Jump to content

Feste for bordsøyle på fly'en. Hvor tykk er glassfiberen tro?

Andresh

Recommended Posts

Kommer du til på undersiden, hvor det sikkert er takplater?

Med distansemateriale så er det vel fort 15-20mm.

Hadde det vært meg så ville jeg brukt gjennomgående bolter med locknut på undersiden, store skiver eller plate på undersiden for å fordele belastning. Hullene i dørken på fly ville jeg borret og støpt inn epoxy slik at det ikke kommer fukt inn i distansemateriale. Ved bruk av bolter vil det nok være lettere å få en skikkelig tettning mellom bordsøyle/bolter og dørk, i og med at bolten ikke roterer når du strammer mutteren fra undersiden, og hjelpemann holder igjen fra oversiden.

Takk for svar!

Er vel denne løsningen jeg også ser som den beste og kanskje eneste. Men visste ikke om det var noe form for forsterkning i dørken der oppe så jeg kunne få godt nok feste i. Hadde håpet å slippe å ta ned takplatene i salongen da disse virker å ha blitt porøse og ustabile etter 17 år ;-)

Jaja, jeg får prøve å ta de ned å se hvordan det ser ut....

Kan en alternativ løsning være på plaste/lime fast en utskåret glassfiberplate på 10-20 mm denne limes og skrues fast i dørken, deretter skrues bordbenet ned i denne og videre ned i eksisterende dørk. Rett og slett en forsterkning som gir økt tykkelse og mere hold? -ikke gjennomgående bolter. Alfa omega er uansett å gjøre det tett samt at det ikke skrur seg opp.

Om du sika-limer en sirkel i glassfiber eller plast med riktig tykkelse og finish på gulvet som bordet er festet i vil det aldri løsne. Utfordringen er å få sirkelen i en egnet finish, men veldig komplisert er det ikke. Kan være en tynn finer skive innkapslet i glassfiber og topcoat, eller disse ferdige plastmaterialene. Tror kanskje det siste er enklest og best og fargen treffer. Bolter vil kunne medføre kondens dråper i taket grunnet selve bolten, selvom det ikke lekker langs den. Den leder kulde.

Har litt snadder liggende i garasjen da tidligere jobbet i Sika ;-).

Så tror nok jeg lager/støyper til et fundament der sokkelen skal være. Men ha uansett lyst å få festet dette med skruer til dørk i tillegg til egnet lim for å sikre skikkelig feste. Med litt promille er det fort gjort at noen ramler over bordet....hehe.

Derfor er jeg også litt avhengig av å vite tykkelse på dørk der oppe.....10mm???

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...