Jump to content

Innbrudd i båten vår/Låse dørene?

Roger og Olina

Recommended Posts

Vi kjøpte en Summer Family senhøstes 2013. Denne står på land i Porsgrunn på land der. Vi bor på Sørlandet, men i og med at tidligere eier tilbyde seg å se etter den, så fant vi ut at den kunne stå der frem til våren.

Onsdag denne uken fikk vi en kjedelig tlf. Det hadde vært folk i båten!

Så dagen etter satte vi oss i bilen og tøk turen østover. Det gikk tregt... Vi brukte over fire timer på en tur som normalt tar litt over to timer. (Er såååå lei snø nå)

Jeg og tidligere eier stampet oss bort til båten som står på ett felles bryggeanlegg. Kjente hvor jeg grudde meg til å se hvordan det så ut i båten. Jeg var mest redd for hærverk.

Overraskelsen ble stor over at det ikke var noe hærverk. Grunnen til dette var vel også fordi vi valgte og ikke låse akterkabinen og forkabinen. Jo da, de hadde rotet godt rundt. Alt var endevendt.. Men ingenting var ødelagt. Ikke var det noe å stjele heller av hverken alkohol eller teknisk utstyr.

Så vi ryddet opp og erstattet de ødelagte tauene på presenningen og pakket henne sammen igjen.

Når jeg kom hjem, så leste jeg litt på vilkårene på min forsikring. Der står det at alt skal være låst.

Jeg mener at dette er pølseprat. Det er ikke noe problem å sparke inn disse dørene og kostnadene blir fort høye når dette skjer.

Hva mener dere med tanke på dette å låse dører ol?

Å låse er det samme som et adgang forbudt skilt.

En åpen dør er ikke det samme som et velkommen inn, men det er heller ikke ent adgang forbudt.

Låst er låst, om du bryter opp døra er det innbrud.

Er det åpent er du en ubuden gjest..

Men har helt klart samme tankegang. Bedre å la det være ulåst slik at man ikke får ødelagt dører o.l. Men da må man fjerne det man har av verdier ellers gjelder ikke forsikringen..

Det er jo graderinger av hva slags sikring som kreves på forskjellige ting, men slik som innelåst løsøre av lav verdi kreves det egentlig bare en forsegling. Et våpen f.eks krever fg godkjenning av den enkle grunn følgene et vellykket tyveri kan få...

Å låse er det samme som et adgang forbudt skilt.

En åpen dør er ikke det samme som et velkommen inn, men det er heller ikke ent adgang forbudt.

Låst er låst, om du bryter opp døra er det innbrud.

Er det åpent er du en ubuden gjest..

Men har helt klart samme tankegang. Bedre å la det være ulåst slik at man ikke får ødelagt dører o.l. Men da må man fjerne det man har av verdier ellers gjelder ikke forsikringen..

Det er jo graderinger av hva slags sikring som kreves på forskjellige ting, men slik som innelåst løsøre av lav verdi kreves det egentlig bare en forsegling. Et våpen f.eks krever fg godkjenning av den enkle grunn følgene et vellykket tyveri kan få...

Ser at de fleste tenker som meg. Med unntak av de som kanskje har en annen type båt som kan være enklere å sikkre.

Jeg kommer til å rette en hevnedelse til forsikringsselskapet jeg bruker og stille noen spørsmål.

Siden jeg tar med meg kartplotter ol når jeg forlater båten, så er det ikke så mye å hente i den. Men har hørt om de som har kommet til båten og der har drittsekkene tømt pulverapparatet i båten osv. En kan vel aldri sikre seg helt. Men alarm kommer helt klart!

Takk for gode innspill

Jeg låser ikke,har ikke ting som er mer verdt enn egenandelen på 10 000,- allikevel.

Mye bedre å måtte erstatte Ipaden sin selv,enn å få resten av sesongen ødelagt p.pg.a rasert inetriør.

Inn skal tyvene uansett,og med så gammel båt som min.Blir nok taksten vrak fremfor påkost,hvis man skulle få en båtbygger til å delvis bygge opp reparer skadd teak innredning.

Låser forøvrig ikke bilen heller,gammel bil uten tyverifosikring,som sagt de ødelegger for mer enn hva CD-spilleren..hva hele bilen er verd i mitt tilfelle.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#

Satser på at de går til alle de båtene som er penere og nyere enn min, og antagelig fulle av kjempedyrt utstyr, noe min ikke er.

Forrige båten, snekka, kunne ikke låses så det var jo greit. Kun en gang fikk jeg en følelse av at noen hadde vært i den pga måten kalesjen var lukket osv, men merket ikke at det manglet noe så jeg brydde meg ikke.

Seilbåten låser jeg bare fordi jeg kan. Men det er egentlig bare å ta litt hardt i så er den åpen, har gjort det selv ved uhell da jeg har trodd at den var litt treg, men faktisk var låst, så det er kanskje en grei løsning. Den er låst men kan åpnes uten at noe blir ødelagt :-)

I opplag er det ikke noe særlig å stjele, men når båten er ferieklar vil jeg nok helst slippe innbrudd, men selv da er nok egenandelen noe høy..

----------------

I snekka lå spriten i et utilgjengelig kjølsvin når vi ikke var i båten. I seilbåten ligger den i barskapet i bordet så jeg håper de slipper å romstere lenge før de får noe som er verdt innsatsen og kan stikke igjen. Bør kanskje ha liggende et par uåpna ok flasker med sprit slik at de ser seg berga uten å lete mer?

Frem til evt. første innbrudd orker jeg egentlig ikke å bekymre meg. Og etter det første går det en stund så er det glemt igjen. Det er den måten som jeg syns er mest behagelig.

Etter ombygging fra noen lemmer å skyve ned i spor, til bardører med skyveluke over, har jeg ikke engang giddet lage låsebeslag.At båten ligger ulåst når jeg er på puben, tenker jeg får ubudne gjester til å tenke seg om 2 ganger. Viser jo litt selvsikkerhet at døren er åpen.

Hadde besøk fra Tyskland om bord, og de var litt sjokkert over dette, men kona i paret slo seg til ro med at dette var Norge. Tenk om dette kunne vært sant. I Norge trenger vi ikke låse. For øvrig har jeg aldri låst hverken hus, båt eller bil med mindre jeg er borte i dagesvis. En gang fikk jeg ubuden gjest. En narkoman på kjøkkenet, men døra var låst, og nøkkelen glemt på yttersiden.(Hadde en samboer som låste alt).

Lykken har vært bedre enn forstanden for meg. Men som jeg pleier å si, jeg bor ikke i Bronx

Det er nettopp det at båten er avlåst som gjør handlingen til et tyveri, og husker jeg ikke feil så er det da også et grovt tyver. Er det ikke avlåst så faller det inn under en mildere bestemmelse i straffeloven, simpelt tyveri.

Da er det bedre å låse av båten , men la låseneslaget være av enkleste sort så det lar seg lett ødelegge.

Juridisk så dette sikkert riktig nok,men i praksis betyr det inngenting.

Få stort sett ikke tak i tyvene allikevel så da spiller det vel liten rolle hvor "grovt" tyveriet er.

Skulle man mot formodning få tak i pakket er det en tur inn til avhør,og så bærer det ut på gata igjen samme dag...for å samle opp med nye lovbrudd,slik at det til slutt blir såpass alvorlig at man kan putte de inn for noen måneder.TRAGISK!!!

Jeg hadde ventet at noen skulle kommentere noe om at denne tråden er et fint verktøy for tyver for å finne ut hvilke båter som skal prioriteres ;-)

Jeg er generelt lite redd for tyveri, men jeg fikk meg en liten støkk etter at andre på Kambo fikk besøk av tyvpakk. Jeg har visse planer om tyverialarm.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nomen, Vet ikke om jeg er heeelt enig i det der, men folk har vel ulike erfaringer.

Uansett, skal man ha gode muligheter for å finne tjuven, så er det lurt å ha det rent og ryddig. Tørk av flater hvor tjuven setter fingra. Og ikke minst, ha nedskrevet serienummer på alle gjenstander samt bilder.

De fleste som begår tyverier av denne typen er kjenninger av politiet. De fleste som har blitt staffet for denne typen aktivitet er allerede registrert med fingeravtrykk og ligger i DNA-registeret.

Mao, hold det rent og ryddig.

Apropos.tyveri. Historie fra en bekjent.:

Han fikk jobben man ikke ønsker i ferien og måtte bytte dassen.

Fikk tak i ny dass og gikk i gang med jobben.

Til slutt ble han ferdig, men fant ingen steder å kaste den gamle ødelagte.

Ikke ønsket han å ha med denne på ferien.

Han pakket da den gamle dassen i esken fra den nye dassen og satt den innerst på brygga.

Dagen etter fikk han seg en god latter. I. Løpet av natten hadde noen sett den nye esken og tatt den med seg.

Der ble nok overraskelsen stor ved åpning av esken :-)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Nomen, Vet ikke om jeg er heeelt enig i det der, men folk har vel ulike erfaringer.

Uansett, skal man ha gode muligheter for å finne tjuven, så er det lurt å ha det rent og ryddig. Tørk av flater hvor tjuven setter fingra. Og ikke minst, ha nedskrevet serienummer på alle gjenstander samt bilder.

De fleste som begår tyverier av denne typen er kjenninger av politiet. De fleste som har blitt staffet for denne typen aktivitet er allerede registrert med fingeravtrykk og ligger i DNA-registeret.

Mao, hold det rent og ryddig.

Enig med deg på det,lettere å finne tyven når det er rent og ryddig,samt at jeg har en liten teori om at terskelen for å bryte seg inn i en ryddig båt/bil blir litt høyere hvis det er ryddig og ordentlig inni.

Mulig at jeg er litt "skadet" m.t.p tyver og straffereaksjoner,men jeg har sett for mange ganger at slikt ikke blir fulgt godt nok opp til at jeg kan stole på systemet.

Innbruddstyven som brøt seg inn i min nyere bil som alltid er låst,og som ble tatt på fersken av politiet,var ut på gata dagen etter :sad: :sad:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...