Bjørn Løvjomås Startet 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2014 Hei Strever litt med å finne feil på min Eber. Jeg har byttet glødestift og glødesil Den begynte med å fuske litt å kunne stoppe selv om den gikk på full pinne. Så ble nevnte ting byttet. Det hjalp ikke. Den fortsatte med å stoppe. Kunne brenne flere dager, så stoppet den. Og da måtte den ha flere startforsøk for å komme igang igjen. Men nå vil den altså ikke starte i det hele tatt. Jeg har selvfølgelig sjekket sikringer. Jeg har målt spenning på koplingspunkt rett ved brenneren. Alt ok. Ikke engang friskluft får jeg igang. Men det lyser både i brennerdioden og den blå friskluftsdioden. Men altså helt dødt i selve brennerdelen Har du noe forslag til feil her. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Brigg Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Litt nede på denne siden finner du feilsøkings og reperasjonshåndbok for D2 og D4: http://marinpartner.mamutweb.com/subdet2.htm Om du har den digitale temperaturregulatoren kan du lese av feilkoder, dette gjør det enklere. Ut fra det du skriver kan det være kontaktfeil mellom temperaturregulator og selve varmeren. Eller det kan være viftemotor eller varmerens styringsenhet som trøbler. Følg feilsøkingsprosedyren i manualen så finner du nok ut av det. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jossjur Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Hadde samme varmer i min nord west 900, og når du beskriver feilen minner dette mye om det jeg opplevde med min. Dette er en litt stor varmer for denne båten, på den måten at cabinen blir fort varmt opp. Dette fører til at varmeren jobbet mye på lav effekt, som resulterer i at brennkammeret tar skade,og brenneren starter ikke. Leverte varmeren inn til reparasjon, de forklarte at dette var en svakhet med disse apparatene. Brennkammer ble skiftet, ca 4000 kr, og varmeren virket helt fint etter dette Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Jeg bruker jo båten som bobåt nå..å da har varmeren gått på fullt siden i høst. Så jeg skal love deg at den har fått jobbe. . :-) Jeg har ikke digital regulator desverre.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
S/Y Emma Svart 3.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2014 Går vifta jevnt? Hvor mange timer har den gått? Vi skifter vår årlig.. Sent from my C6603 using Tapatalk Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Vifta går veldig jevnt å fint. Dvs før . Nå går den jo ikke i det hele tatt. Men den snurrer lett rundt.. ikke noe som hindrer den. Hvor manfe timer den har gått? Aner ikke... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
I.M.S. Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Dersom viftemotor heller ikke går på ventilasjon er nok denne defekt. Prøv å sette spenning direkte på motor, brun er minus og maks 8 volt. Antatt levetid på motor er ca 3500 timer. Har varmeren gått så mye kan det også være avleiringer fra brennstoff i brennkammer som skaper startproblemer. (Du kjører vel på "grønn" diesel.) Dette er "helsveiset" og tilnærmet umulig å rengjøre, må antagligvis byttes. Generelt, dersom varmer går så langt som til at pumpen "tikker", er den normalt elektrisk i orden. Anbefaler bytte til digital modulator 801, da kan du avlese og resette feilkodelager og får en indikasjon på årsak til problemer. (Forutsetter at spenning tilført varmeren er ok og ikke faller med mer en ca 1 volt når du slår på varmeren) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 (redigert) Nå kjenner jeg ikke akkurat D4 modellen, men har skrudd endel av eldre Ebere. Det at den starter og går for så å stoppe igjen kan da høres ut som en sliten dieselpumpe om ditt oppsett har en slik. Har to Ebere i campingbilen og har måttet skifte dieselpumpen på begge. Når du starter en eber er startfølgen slik: 1. Viftemotor begynner å surre. 2. Dieselpumpe begynner å gå og glødeplugg å tikke. 3. Brenner starter og blir varm. Glødeplugg slutter å tenne og viften spinner opp turtallet. Deler til eber finner du til 1/3 i utlandet. Tips: E-bay eller her: http://sales.butlertechnik.com/ Redigert 4.Februar.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2014 Eber D4 workshop manual: https://www.dropbox.com/s/n427iwnl8cdxjsu/Eberspacher%20Airtronic%20D4%20Workshop%20Manual.pdf Sent from my C6603 using Tapatalk Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Jeg gav opp å sjekke. Å leverte til verksted. Der startet den.. å brant en god stund.. men så døde den han mener det er vifta her og. Koster vist ca 2000.. jaja...får håpe det bare er det.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Brigg Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Jeg gav opp å sjekke. Å leverte til verksted. Der startet den.. å brant en god stund.. men så døde den han mener det er vifta her og. Koster vist ca 2000.. jaja...får håpe det bare er det.. :-) Vil det si at verkstedet ikke har diagnoseutstyr og baserer seg på synsing? Litt nede på denne siden finner du feilsøkings og reperasjonshåndbok for D2 og D4: http://marinpartner.mamutweb.com/subdet2.htm På side 24 - 25 i feilsøkingshåndboken jeg linket til finner du beskrivelse av ulike feilsituasjoner knyttet til viftemotoren. Om du har digitalmodulator eller diagnoseutstyr er aktuelle feilkoder 31 til 34. Som det fremgår av beskrivelsen kan feil med viftemotor også ha sitt utspring i feil i styringsenheten. Dette bør du være sikker på før du investerer i ny viftemotor. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Takker. Jeg spurte om diagnose var utført å det bekreftet han at var gjort. Så regner med at det sto om viftemotor der. Men det sa han ikke i klartekst. :-) så jeg håper jo virkelig det stemmer. Jeg spurte og etter andre feilmeldinger. Men det var ikke noen av betydning sa han. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Jeg kommer til å kjøpe digitalmodulator hos Maritim tror jeg. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.