Jump to content

Popellstørrelse

Theodorrakis

Recommended Posts

Har ei Taule 23 med 16hk Sabb fra 1959 (og vridbar propell). Har problemer med å få tak på membran til fødepumpe. Motoren har også satt seg. Vil gjerne ta ut den gamle motoren og sette inn en 10hk Sabb nå iløpet av vinteren. Noen som vet om jeg kan bruke den gamle propellen? Den er større enn på andre 10hk jeg har hatt før. Spørsmålet er altså: kan jeg bruke den store propellen fra 16hk, eller må jeg ha en mindre. Takker for svar, råd og tips!

Om flensen på propellakslingen er lik på begge motorane, så skal det ikkje ver noko problem å montere en 10 hk Sabb rett i båten.

Edit: Om det skulle vise seg å ikkje vere lik flens, så skal det vere mulig å få lage en overgang slik at du får dette til å passe. Eg ser ingen grunn til at det ikkje er mulig å bruke den propellen du har nå, likavel den er større enn den som er på 10hk'ene. Belastninga justerer du uansett med vridninga på propellen, men du vil mest sansynlig miste litt fart på båten uansett.

Edited by bellen (see edit history)
  • 2 weeks later...