Jump to content

Lage port i hekken på båten.

Dag Eirik Nilsen

Recommended Posts

Hei.Lurer på om det er noen her på forumet som har noen gode råd når jeg skal lage port i hekken i båten min.Har nå skjært ut den åpningen som jeg ønsker.Har så tenkt å skjære til kryssfiner som passer til der jeg har skjært ut.For å bruke det som en slags forskaling.Det er for å tette igjen i skroget.For nå er det jo helt åpent hele veien rundt.Det skal jo tåle litt også.Er det en bra løsning? Tenkte da at det egentlig da var å legge på lag på lag med duk.Hadde tenkt å legge omtrent 8-10 lag.Har ikke gjort dette før.Vet bare at det er tidkrevende og med mye sliping.Tar gjerne i mot gode råd og tips.Det som er skjært ut har jeg tenkt å lage selve porten av.På forhånd takk.

Redigert av Dag Eirik Nilsen (see edit history)

Mener også å huske at vi støpte inn noen alu profiler fra snittet i akter enden på hver side, og ut mot hver side. Dette for å styrke akterenden, etter at den muligens blir litt svekket når du tar vekk den delen. At den ikke siger ut mot styrbord/babord vist du forstår.

Vi fikk tak i glassfiber kapp til de stykkene som skal lukkes, altså vi støpte ikke inn noe kryssfiner..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Tror der er en tråd her med en port i en jeg tror det er en nb. jeg har laget port i en viknes 900 der felte vi inn plater på hver side og plastet, laget og en kraftig "dørstokk" som var med å binde sammen akterspeilen. Jeg kunne ikke bruke utkappet til dør så jeg kjøpte plexiglass. Hadde et proff firma til å plaste... ble en "ny" båt veldig fornøyd! lykke til!

Hei Dag Eirik, driver med samme prosjektet selv, kappet hull i hekken i går. Hadde tenkt å bruke plywood/vannfast kryssfiner på sidene der du må tette igjen. Fikk dessverre ikke napp på slike plater etter den første telefonen. Begynner å tenke i retning av disse vannfaste forskalingsplatene som bla brukes som bunnplater i tilhengere. De er jo lett å få tak i. Vet ikke om epoxy sitter godt på de, må jo støype dette godt inn med glassfibermatter og epoxy fra baksiden. I tillegg må det være mulig å få en fin finish ut mot døra, med topcoat/gelcoat, evt en lakk. Plata og ikke minst endeveden bør vel settes inn med feks epoxy før den settes på plass.

Mvh

Patton

Tror kanskje jeg hadde laget en plan før jeg sagde store stykker ut av båten min, men nå er det tydeligvis gjort. For å avstive og fylle opp hulrom ville jeg vurdert å bruke plater av Divinycell. Det er det mest vanlige kjernematerialet i sandwitchskrog. Materialet er lett å skjære ut i riktig form, og er egnet til støping med polyester. Innstøpningsmasse kan du lage selv med å blande polyester med mikroballonger. Deretter former du overflaten med glassfibermatte og til slutt sparkel.

• 4 uker senere...

Hei Dag Erik. Driver med samme jobben selv. Jeg har støpt inn kryssfiner på begge sidene i porten for å tette igjen skroget. Limte sammen plater på 2 x 15 mm for å få god styrke, brukte epoxylim. Deretter satte jeg inn platene med 3 lag epoxy for å sikre at de ble vanntette. Støpte de så inn i båten, plastret deretter vinklene på baksiden med 3 lag glassfiberremse. Min båt er ganske stiv i hekken og har både indre og ytre skrog, samt bunn mellom bakvegg og innerliner. Noen mener at man bør stive av mer, her må man vurdere hvordan kreftene virker og hvordan skroget er bygd opp.

Jeg brukte vippesag med HSS blad der jeg kom til (mesteparten), funker meget bra, men sliter på bladene. Vinkelsliper måtte også til der jeg ikke fikk brukt vippesaga, samt en liten del som ble tatt med stikksag med baufilblad (utslitt etter kort tid).

Lurer nå på hva jeg skal bruke som port, hadde ikke tenkt å bruke delen jeg har skjært ut. Ramme i syrefast er pent, men like dyrt som hele prosjektet forøvrig. Tenker nå i retning av lexan, evt plexiglass uten ramme. Tenkte først å bruke King Starboard, men etter å ha tittet på slike plater på Maritim ombestemte jeg meg. Har sendt en forspørsel til Kreativ plast på Nøtterøy, spent på hva de sier. Synspunkter?

Mvh Patton

Oppmåling:

bilde

Her ser du (du får snu PCen over på siden....) hvordan skroget mitt ser ut på innsiden:

bilde

Her er fineren støpt inn:

bilde

Epoxysparkel lagt på og nesten klar til toppstrøk:

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...