Jump to content

Vurderer kjøp av Bavaria 34 Sport. Hjelp?

JørgenL

Recommended Posts

Tror VP skriver ca 4-5 timer for justering om man kommer godt til. Demontering av dyserør og div må til. God tilgang til overkant av motoren, også i bakkant gjør jobben lettere.

Her justerer jeg og Kaptein Gjelseth svogers KAD 300 fra 2003. Den var heller aldri justert tidligere (ikke en ripe i lakken på bolter etc), men den var bare gått ca 300 timer.

Var litt å justere bort på noen ventiler, men ikke ekstremt mye. Tror dog ikke den burde gått 300 timer til.

bilde

Tenk deg godt om, og ikke bli blendet av utropsprisen enkelte vil ha for båten sin. Jeg har stor tro på at du kan få deg en 35s til budsjettet ditt om du blafrer seddelbunka foran riktig selger ;)

Kjøpers marked, og mange slike båter til salgs i sessongen.

Mvh. SAP

Hei og velkommen til BP JørgenL.

Jeg vil si meg helt enig med sap_2000 her. Nå er det vel ingen selvfølge at manglende ventiljustering vil ende med katastrofe, men det er all grunn til å få sjekket motorene grundig. Gjerne før eventuell avtale inngåes.

Nå vet jo ikke jeg hvem som har utført service og vedlikehold på motorene, men det bør vel forutsettes at den som utfører arbeidet forholder seg til servicemanual og produsentens intervaller. Dette bør vel kanskje en ansvarlig båteier sørge for ??

Jeg vet ikke om prisen du nevner her er noe dere har diskutert, eller om det er et tlbud du har fått fra selger. Jeg kjenner ikke prisbildet så godt i dette segmentet siden jeg har hatt fokus på noe mindre og rimeligere båter, men det er uten tvil kjøpers marked.

Jeg tviler sterkt på at på at selger vil oppleve noen telefonstorm dersom båten legges ut på markedet for 950k.

Som flere er inne på her er det ofte et stort sprik mellom annonsepris og beløpet båten blir solgt for, så ikke se deg helt blind på annonsepriser.

Jeg føler vel kanskje at dette vil være en bedre deal for kompisen din enn for deg, men jeg har jo heller ikke sett båten. Råder deg uansett til å tenke deg godt om og ikke ta forhastede beslutninger.

Når alt det er sagt er jo det viktigste at du finner en båt som gir deg den rette følelsen og har en pris du er fornøyd med.

Hvis du føler at dette er den rette båten er det sikkert mulig å få til en avtale om ventiljustering/sjekk av motorer før overtakelse. Kanskje også forhandle litt pris....

Ønsker deg uansett lykke til!

Takker igjen for mange gode innspill!

Båten er så langt den løsningen som frister mest, og hvis jeg går for denne, blir garantert selger og jeg enige med tanke på pris(håper jeg). Er mest opptatt av å ikke gå i noen store feller(som justeringene), enn at de siste kronene betyr mest så lenge den er innenfor budsjett. Båt er uansett hobby med tap nå til dags, men man skal selvfølgelig være rasjonell oppi det hele. :-)

Hvis ikke noe annet spenstig dukker opp på finn ila februar, er det stor sannsynlighet for at jeg går for denne. Kommer da til å lage to løsninger med selger, enten en hvor jeg besørger og bekoster vårklargjøring med autorisert vp verksted til en harmonerende redusert pris(feks 850') eller at han leverer den 100% klar til bruk for prisforlangende(900.000,-). Og da selvfølgelig en full gjennomgang av verksted at "alt er på stell" for sesongen.

Nå som jeg har lest litt på forumet her, er det andre kjente typiske kad44 feil man bør være obs på?

Ser noen nevner eksosbend, noen mener at sjøvannsfilter bør/må byttes til type med klart lokk osv osv.

Ankervinsj og baugpropell er trolig 10 år gammelt, er det noe typisk levetid på slikt, eller må man bare uansett påberegne normal oppgradering og vedlikehold etterhvert som ting dukker opp av slikt?

--------

Kjøpers marked er det garantert, men har prøvd meg litt på både scand, gobbi, princess og fairline med "lave bud", synes det er vanskelig å få selgere til å akseptere 15-20% prisreduksjon. Min oppfatning er at markedet har tid til å vente til våren, for da tror man at man får prisforlangende... Sikkert mulig å gjøre gode kjøp i Juli/august, men da vil jeg aller helst allerede ha vært noen uker på ferie i ny båt :)

Ser du skriver at selgere ikke er så villige å gå ned på pris. Tror det er viktig å besiktige og vise virkelig interesse for båten som er for salg, før en begynner å prute. Starter en med å prute før besitigelse så er det få selgere som er villige til å redusere pris.

Det er jeg enig i, men når jeg finner en båt jeg synes er aktuell til eksempelvis 1.050.000,- som ligger på andre siden av landet, og man spør selger om det er aktuelt å selge for 900.000,- ved rask handel og befaring, synes jeg det er "fair nok". Jeg gidder rett og slett ikke kjøpe flybilletter tur/retur pga. en båt der selger uansett ikke vil justere pris noe. Synes også den nye "megler trenden" er et mellomledd som skader fortgang i mange situasjoner. Mulig jeg er sær der, og ser helt klart hva du mener - men føler kanskje at båtfolket ikke helt har innfunnet seg i at båtmarkedet begynner å bli som bilhandel enda :-)

Takk for tips Kjetil.

Har sett på de fleste båter du nevner her, Gobbi 315 fra Italmarin var svært godt holdt og en pen båt(har vært å sett på den i Drammen), men i den prisklassen vil jeg ha lukket forkabin. Synes den er overpriset. Skilsø liker jeg godt, flybridge båt er helt topp, men fruen i huset sverger til kalesjebåt.

Noen årsaker til at du absolutt ikke liker Bavaria?

2004 Jeanneau Prestige 34 sport du viser til er helt klart en sterk kandidat, her liker jeg løsninger svært godt, litt synd den ikke har kad44/300 bare. Men den blir tatt opp til vurdering, litt skeptisk til modeller det selges svært få av på det norske markedet bare :-)

Det er nok flere jeanneau 34 på det norske markedet enn b34 som du vurderer. Mer populære er de nok også.

J34 har fått meget gode skussmål av eiere og båtblader.

Kad43 er ikke noe minus. Ikke 24v toppene og 200t ventiljustering og ikke EDC/ elektroniske spaker. Med andre ord mindre som kan gå galt.

Mvh. SAP

Jeg kjenner ikke Gobbi særlig godt, men ryktet tilsier vel at Bavaria har sine utfordringer i slik sjø. Jeg har nettopp kjøpt Absolute 41, som jeg ikke kjente særlig godt tidligere. Disse skal være godt kjent for sine gode sjøegenskaper, og kanskje Gobbi ligger i samme liga? Så vidt jeg vet deler disse til en viss grad design og løsninger.

Nå skal det sies at flere produsenter velger noe bredere baug for å optimalisere plass om bord. Dette kan nok få konsekvenser for sjøegenskaper.

Absolute 41 er en lekker båt, gratulerer :-)

I følge "selgere" stiller vist Gobbi sterkt, men skulle likt å hørt erfaringer fra en som har eid og byttet.

Alle jeg har pratet med som eiere av Bavaria virker veldig fornøyd med sjøegenskapene såfremt dem har kraftige nok motorer, eneste gjengangeren jeg hører er en noe lav vindskjerm. Bredden gjør selvfølgelig sitt, det harmonerer jo i båttypen man ønsker.

Jeg er jo mest glad i go'værs dagene(som de fleste), så transport etappene vil nok sjeldent bli tatt i skikkelig sjø uansett. Synes det er viktig å ha nok kraft i medsjø bare, hater båter man må jobbe kontinuerlig med hele tiden. (For mye kraft og det slår for mye , for lite kraft og man mister plan - undermotorisert, da er det bedre med halvplaner).. Valgets kvaler :0)

Mine favoritter foreløpig:

Bavaria 34 Sport

Fairline 34 Targa (Ingen under budsjett enda)

Jeanneau Prestige 34 Sport

Gobbi 345

Sunseeker 35 portofino (Ingen under budsjett enda)

Alle er vel i og for seg gode båter :-)

Man får vel strengt tatt veldig mye båt for pengene når det gjelder Bavaria. Tror tyskerne er flinke på produksjon (biler, båter) hvilket betyr at kostnadene er noe lavere enn hos konkurrenter. Vi vurderte såvidt Bavaria 43, men tilfeldighetene gjorde det slik at det ble Absolute (gunstig innbytte).

Jeg kjenner ikke Gobbi særlig godt, men ryktet tilsier vel at Bavaria har sine utfordringer i slik sjø. Jeg har nettopp kjøpt Absolute 41, som jeg ikke kjente særlig godt tidligere. Disse skal være godt kjent for sine gode sjøegenskaper, og kanskje Gobbi ligger i samme liga? Så vidt jeg vet deler disse til en viss grad design og løsninger.

Det stemmer nok veldig godt. Folkene bak Gobbi solgte til Atlantis, og startet senere opp Absolute. Så de har nok noe til felles.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Morsom tråd å følge dette Jørgenl. Du får mange gode tips underveis ser jeg. Den der Jeanneau var pen og praktisk innvendig, ikke så pen utenfra synes jeg.

Ett par har vært innpå noe av det essensielle her, produksjonsmetoder til Bavaria, Jeanneau og kanskje også italiernerne? gjør disse båtene effektive i flyt og tilvirkning. De følger bilprodusentenes samlebånd. Dette gir også mye båt for pengene, ulempen er at ting som er dyrt er enten helt borte eller minimalisert. Gelcoat er ett område mange hevder er veldig tynt på dagens moderne båter fordi gelcoat er dyrt. Cad beregninger/analyser gjør at man kan regne ut på tiendels mm hvor mye som skal brukes (sprøytes på formene) Moderne roboter gjør så denne jobben til fulle. Sikkert flere andre områder som er gjenstand for besparelse, men stor produksjon, effektiv produksjon gjør også innkjøpskostnadene lave, så de henter nok overraskende mye slikt. Dette slår seg ut i bra/kjente merker brukt på mye av utstyr bl.a.

Jeg tror at du må til slutt ikke glemme at du kjøper båt med hjertet. Ikke bare la fornuften råde. Ta med deg alle disse gode og velmente rådene i fra dyktige båtkjennere her på båtplassen, men velg til slutt for hva du og din bedre halvdel føler er riktig. Av og til kan det være lurt å betale 50.000,- mer for enn båt som ser godt stelt ut, enn å prute en litt sliten helt i bunn. Ankervinsjer/baugtrustere og annet slikt utstyr som er 10 år kan vare i 10 år til eller ryke i morgen, det vet man bare ikke. Jeg har i vinter byttet ut mitt kjøleskap i båten som var 22 år, ikke fordi det ikke virket, men det var litt utett, noe som gjorde at det iset en del i fryseboksen også hadde jeg rett og slett lyst på nytt :). Samtidig har jeg byttet ankervinsj fremme, som er fra samme alder, men aldri har virket i de årene jeg har hatt båten. (Ble litt lurt der når jeg kjøpte båten). Begge disse eksemplene viser at ting holder og ting ryker, det er man ikke herre over, men greit å at med i årlig vedlikeholdsbudsjett.

Som jeg sa i ett tidligere innlegg, lykke til. Du har sett på mange båter, fulgt markedet lenge, Jeg tror du har god mavefølelse for hva som er riktig. Dessuten selgere som selger noe som står på land denne tiden på året, vil gå med på en slags garantiløsning til våren, hvis båten er så bra som de skryter av. Gjør de ikke det, styr unna. Når jeg kjøpte min siste båt inngikk jeg en slik avtale med selger. Selger og jeg hadde også en felles overtakelsestur på fjorden om våren. (Dumt jeg ikke testet baugankeret da, testet hekkankeret), valgte derfor og ikke klage på det i ettertid.

Skal følge tråden og informer oss gjerne hva valget blir til slutt :smiley:

Redigert av Jori (see edit history)

Takk for fint innlegg, jeg holder orientert :-)

En av grunnene til at jeg liker nettop 03 modell 34 sport er det eldre litt "tunge og mørke" mahogny interiøret. For meg er akkurat denne finishen "eksklusivt" i båt. Jeg er bmw entusiast på bilfronten, og liker selvklart det nye designet til bavaria også - men synes/har ikke lært meg til å like disse nye tynne eikeplatene som blir brukt i interiøret. Mao, appelerer den eldre bavariaen bedre interiørmessig for meg foreløpig.

Det blir noen runder med en båtvant kamerat fk uke/14 dager, så blir nok en avgjørelse tatt ganske snart etter dette. Målet er å være på sjøen til påske i ny båt, ferdig klargjort for årets sesong - begynner jo å få det travelt da ;-)

Ankervinsj bak er et must for meg og mangler på den mest aktuelle båten, hva bør jeg beregne for ettermontering? Ca. 25.000,- ?

De Bavariaer jeg har sett på, kikket såvidt på slike før vi fikk Cranchi, bar preg av rimelige materialer, skai feks. Og kvalitet som kanskje ikke er 100%. Diverse løsninger som jeg ikke synes er det store. Små "dører" til badeplattform som står og skramler og lager ulyd. El åpning av motorromsluka. Kjempeide når batteriene som er der nede er flate, og ikke er de særlig raske i åpnefunksjonen heller. Svak gummi i pakninger/tettinger rundt vinduer i vindskjerm. Løsner og tyter ut av ramma. Jeg fikk liksom aldri den rette følelsen i disse båtene. Jeg har ikke vært ombord i Gobbi, men de sammenliknes med Cranchi, og Cranchi synes jeg er solid bygget og det er kvalitet i materialvalg. Vår båt går meget godt i sjøen og sluker grov sjø i god fart. Har faktisk hatt såpass luft under båten at begge drev var utav vannet med silkemyk landing etterpå. Jeg er veldig førnøyd med vår båt, men kunne godt hatt fly/lukket båt...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Cranchi er noen fine båter! :-)

Dør til plattform er helt kurant på Bav 34 sport i mitt syn, og med noen pakninger er vibrasjon løst.

Det at motorrom er hydraulisk er ok for meg , man må bare være påpasselig med skikkelig batteribank og i værste scenario får man det vel opp med landstrøm.

Dette med pakninger rundt vinduer er en svakhet ja, men syns generelt det er et problem på alle kalesjebåter i alderen ~10 år. Selvfølgelig kjedelig problem, men ikke allverden av kostnad om man liker å stelle litt selv.

Takk for fint innlegg, jeg holder orientert :-)

En av grunnene til at jeg liker nettop 03 modell 34 sport er det eldre litt "tunge og mørke" mahogny interiøret. For meg er akkurat denne finishen "eksklusivt" i båt. Jeg er bmw entusiast på bilfronten, og liker selvklart det nye designet til bavaria også - men synes/har ikke lært meg til å like disse nye tynne eikeplatene som blir brukt i interiøret. Mao, appelerer den eldre bavariaen bedre interiørmessig for meg foreløpig.

Det blir noen runder med en båtvant kamerat fk uke/14 dager, så blir nok en avgjørelse tatt ganske snart etter dette. Målet er å være på sjøen til påske i ny båt, ferdig klargjort for årets sesong - begynner jo å få det travelt da ;-)

Ankervinsj bak er et must for meg og mangler på den mest aktuelle båten, hva bør jeg beregne for ettermontering? Ca. 25.000,- ?

Er ganske dyre hekk ankervinsjer for litt større båter. Opptil 27-28 for og du får de for 10.000,- (uten anker). Etter det blir det fort det dobbelte, + anker + montering. Så ja 25.000,- er ikke mye feil, Litt mindre gjør du jobben selv. Avhengig av båt du velger, vil også ankervinsjløsning gi seg selv, om du kan ha alt inne i hekken, eller må ha kasse på plattformen f.eks. Går du mye in til land med baug først er hekkanker supert. men ligger du mest på svai og bruker gummibåt for å gå i land, holder bauganker lenge. er mine erfaringer.

Cranchi er noen fine båter! :-)

Dør til plattform er helt kurant på Bav 34 sport i mitt syn, og med noen pakninger er vibrasjon løst.

Det at motorrom er hydraulisk er ok for meg , man må bare være påpasselig med skikkelig batteribank og i værste scenario får man det vel opp med landstrøm.

Dette med pakninger rundt vinduer er en svakhet ja, men syns generelt det er et problem på alle kalesjebåter i alderen ~10 år. Selvfølgelig kjedelig problem, men ikke allverden av kostnad om man liker å stelle litt selv.

All gummi størkner og blir morkent av sol og salt, så tror dette er en gjenganger. På min Princess er de tette, men utvendig er noen av de sprukne, harde og solbleket.

Er ganske dyre hekk ankervinsjer for litt større båter. Opptil 27-28 for og du får de for 10.000,- (uten anker). Etter det blir det fort det dobbelte, + anker + montering. Så ja 25.000,- er ikke mye feil, Litt mindre gjør du jobben selv. Avhengig av båt du velger, vil også ankervinsjløsning gi seg selv, om du kan ha alt inne i hekken, eller må ha kasse på plattformen f.eks. Går du mye in til land med baug først er hekkanker supert. men ligger du mest på svai og bruker gummibåt for å gå i land, holder bauganker lenge. er mine erfaringer.

Jeg må helt klart ha anker bak også, dra ut jolla for å komme i land der vi vil blir for slitsomt med familien på tur. Ligger gjerne en natt eller to på svai, men de tusenlappene for vinsj bak tror jeg er verdt hver krone for mitt bruk. Kan selvfølgelig prøve 1 sesong uten for å se etter savnet, men er viktig at familien synes sjølivet funker og :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...