O.C Startet 2.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2014 Kjøpte inn en ny viskerarm før helgen, type parallel viskerarm. Står (i annonsen på nett) at det er regulerbar lengde på selve armen, men jeg klarer ikke å endre lengden en millimeter. Varenummeret er likt som denne: http://www.marineshop.no/elektrisk/vindusvisker/viskerarm/tmc-parallellarm-430-560-mm--106821-p0000074863?controlId=ctl00_ctl00_InstSrch Men armen jeg kjøpte er litt annerledes, den har samme bladinnfesting som biler. Legger ved et bilde her. Så spørsmålet er, er denne justerbar i lengde? mvh Carl Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2014 Er det ikke en "trykknapp" mellom den "fete" delen av viskerarmen og den flate? Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 2.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2014 Nei, virker som det stålet i den "tynne" delen som går frem til viskerbaldet er naglet fast med to stk nagler i den tykke delen som er festet på viskerakslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2014 Ser ut som om du har fått tilsendt feil modell når jeg ser nærmere på bildene. Den du linker til hos marineshop har de knappene jeg nevner, samt en justerskrue på parallellarmen. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 2.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2014 Vet noen har en "liten arm/klemme" inne i de tjukkeste delen som kan vippen tilbake så man kan dra ut den ytterste litt tynnere flate armen. Den tynne flate armen er skyvet innevendig i den tykke armen (ble litt klønete å forklare, men håper det kanskje kan være løsningen) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Popeye70 Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Så spørsmålet er, er denne justerbar i lengde? Den ser ikke mye justerbar ut. Selv om du (med vold?) skulle klare å justere den tykkeste armen så ser den tynneste armen ut til å være i ett stykke og dermed ikke justerbar. Begge armer må kunne justeres hvis det skal ha noen praktisk nytte. Just my 2 cents... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
nordan family 27 Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Paralellarmen har sikkert gjenger i en eller to ender. Skrus inn eller ut for å justere - er sikkert også en låsemutter i en av endene. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 <br />Ser det ikke sånn ut? Ligner på de jeg hadde før. Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 4.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Viskerarmen er byttet og jeg har fått en ny som er justerbar.. Var levert feil, med andre ord. Spørmål nr to:På min viskermotor (TMC http://www.maritim.no/elektrisk/elektrisk-motor/vindusvisker/viskermotor-25mm-12v) kan viskervinkel veksles mellom 83-120grader.. Når jeg fikk båten var tilsvarende motor montert, men defekt, så jeg kjøpte en ny. Men denne visker alt for mye, hadde kanskje holdt med 60 grader.. Vet ikke hvordan dette var løst tidligere, men har noen vært borti sånt tidligere? Er det noe triks for å få den til å viske "mindre" eller må den modifiseres/byttes? Legger ved et bilde av det aktuelle førervinduet, med gammel viskerarm og motor: Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Det er veldig enkelt, og fremkommer detaljert her: http://www.maritim.no/content/mma/publish/06/628/62865/10540-00.pdf Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 6.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Idag tok jeg med motoren til forhandler, han hadde ikke vært borti å forminske viskervinkelen tidligere, men gjorde et vellykket forsøk. Tok med motoren og monterte på nytt i båten, men med lite hell. Samme vinkel, bare at den visket fra left til right, og stanset i left-posisjon(parkerte i right tidligere). Da prøvde jeg frem og tilbake forskjellige ting uten særlig hell. Får rett og slett ikke denne til å viske 60 grader. Noen som vet hva jeg gjør feil? Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 6.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Bumper opp denne, blitt et skikkelig hodebry med viskermotoren! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.