Andresh Startet 1.Februar.2014 Del på Facebook Startet 1.Februar.2014 (redigert) Jeg skal montere en bordsøyle på fly'en og litt usikker på hvor godt feste jeg klarer å få her. Har lite lyst å dra til med for lange skruer å risikere at jeg skrur rett gjennom. Noen som vet tykkelse på glassfiberen oppe på fly'en på en Phantom 37? Haaaater vinglete bord så vil ha skikkelig feste ;-) Redigert 1.Februar.2014 av Andresh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Februar.2014 Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Kommer du til på undersiden, hvor det sikkert er takplater? Med distansemateriale så er det vel fort 15-20mm. Hadde det vært meg så ville jeg brukt gjennomgående bolter med locknut på undersiden, store skiver eller plate på undersiden for å fordele belastning. Hullene i dørken på fly ville jeg borret og støpt inn epoxy slik at det ikke kommer fukt inn i distansemateriale. Ved bruk av bolter vil det nok være lettere å få en skikkelig tettning mellom bordsøyle/bolter og dørk, i og med at bolten ikke roterer når du strammer mutteren fra undersiden, og hjelpemann holder igjen fra oversiden. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 1.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Takk for svar! Er vel denne løsningen jeg også ser som den beste og kanskje eneste. Men visste ikke om det var noe form for forsterkning i dørken der oppe så jeg kunne få godt nok feste i. Hadde håpet å slippe å ta ned takplatene i salongen da disse virker å ha blitt porøse og ustabile etter 17 år ;-) Jaja, jeg får prøve å ta de ned å se hvordan det ser ut.... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Februar.2014 Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Hvor stort bord skal du ha? Og vekt? Er et lagun bortstativ et alternativ? Vertikal innfesting i benk. Dog, det er ikke like solid. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 1.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Planen er å skaffe f.eks 2 slike http://www.maritim.no/interior-eksterior/bord-og-soyler/bordsoyler/bordstativ-600-mm-med-bajonettkobl- På denne måten kan jeg ha 1 søyle for bordplate. Den andre kappes til rett høyde ca 30-40 cm slik at jeg kan bruke bordplaten som et "fundament" for solmadrass. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Februar.2014 Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Kan en alternativ løsning være på plaste/lime fast en utskåret glassfiberplate på 10-20 mm denne limes og skrues fast i dørken, deretter skrues bordbenet ned i denne og videre ned i eksisterende dørk. Rett og slett en forsterkning som gir økt tykkelse og mere hold? -ikke gjennomgående bolter. Alfa omega er uansett å gjøre det tett samt at det ikke skrur seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 1.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Var nedom båten nettopp og det ser ut som feste til bordet blir akkurat ved døren inn fra akterdekk. Eller i verste fall faktisk i taket utpå akterdekk. Jeg får finmåle og gruble litt en dag det ikke blåser så friskt som i dag ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Februar.2014 Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Eg ville bestrebet å unngå hull i taket. Mykje meir arbeid blir det, og væravhengig for å få gjort jobb, men eg ville heller støpt på ei ekstra plate slik som Eureka er inne på. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 2.Februar.2014 Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Om du sika-limer en sirkel i glassfiber eller plast med riktig tykkelse og finish på gulvet som bordet er festet i vil det aldri løsne. Utfordringen er å få sirkelen i en egnet finish, men veldig komplisert er det ikke. Kan være en tynn finer skive innkapslet i glassfiber og topcoat, eller disse ferdige plastmaterialene. Tror kanskje det siste er enklest og best og fargen treffer. Bolter vil kunne medføre kondens dråper i taket grunnet selve bolten, selvom det ikke lekker langs den. Den leder kulde. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 2.Februar.2014 Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Jeg festet nye stolsøyler på flyen på min gamle båt (Flem 340). Brukte syrefaste karosseriskruer, forborret først tok så sika på skruen og i hullet. De satt som støpt. Det er vel sånn de gjør orginalt også. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 2.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Har litt snadder liggende i garasjen da tidligere jobbet i Sika ;-). Så tror nok jeg lager/støyper til et fundament der sokkelen skal være. Men ha uansett lyst å få festet dette med skruer til dørk i tillegg til egnet lim for å sikre skikkelig feste. Med litt promille er det fort gjort at noen ramler over bordet....hehe. Derfor er jeg også litt avhengig av å vite tykkelse på dørk der oppe.....10mm??? Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 2.Februar.2014 Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Om du bruker skruer som er 20-25mm + tykkelsen av sokkelen, så sitter det nok som støpt. Husk bare å forborre så ikke glassfiberen sprekker. Bruker du 6mm skruer vile jeg borret med 5,5mm. Og smører du rikelig med sika på selve skruen så blir det potte-tett også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.