ikkeibruk1231232 Startet 1.Februar.2014 Del på Facebook Startet 1.Februar.2014 Hei. Er innehaver av en liten alu båt, Buster Scc . Lengde 4.58 m Bredde 1.88 m Vekt 260 kg Anbefalt motor 30 hk Sitteplasser 4 Båten brukes til fisking/dorging i sjø og ferskvann og lagres på henger for hver tur. På 2,5 sesong har den fått ca 300timer og alt funker slik det var tenkt til formålet men noen utfordringer er kommet. Motor(25HK) er løftet noe på akterspeil(men plata på girhus ligger plant med bunn på båt) og toppfart/marsjfart er 23/18 knop(2personer) . Utfordringen er att det er mye vekt bak i båten og dette går utover komfort ved dorging i bølger , spesielt ved to personer i båt. - trimflaps vil vel ikke ha noen effekt i slik lav fart ? (tenker da for å presse snuten ned) Ved forflyttning så vil vel trimflaps ha noe effekt for å få den raskere i plan og justere båten i forhold til sjøen ? Vurderer samtidig og flytte batteriet i styrekonsoll for å få litt vekt framover, men ser ingen mulighet til å få bygd inn integrert bensintank i bunn på båt da det tvilsomt er plass til dette i så liten båt. Noen som vet hvordan Bustern ser ut under dørkplatene? Alternativ er å fjerne sittebenken , så flytte konsoll framover , men da er det kun plass til en stol bak konsoll pga bredde (slik jeg ser det). Det som er viktig er å ha plass til "kjøring" av fisk samt god adkomst bake til dyprigger. Kan selvsagt bytte båt , men mye av poenget med denne er lav vekt for enkel håndtering alene når man bruker denne på henger. (Har også tilgang på en18fot når turen tilsier att denne blir for liten - men det er heller ikke en båt man setter ut på ett lite ferskvann..) Hva kan jeg oppnå med å montere f.eks trimflaps? Forslag til modifiseringer ? :) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Februar.2014 Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Du kan skjøte på bensinslangen slik at du kan ha tanken i baugen. Enten i boksen eller på dørk. Du bør trimme inn motoren maks inn mot akterspeilet for å få ned baugen - elendig løsning for å få båten til å gå riktig når den planer. Og bidrar ikke all verden ved dorgefart... Trimflaps har heller ingen funksjon i dorgefart. Blybelte og reservert plass foran i båten for passasjeren? Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 1.Februar.2014 Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 I tillegg til å omfordele vekt, er min første tanke smart-tab. Det er selvjusterende trim-flaps. De er ganske bratte i lav hastighet. Men dorgefart er kanskje likevel for lav hastighet til at det hjelper noe? Sitér dette innlegget Link to post
ikkeibruk1231232 Svart 1.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 (redigert) Blir ikke plass på dørk til bensintanken. den er jo i dag i sittebenken. må minimum ha 20l tank og må ned på 10 l vis jeg skal sette den i sittebenken foran. Kunne jo selvsagt formsydd en bensintank.. Motorn har powertrim så justerer jo den underveis under forholdene , kan trimme den bra opp under fart - så vekten påvirker fartsegenskapene lite, bortsett fra att fronten løfter seg lett i bølger , men der kan jo trimflaps bidra? Hva er smart tab? jeg liker generelt ikke selvjusterende ting men gi meg gjerne litt info ? Er det bedre enn flaps jeg regulerer fra styrekonsollen ? Redigert 1.Februar.2014 av blixern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Februar.2014 Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 Er balanseproblemet grunnet to pers på bakre benk, bensintak og batteri i bakre benk? Jeg kikket på båten og det er jo en kjekk liten sak, men det blir umulig med to på bakre benk sammen med bensin/batteri vekten på samme sted. Jeg holder på å sette tank og batteri i baugen. På dørk eller annet. Alternativt batteri og eller tank i setet foran konsoll (du har denne ekstra setet foran styrekonsollen. Den skulle være std i følge buster.fi?) Alternativer er vel å få til en god nok sitteplass for passasjer lenger frem slik at det blir en person lenger frem. Ellers av mer tyngre jobber er jo å lage ekstra oppdrift på begge sider av motoren, som limes/festes på akterspeilet. Noen med tyngre motorer enn bra er, lager en slik nødløsning. Det ødelegger ikke i plan, men gir oppdrift når hekken ligger dypt i vannet. To enkle "bokser" i alu som du fester på akterspeilet en på hver side av motor. litt over skrogbunnen for at de ikke skal gi økt mostand i vannet ved planing og med samme profil som skroget. Ikke lekkert, men det kan fungere. Trimflaps synes jeg er litt unødig l"øsning". Dersom båten ikke er i balanse er det jo noe galt med konstruksjon av båten eller designet - annet enn skjev gange ved sidevind/midlertidig skjevlast, eller for å avhjelpe aerodynamikkens påvirkning på balansen i båten i meget høye hastigheter...men jeg er litt bortskjemt med en båts balanse. Gjort rett så gjør balanse så mye for skrogets effektivitet i sjø! Og flaps hjelper ikke ved lave hastigheter slik som dorging. Sitér dette innlegget Link to post
ikkeibruk1231232 Svart 1.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2014 (redigert) Takk for ett godt svar alfaalfa. Det du sier ang flaps er det jeg har resonert meg fram til selv så er godt å få det bekreftet , båter sliter ikke med balanse ved normalt bruk. Jeg kjører den noe hardt når jeg vil hjem og bølgene blir grove/hvite (for denne båten). Klart det blir klapping og hopping med en båt på 4.60m da. Ang vekt problemet så er det du nevner, og ja jeg har dette ekstra setet, men som regel er det ikke montert i båten. Boksen er kjekk til oppbevaring når man er på helgeturer osv(jeg har med meg båt til Svergie for fisking osv) og det er jo absolutt en potensiell plass og montere batteriet. Bensintanken som er orginalt 25l passer i dag kun i sittebenken , på dørk er det ikke plass pga fiskingen/utstyr. Men jeg må heller se på en løsning med å skreddersy en tanke. Konklusjon min har lenge vært att jeg må demontere båten (konsoller og dørk) for å skreddersy litt for å få vektbalansen bedre slik den blir "perfekt" ut i fra det jeg bruker den til men det var greit å få luftet det litt her, plutselig er det noe man ikke har tenkt på selv , samt få bekreftet det man har vridd "skolten" på. Batteri og bensintank må "bort" (orginalt så har det bra plassering og skjult men mitt bruk er nok noe over det båten er ment for) slik man har best mulig plass på dørk. Spennende blir det uansett, blir morsomt å rive sund en relativt ny båt! Men båten er absolutt bra og har vært verdt penga! Å bytte båt blir dyrere å tyngre men mer stabilt og mer kraft..men nå har denne motorn gått 5 timer på over 2000rpm og 295t på 650-1400rpm så kraft savnes ikke ;) Forslaget om ekstra oppdrift var jo ganske bra også! Kan jo integrere ekkolodd svingere osv der å! Redigert 1.Februar.2014 av blixern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Februar.2014 Del på Facebook Svart 2.Februar.2014 Sliver Viking gjorde i sin tid en motormontering "langt inn i skroget" som et eksempel på å forlenge akterspeil på begge sider av motor. Se på bildene så skjønner du hva jeg mener. Det er lett sak å få sveiset to bokser i alu. Og om du skal gjøre som her å ta de helt opp til dollbord eller kun ha dem under vann...er vel med utseende og praktisk med innfesting... (ellers er denne båten ikke av de lekre så det er i så måte feil å vise noen bilder av denne for å kopiere eller bruke eksempler fra) http://www.autodb.no/bat/view/1572181#img11138497 Sitér dette innlegget Link to post
Anders Panders Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 Det er interessant det som nevnes om vektfordeling. På min Buster L har forrige eier flytet konsollene 1 meter fram og satt inn bøtteseter. Det ødelegger vekta andre veien og selv om den går lett i plan, så har jeg opplevd å få brottsjø oppi båten forfra fordi den ligger så lavt i baugen. Jeg kommer til å flytte konsollene bakover igjen... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 Har en busterbrosjyre som viser Buster L med flere konfigurasjoner, deriblant den med framflyttede konsoller og bøtteseter i plast som nevnes over Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Anders Panders Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 @ivar, det er kanskje litt off topic, men mener å huske at Buster L finnes i to utgaver - L1 og L2 som har henholdsvis en og to konsoller. Og så finnes det en Buster Lx, som er stort sett samme skrog, men med mange forskjellige konfigurasjoner. Min er en Buster L2 der konsollene er flyttet. Sitér dette innlegget Link to post
ikkeibruk1231232 Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2014 Hei ! Har bestemt meg for å flytte batteri fram i konsoll!Har faktisk vurdert å flytte konsollen lengre fram slik som din Anders! Men jeg må da fjerne sittebenken forså å sette inn bøttestol - så dette er lagt på is foreløpig.Sitter nå også å vurderer å bytte propell! Mange som mener 4 blads propell gir mer kraft i starten, å med da en stigning mindre skulle jo maskinen bli lettere å dra i plan.(Tap i toppfart betyr lite)Noen erfaring rundt dette? Hadde en testur for 3 uker siden , og det jeg tror jeg vinner mest på nå er å finne løsningen for att motoren løfter båten opp i plan med to stk bak (og alt ustyret). Kan legge til att motoren er løfter 2 cm over speilet, har ikke prøvd å løfte den enda mer da jeg er redd for egenskapene under navigering i fart.På stille ferskvann gjør jeg 22 knop med utstyr og 2 personer. bruker som regel å kjøre i 18-19 knop på 5000 rpm.(Orginal propell)Har en propell som er 9 7/8x8 og den er for liten, den drar 19knop på 6000rpm - Noen gode propell forslag her? Bruker gjerne litt kroner på å optimalisere en så liten og "billig" båt da den blir brukt mye..blir fort 150-180 timer i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Mars.2014 Del på Facebook Svart 17.Mars.2014 Tror jeg ville prøvd smart tabs først, har det på 2 båter, og de funker slik reklamen sier. De gir løft i hekken når det trengs mest for å få den i plan, men som nevnt lenger opp, ingen virkning i dorgefart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
trulsant Svart 17.Mars.2014 Del på Facebook Svart 17.Mars.2014 Hva med, for testen sin del, å lage 2 bokser med isopor, eller noe annet, og tape dem fast på hekken med "duck-tape" bare for å se om det gir den ønskede effekt, og event lage noe mer permanent dersom det gir god effekt. Antar du ikke har bunnstoff, siden du bruker den i ferskvann, og da skal det fungere greit å feste under bunnen på båt og opp over akterspeilet, for en lavhastighetstest. TA Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.