Jump to content

Ebersprächer D 4 starter ikke


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei

Strever litt med å finne feil på min Eber. Jeg har byttet glødestift og glødesil

Den begynte med å fuske litt å kunne stoppe selv om den gikk på full pinne. Så ble nevnte ting byttet. Det hjalp ikke. Den fortsatte med å stoppe. Kunne brenne flere dager, så stoppet den. Og da måtte den ha flere startforsøk for å komme igang igjen.

Men nå vil den altså ikke starte i det hele tatt.

Jeg har selvfølgelig sjekket sikringer. Jeg har målt spenning på koplingspunkt rett ved brenneren. Alt ok.

Ikke engang friskluft får jeg igang. Men det lyser både i brennerdioden og den blå friskluftsdioden.

Men altså helt dødt i selve brennerdelen

Har du noe forslag til feil her.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Litt nede på denne siden finner du feilsøkings og reperasjonshåndbok for D2 og D4:

 

http://marinpartner.mamutweb.com/subdet2.htm

 

Om du har den digitale temperaturregulatoren kan du lese av feilkoder, dette gjør det enklere. Ut fra det du skriver kan det være kontaktfeil mellom temperaturregulator og selve varmeren. Eller det kan være viftemotor eller varmerens styringsenhet som trøbler. Følg feilsøkingsprosedyren i manualen så finner du nok ut av det.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hadde samme varmer i min nord west 900, og når du beskriver feilen minner dette mye om det jeg opplevde med min. Dette er en litt stor varmer for denne båten, på den måten at cabinen blir fort varmt opp. Dette fører til at varmeren jobbet mye på lav effekt, som resulterer i at brennkammeret tar skade,og brenneren starter ikke. Leverte varmeren inn til reparasjon, de forklarte at dette var en svakhet med disse apparatene. Brennkammer ble skiftet, ca 4000 kr, og varmeren virket helt fint etter dette

Link to post

Dersom viftemotor heller ikke går på ventilasjon er nok denne defekt. Prøv å sette spenning direkte på motor, brun er minus og maks 8 volt. Antatt levetid på motor er ca 3500 timer. Har varmeren gått så mye kan det også være avleiringer fra brennstoff i brennkammer som skaper startproblemer. (Du kjører vel på "grønn" diesel.) Dette er "helsveiset" og tilnærmet umulig å rengjøre, må antagligvis byttes. Generelt, dersom varmer går så langt som til at pumpen "tikker", er den normalt elektrisk i orden. Anbefaler bytte til digital modulator 801, da kan du avlese og resette feilkodelager og får en indikasjon på årsak til problemer.

(Forutsetter at spenning tilført varmeren er ok og ikke faller med mer en ca 1 volt når du slår på varmeren)

Link to post

Nå kjenner jeg ikke akkurat D4 modellen, men har skrudd endel av eldre Ebere. Det at den starter og går for så å stoppe igjen kan da høres ut som en sliten dieselpumpe om ditt oppsett har en slik. Har to Ebere i campingbilen og har måttet skifte dieselpumpen på begge.

Når du starter en eber er startfølgen slik:

1. Viftemotor begynner å surre.

2. Dieselpumpe begynner å gå og glødeplugg å tikke.

3. Brenner starter og blir varm. Glødeplugg slutter å tenne og viften spinner opp turtallet.

 

Deler til eber finner du til 1/3 i utlandet. Tips: E-bay eller her: http://sales.butlertechnik.com/

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg gav opp å sjekke. Å leverte til verksted. Der startet den.. å brant en god stund.. men så døde den han mener det er vifta her og. Koster vist ca 2000.. jaja...får håpe det bare er det.. :-)

 

Vil det si at verkstedet ikke har diagnoseutstyr og baserer seg på synsing?

 

Litt nede på denne siden finner du feilsøkings og reperasjonshåndbok for D2 og D4:

 

http://marinpartner.mamutweb.com/subdet2.htm

 

 

På side 24 - 25 i feilsøkingshåndboken jeg linket til finner du beskrivelse av ulike feilsituasjoner knyttet til viftemotoren. Om du har digitalmodulator eller diagnoseutstyr er aktuelle feilkoder 31 til 34.

 

Som det fremgår av beskrivelsen kan feil med viftemotor også ha sitt utspring i feil i styringsenheten. Dette bør du være sikker på før du investerer i ny viftemotor.

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...