Jump to content

Fjerning av blåved på skrog - Hvordan???


SeaMaster175

Recommended Posts

Ang trekkfastolje å gulning, utelat rød-tjæren bland am-terp, rå linolje, antiparasitt

 

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde den blandinga ja! Med trekkfast olje! Mener du at jeg kan dra på med bare am-terp,rå linolje,antipar for og få den til og lysne igjen :confused:

isåfall er det genialt for jeg har en del av dette stående

 

skroget er ikke veldig mørkt, det er det ikke!

Men trehvitt er det jo selfølgelig ikke heller!

 

Jeg er egentlig fornøyd jeg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei

Blåved er ikke "bare blåved"

Type 1:

Svart misfarging rundt spikring, beslag etc. i stål. Dette skyldes rust, men ser ut som blåved.

Dette fjernes enklest med Ferro-bet.

Type 2:

Svart missfarging i lasker, i bord som har sugd vann etc. Dette er blåved, jordslag eller geite som det også kalles. Det er soppvekst pga fukt over tid/dårlige materialer/dårlig impregnering/utilstrekkelig lufting. Dette kan bedre/fjernes med vannstoffhyperokyd. Oppskrift:http://www.anis.no/arkivkort/661.asp

Dersom dette ikke fungerer kan Oxalsyre også prøves(husker ikke helt oppskriften), men denne missfarger/bleker i sterk grad.

Det er vanskelig å 100% resultat, og blåveden har også lett for å komme tilbake. Det er imidlertid fullt mulig å bleke vekk 60-70%. Det resterende kan oftes kamufleres med litt gul-oker i /under lakken.

Til slutt:

Husk a sause inn området med soppdreper/olje så lenge det suger.

 

Lykke til.

Redigert av fs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

:seeya: Hei.

Ang. blåved så kan man bruke "Ferro-bet" som egentlig er en "rustkiller" til bruk på stål.

Har prøvd dette selv på min onsøykrysser. Må nevne at jeg kun har brukt dette på skroget som er av furu.

Renskrapet først og smurte på med en liten svamp i flere omganger, og treverket ble gradvis lysere for hver omgang.

Har også testet litt på stevnen som er av eik, men det var ingen forandring å se på eika.

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Vi bruker Ferro-bet i den profosjonelle verden, funker meget bra..

 

Behandling av blåved:

Blåved er en soppdannelse som ofte oppstår når fuktighet trenger inn i treverk. Styrkemessig betyr blåved lite, men det er jo ikke særlig pent.

 

Blåved kan blekes ved å påføre 35% vannstoffhyperoksyd, som du får kjøpt på apoteket. Når dette har trukket inn i treet, påfører du en konsentrert amoniakk-oppløsning og lar det hele tørke skikkelig. Denne prosessen gjentas til du har oppnådd ønsket effekt. NB! Vær klar over at vannstoffhyperoksyd og ammoniakk er etsende væsker. Bruk derfor gummihansker og beskyttelsesbriller. Unngå sprut og søl på klær og hud.

Et annet middel som mange bruker med godt resultat er "Ferro-bet rustvask".

 

Før videre behandling med olje eller lakk må bart treverk impregneres og grunnes.

kgt

Link to post
Share on other sites

Her er en link til en side med samme tema www.on-line.no/blogg/?p=20 Jeg har selv brukt den første blandingen med ganske lykket resultat på furu. Treet ble veldig hvitt og så ikke fint ut den første tiden, men etter litt sol og sommer kom furufargen tilbake igjen, uten blått!

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Om du lurer på noe om fjerning av Blåved: http://www.Ferro-bet.no/prod_bat.asp#blaved

 

Tekst fra pressemelding vedrørende Ferro-Bet Blåvedfjerner:

 

bilde

 

Ferro-Bet Blåvedfjerner

Nyhet fra den norske kjemiprodusenten A/S Ferro-Bet.

Ferro-Bet Blåvedfjerner er et produkt som er laget for å fjerne en sopp som misfarger trevirke.

I Norge har denne soppen flere navn:

  1. Blåved
  2. Blåmann
  3. Blågeit
  4. Blåsopp
  5. Fargeskadet virke

 

Ferro-Bet Blåvedfjerner er enkel i bruk, men det er viktig å følge bruksanvisningen da man jobber med trevirke som er et levende materiale.

Les mer om Ferro-Bet Blåvedfjerner på: http://http://www.Ferro-bet.no/prod_bat.asp#blaved

 

For anskaffelse av Ferro-Bet Blåvedfjerner, spør din lokale fargehandler eller din maritimeleverandør.

 

Hva er Blåved (Kilde: Store norske Leksikon):

 

Blåved, misfarging av treverk pga. soppangrep. Fargen er oftest blå, men den kan også være gråsvart, brun, rød, gul og grønnlig, derfor brukes også uttrykket fargeskadet virke i stedet for betegnelsen blåved. Det er forskjellige sekksporesopper eller konidiesopper som er årsak til skaden. De bryter ikke ned selve celleveggen, men lever vesentlig av stoffer inne i cellene, som rester av stivelse, sukker og proteiner. Vedens styrke blir lite endret ved soppangrepet, men evnen til å suge opp vann, eller gjennomtrengeligheten for vann, kan være merkbart øket, noe som bl.a. fører til nedsatt flyteevne hos tømmer.

 

Blåved kan opptre så vel i nyfelt tømmer som i fersk oppskåret trevirke, og i treverk som har vært tørt, men senere er blitt utsatt for fuktighet. Noen av soppene som fører til blåved overføres med vind, andre med insekter. Enkelte insekter har symbiose med blåvedsopper, slik som den lille margboreren, hvor larvene spiser av sopphyfene som vokser inn i larvegangene fra veden. Blåvedangrep kan bl.a. forebygges ved barking og rask opptørking av tømmeret, evt. sprøyting med sopphemmende midler. Blåved utvikler seg ikke videre i tørt trevirke, slik som det normalt vil være i et inneklima. Slik misfarging er derfor ofte akseptert som et særpreg både på møbler og i paneler.

Med vennlig hilsen

 

A/S Ferro-Bet

Link to post
Share on other sites

Ja det er helt korrekt og ingen hemmelighet.

Rustvasken, Alu-Rens og Blåvedfjerneren er det samme produktet.

Vi ble bedt av en av våre gode kunder om å lage en egen etikett til fjerning av blåved, siden Rustvask ikke høres ut som et produkt som skal brukes til dette.

Vi håper jo at dette skal gjøre at kundene lettere skal kunne finne produktet i hylla på butikken når de trenger det.

Fram til nå har folk måttet drive litt aktivt leting på nett for å finne tips for å bekjempe blåved, noe ikke alle er like flinke til.

Så vi håper dette skal gjøre ting litt lettere for gamle og potensielt nye kunder.

 

Ferro-Bet er et gammelt firma, med varenavn som ikke alltid er like beskrivende for hva produktene kan brukes til.

Ønsker man å informere hele Norge om at Rustvask kan brukes til å fjerne blåved (gjennom annonsering) koster dette ca 2,5 - 4 millioner.

Dette er tall som er langt over hva et lite familiefirma kan investere i reklame og informasjon.

Jeg håper dette beskriver på en grei måte hvorfor Rustvasken har fått nok et navn.

Med vennlig hilsen

 

A/S Ferro-Bet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...