Jump to content

Motorbytte i windy 26 snekke? synspunkter?


jarvis

Recommended Posts

Hver vinter for jeg en ide om å bytte motoren, en vp MD21B. Årsaken er at jeg synes det går for sakte (resten av familen synes også det).

Aktuelle motorer er : vp tamd 30 105 hk. Yanmar 4JH3-DTHE 120 Hk eller vp tamd40 165 hk.

Å kjøpe ny motor er uaktuelt.

Yanmar motoren passer rett nedi med litt ombygging av festene, mens de 2 andre krever mye mer arbeid.

Yanmar motoren er selvfølgelig dobbel pris å vel så det, i forhold til de 2 andre.

Vil snekka bli ustabil og farlig i sjøen med en fart opp mot 20 knop? (Tenker jeg setter på en stor flaps bak)

Vil det fornuftigste være å selge og kjøpe seg en båt som går fortere?

Håper noen har synspunkter.

Legger ved noen bilder.

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en windy 26 snekke med en 61hk volvo penta , det var en ubrukelig motor til den båten max fart var 7-8 knop og den drakk diesel , skiftet til en volvo penta Tamd 30 105hk , ble en del ombygging men resultatet ble overaskende bra! er dere fornøyd med windyen så blir det en helt annen båt ble litt sladdete med rompa i toppfart men det justeres lett med styringen , kan montere et par finner ned i bak kant av skroget så blir det nok bedre , min båt gjorde ca 15-16 knop på full fart 3800omd på motorn det var ikke noe problem å kjøre denne motoren på max turtall , den brukte lite diesel også. skiftet båten da jeg syntes wc plassen var i det trangeste laget , men rund sitterplassen bak var kjempe flott

Link to post
Share on other sites

Ta en titt på lombardini, stor europeisk produsent med rundt 1 million produserte dieselmotorer i året, har en slik selv de siste årene og har vært et hyggelig bekjentskap. Prisen er vel litt mer spiselig enn yanmar. Du skriver at det blir for dyrt med ny motor, hvor mye kunne du tenke deg å bruke på prosjektet ?

Link to post
Share on other sites

Ja, er jo fornøyd med båten. Den er i god stand, mye er byttet. Synes det er mye ratting(korrigering ) av roret for å holde stø kurs. Kanskje noe som blir bedre med større fart?

Tenker å bruke 40-50 lapper på prosjektet.

Ligger en tamd 40 B på finn, den er vel bare litt lengere enn tamd 30. En her på forumet har montert en tmd 40 i denne type båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg støpte på ekstra flaps i tillegg , måtte smale inn stikk køye i nedkant ca 10cm for å få plass til min 30 motor , 40 motoren en litt lengere , du må kappe med den gamle beden der motoren står i dag også vis du velger 30/40 motorn , er en del jobb , men mye billigere en å sette inn en yanmar motor , brukte vinkler i innerkant av motor beden etter jeg hadde kappet den ned til riktig høyde , hvorfor?! jo fordi at motor festene/labbene til 30/40 motoren treffer rett i kanten med senter skruen i innerkant . men det er ikke noe problem , brukte en baijonett sag :-)

Link to post
Share on other sites

Motorbytte koster alltid mere tid og penger enn først beregnet, man må også regne med utgifter på propellanlegget, med det lave budsjettet blir det og sette inn noe gammelt ræl ( satt på spissen)

Hadde heller solgt båten og funnet meg noe annet, evt fordoblet budsjettet for og få inn en nyere motor om du er sikker på at du vil ha den båten noen år til.

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje du har rett hanto1, Å sette inn noe gammelt ræl, blir fort dyrere enn man hadde tenkt. Kan selvfølgelig være heldig, men sjansen er vel heller liten med en 30 års gammel motor.

Selge båten er vel det rette, å kjøpe noe annet.

Takk for innspill.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hej!

 

Bytte i fjor till en brukt Lombardini 87 hk. Motorn har gått väldigt billigt och bra men har fortsatt problem med styring trots att jag gjort större roder. Slingrig gång upp till 8-9 knop. Ska stöpe trimplan till uka då det behövs över 10-12 knop. Som tidigare nämnt en av de få motorer som får plats utan större ombygging.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...