vårparten?

Har min daglige dose på finn.no de siste to årene, og føler meg relativt oppdatert.

Båteiere lar seg fortsatt prute ganske lite også.

Nyere båt er selvfølgelig å foretrekke, men mye som slal klaffe :-)

Motorene har ikke fått ventiljustering, takk for tips!

Vet du grovt hva verksted/servicekostnader er for dette?

Ventiljustering er ihht til boka hver 200 time på kad 44/300. De første gangene (spes den første) er de viktigste. Senere blir det normalt mindre å justere for hver gang.

Disse to motoren med 24v topper har litt spesielle y-formede vippearmer som antagelig er grunnen til den hyppige intervallen.

Det var endel motorer som havarerte de første årene disse kom på markedet før verksteder og eiere ble klar over den hyppge intervallen. Fler havarerte før de nådde 400 timer.

Reportasjebåten til MBY (europas største motorbåtblad) havarerte den ene motoren før 300 timer på tross av 200 t service hos aut VP verksted. Verkstedet fulgte gamle, vante prosedyrer fra 40/41/42/ motorene og hadde ikke giddet å se i boka.

Det ble en skikkelig oppvask.

Bare en liten heads up når du vurderer en båt med 2 kad44 som har gått 600 timer uten justering...

De eldre BMB båtene virker ikke lett omsettelige. Mulig fordi de er 1. Gen bavara motorbåter...

Slik markedet er nå, vil jeg tro du kan få en 35 sport ned mot ditt budsjett når du treffer riktig selger. Utvalget blir nok mye større når våren kommer.

Mulig også en nyere 33s om du strekker deg litt....?

900-950 for 34s er ikke en røverpris i mine øyne. Det med mangel på ventiljustering er et lite varsko synes jeg (hva annet har blitt slurvet med)?

Mvh. SAP

Sap: Takk for utfyllende og god informasjon. Har alt strekt meg en del opp til 1 mill, så kommer ikke til å klare noe over dessverre, selv om rundt 1,2 ville jeg truffet et mye større spekter, men sånn er allid livet.

Snakket med eieren om dette, og han var rett og slett ikke klar over det han heller (ellers veldig nøye type). Men når alt har fungert plettfritt til nå, og ventiljustering utføres ved sjøsetting til våren, er det da et problem at det tidligere ikke har blitt gjort tror dere? Såfremt jeg da er nøye pr 200t fra nå? Har dere et grovt estimat hva et vp verksted tar for denne justeringen?

Siden ventiljustering ikke er utført. Bør du vel kanskje prute inn dette i prisen. Vil tippe dette er en jobb på et par timer pr motor avhengig av plass.

så grovt regnet ca 4000 kr eks mva

Norske båter er best!

Husk at båter som ligger ute til 1,2 fort kan handles for en mill... Ofte stor differanse mellom hva folk vil ha og hva de faktisk kan få om båten skal bli omsatt.

Tror ikke bekjenten din hadde blitt løpt ned om han la den ut til 950' for å si det slik.

Og når man handler av bekjente, så er det ikke så lett å prute heller.

Hadde denne båten ligget på åpent marked og jeg var intr i en slik båt, ville jeg kanskje bydd 800' for en ren handel.

Som flere sier, det vil dukke opp masser av båter utover våren, og mer kjøpers marked enn det det er nå, skal man lete lenge etter.

Umulig å si tilstanden uten å høre/ åpne opp, men 600 timer fra ny uten justering er mye for disse motorene. Som sagt har flere som ikke har blitt justert havarert på 3-400 timer...

Jeg hadde vært meget forsiktig for min egen del. Potensielt meget dyrt om noe har tatt skade...

Det jeg prøver å si er ikke betal for mye fordi du kjenner til karen, og ta det alvorlig at den har gått 3 ganger så mye som den skal uten ventiljustering når det er spes viktig på disse motorene. Det at han ikke visste/ trodde/ skjønte, spiller liten rolle for deg om noe knaser og du får utgifter i hundretusenklassen samt ødelagt sessong.

Mvh. SAP

Husk at båter som ligger ute til 1,2 fort kan handles for en mill... Ofte stor differanse mellom hva folk vil ha og hva de faktisk kan få om båten skal bli omsatt.

Tror ikke bekjenten din hadde blitt løpt ned om han la den ut til 950' for å si det slik.

Og når man handler av bekjente, så er det ikke så lett å prute heller.

Hadde denne båten ligget på åpent marked og jeg var intr i en slik båt, ville jeg kanskje bydd 800' for en ren handel.

Som flere sier, det vil dukke opp masser av båter utover våren, og mer kjøpers marked enn det det er nå, skal man lete lenge etter.

Umulig å si tilstanden uten å høre/ åpne opp, men 600 timer fra ny uten justering er mye for disse motorene. Som sagt har flere som ikke har blitt justert havarert på 3-400 timer...

Jeg hadde vært meget forsiktig for min egen del. Potensielt meget dyrt om noe har tatt skade...

Det jeg prøver å si er ikke betal for mye fordi du kjenner til karen, og ta det alvorlig at den har gått 3 ganger så mye som den skal uten ventiljustering når det er spes viktig på disse motorene. Det at han ikke visste/ trodde/ skjønte, spiller liten rolle for deg om noe knaser og du får utgifter i hundretusenklassen samt ødelagt sessong.

Enig.Tenk deg godt om.

Båt med fjernkontroll

Takker for gode svar :-)

Fått litt mer å tenke på nå, og litt mer som må sjekkes nøyere med volvopenta.

Tenkte å bruke autorisert verksted til full vårklargjøring og sjekk evt første år på motor og drev før sjøsetting.