Jump to content

Sprekk i glassfiber under sofa - kjøpe eller ikke kjøpe

Frissy

Recommended Posts

Sett på en båt som har noen sprekker i øverste laget av glassfiber under setet/sofa bak i båten. Er dette normalt at båter har? Eller kan det være noe feil med båten? Fått antydning på en rep kostand på 6500,- kr. Det har også tidligere være noen sprekker og dette har blitt ordnet på garantien.

Er da usikker på om dette er noe som er problematisk eller helt normalt? Noen tanker ute fra forumet?

Dette gjelder en skibsplast 555 ht. med 100 hk mercury efi.4 takt. båten er fra 2007, det samme med motor.

jeg tror sofa er en del av innerlineren. desverre har jeg ikke bilde av skade. Jeg vurderer å kjøpe båten, da det virker som et greit kjøp, men hvis en slik skade stadig dukker opp betyr det at det kan ha vært noe galt under prosessen eller en mandagsbåt?

Det kan skyldes for svakt laminat, og det kan skyldes hardhendt bruk. Litt småsprekker i gelcoaten er vel ikke uvanlig, men det bør ideelt sett ikke forekomme. Jeg ville ha fått fagfolk til å se på skaden, for å forsikre meg om at det ikke ligger noe alvorlig bak. Det er greit å vite om man kjøper båt med kun kosmetiske skader eller en båt som er i ferd med å gå i oppløsning...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har en 10 år gammel askeladden uten en eneste sprekk eller synlig feil i glassfiberen hverken utvendig eller innvendig.. Har vært brukt bare 10timer i året før jeg kjøpte den, men likevel er laminater innerliner og glassfiber helt strøkent.

Om ikke den soffaen har noen strukturell bæring så er det jo ikke noe stort problem! Men sjekk resten av skrog og innerliner også.. spessielt i skjøter og knekker.. Hard bruk kan jo føre til sprekker og deformeringer.. men ved normal bruk og et kvalitetsprodukt bør det jo ikke skje

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tja, det har skjedd en gang før i et stuvrom foran. Det ble sjekket og ordnet på garanti. Nå er det ny skade bak og i et nytt stuvrom. Det er da totalt 3 ganger, og det er i grunn kanskje litt mye da båten kun har gått 150 t. ?