Jump to content

Fjerning av blåved på skrog - Hvordan???


SeaMaster175

Recommended Posts

Er det  som du får kjøpt hos maritim du mener?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, den er fin å bruke, men du ¨må smøre inn mange ganger, slik jeg nevnte i annen tråd du har.

 

Hjelper ikke dette, kan du bruke vannstoffhyperoksid og ammoniakksyre. Dette er meget giftige saker, og sist jeg skulle ha dette, måtte jeg innom onkel politi for å hente vandelsattest og fremvise dette for å kunne få lov til å kjøpe på apoteket.

 

Jeg innbiller meg at det er blitt enda mer strengere nå, i såfall får du kontakte båtbyggerfirma og spørre om du kan kjøpe noe av dem.

Link to post
Share on other sites

Ja, den er fin å bruke, men du ¨må smøre inn mange ganger, slik jeg nevnte i annen tråd du har.

 

Hjelper ikke dette, kan du bruke vannstoffhyperoksid og ammoniakksyre. Dette er meget giftige saker, og sist jeg skulle ha dette, måtte jeg innom onkel politi for å hente vandelsattest og fremvise dette for å kunne få lov til å kjøpe på apoteket.

 

Jeg innbiller meg at det er blitt enda mer strengere nå, i såfall får du kontakte båtbyggerfirma og spørre om du kan kjøpe noe av dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja,vi hadde også tenkt å bruke vannstoffhyperoksid, amonakksyre og eddiksyre, men det viste seg at det ville koste meelom 500 og 700 kroner :rolleyes: . Synes det var litt vel drøyt!

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Har pusset ned hele trebåtskroget i år, og ser at det er noen svarte flekker med blåved (tror i hvert fall at det er det det er). Er det noen som har en fin fremgangsmåte på hvordan jeg skal fjerne det?

konsentrert rustløser funker bra, men eg veit ikkje kor

hyggelig dette er for treverket...

 

barx

Link to post
Share on other sites

Ja,vi hadde også tenkt å bruke vannstoffhyperoksid, amonakksyre og eddiksyre, men det viste seg at det ville koste meelom 500 og 700 kroner :rolleyes: . Synes det var litt vel drøyt!

 

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

Dersom du skal bruke am.terpentin, koster dette også. Har ikke anelse om hvor mye per flaske, man kanskje en hundrelapp. Hvor mange flasker trenger du ??? Holder sikkert ikke med 3. Da begynner du å nærme deg prisen for hyperoksiden istedet :wink:

Link to post
Share on other sites

Dersom du skal bruke am.terpentin, koster dette også. Har ikke anelse om hvor mye per flaske, man kanskje en hundrelapp. Hvor mange flasker trenger du ??? Holder sikkert ikke med 3. Da begynner du å nærme deg prisen for hyperoksiden istedet  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

...men jeg trenger vel bare å smøre inn der hvor det er blåved? Da blir det vel ikke så mye?
Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at man skal komme (mye) klorin på en engangsbleie og tape bleien fast på skroget der hvor "blåmannen" er. Formålet med bleien er at klorinen kan få tid til å jobbe. Syns jeg ser M/B Gamla klistert inn i bleier. :lol:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Den kan du bruke ja! 120 kr på trebåten som ligger på Nesset (nærme dere det vel)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det som er bra er at vi har det fra før av...

 

Har prøvd det før, men tror vi gjorde det litt feil. Vi sprøytet det på, ventet 10 min og tørket av. Er dette riktig? Noen som har en god fremgangsmåte?

 

Mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Sitert herfra her litt nede på siden

 

Blåved oppstår ved høy luftfuktighet og varme. Dette er en kjemisk reaksjon og har ingenting med råte å gjøre. Vi gjør vårt ytterste for å hindre dette, men ikke bli overrasket om blåveden kommer. Ved bruk av Klorin vil man kunne bleke og dempe mesteparten av blåveden.Vær oppmerksom på at klorvasking gir tømmeret en patina, så prøv gjerne vaskingen mindre synlig del av hytta først.

Link to post
Share on other sites

Brukte vannstoffhyperoksid på gamlesnekka. Gikk gradvis fram og det ble blekere og blekere etter hver behandling.  Anbefales.

 

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Er du sikker på at det var vannstoffhyperoksid? Jeg har lest at det er vannstoffperoksid (hydrogenperoksid) man skal bruke? Eller kanskje det er det samme?

 

Redigert: Fant ut på internet at de to er de samme stoffene!

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk Ferro-bet´en du har stående!

Ikke noe vits i og bruke penger på noe annet når du allerede har midlet du trenger!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er to ting som gjør at jeg vil bruke vannstoffhyperoksid:

1) Når jeg så snekka til Astor var jo den "bærre lekker"!

2) Kan hende vi kan få tak i det på jobben gratis...

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, men har dere tenkt til og bleke hele skroget! :confused:

Blir ikke det kostbart da :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Det som er fint med vannstoffhyperoksid og ammoniakksyre er at man bruker remediene gradvis, dvs. at man smører inn, lar det stå en stund, får dette av, sammenligner med resten av skroget og eventuelt gjentar prossessen til man er fornøyd.....

 

M/B Gamla : vær også klar over at det går an å få kjøpt fargepulver som du kan iblande olja før du stryker dette på båten. Det finnes gul, oker gul, etc., slik at om du har små fargeavvik, kan du jevne dette ut på denne måten. En kompis gjorde det på hele båten i fjor, da han bleka båten så mye med klorin at veden så slettes ikke naturlig gul ut lenger, men mer kvit :puke:

 

Pulveret fåes kjøpt hos hobbybutikker eventuelt større malingforretninger.

Link to post
Share on other sites

Det som er fint med vannstoffhyperoksid og ammoniakksyre er at man bruker remediene gradvis, dvs. at man smører inn, lar det stå en stund, får dette av, sammenligner med resten av skroget og eventuelt gjentar prossessen til man er fornøyd.....

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, jeg har nå sprøyta båten med trekkfastolje jeg så den er ikke trehvit! :smiley:

Nesten så jeg angrer men nå er det for sent! Bruksbåt så det spiller ingen rolle egentlig!

Men jeg tror alikevel det blir bra når den får gløden etter noen strøk med olje

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...