ravddo Startet 4.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2014 Hei Vi snakker om å seile ferien 2014 rundt sørspissen av Sverige og ta Gøta kanalen Øst mot vest. Er det noen som har noen plasser vi bør besøke? Erfaringer? Jeg har planer om å transportere båten til Københavns området for å legge båten der et par uker før ferien begynner da jeg skal på jobb. Vi starter da fra Københavnsområdet ca 9. juli og avslutter i Stenungsunds området rett før skolestart. Planen er å seile Tjørn rundt før vi transporterer båten hjem. Det skulle bli ca 4-5 uker tilgjengelig. Vi reiser med 2 barn på 7 og 10. muligens at vi blir to båter. Anbefalinger? Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
MajorAndy Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Der har været skrevet meget herinde om Göta Kanal. Søg og du skal finde :-) især sidste år husker jeg en del tråde om emnet. Angående liggeplads i København: skal det være tæt på lufthavn/togstation eller det det ligegyldigt? Hvor længe skal den ligge? Et par uger eller to? Tænker du at tage turen fra Norge til København i et stræk eller har du også brug for tips om havne og overnatning på det stykke? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 (redigert) Der har været skrevet meget herinde om Göta Kanal. Søg og du skal finde :-) især sidste år husker jeg en del tråde om emnet. Angående liggeplads i København: skal det være tæt på lufthavn/togstation eller det det ligegyldigt? Hvor længe skal den ligge? Et par uger eller to? Tænker du at tage turen fra Norge til København i et stræk eller har du også brug for tips om havne og overnatning på det stykke? Jo jeg har søkt litt på Gøta kanal. Det var helst turen opp langs Sveriges Østside som var ukjent. Fint om noen hadde "må se" plasser. Jeg har seilt en del i området ned til København. Både direkte til regattaseiling i Rungsted/Tuborg og på ferie. Jeg regner med det blir guttetur ned, i verste fall alene. Jeg er på jobb i perioden 30. juni til 11. juli. Så det blir ca 14 dager. Muligens at kona og ungene bor i den siste uken før jeg kommer ned. Avstandene er jo så korte i Danmark at jeg ikke ser for meg å ligge i København sentrum. Men hele Østersundsområdet. Fint hvis du har gode tips til ligge plasser MajorAndy! Båten er 10,5 meter lang, 2,4 meter bred og stikker 1,7 meter dypt. Redigert 5.Februar.2014 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 (redigert) Fint om noen hadde "må se" plasser. jeg tok turen rundt Sverige og kanalen hjem i 2013 denne havnen er litt kul....ligger innsprengt i fjellet......ligger lengst ned på sørost 'hjørnet' i Sverige ! Utklippan......bygget som en nødhavn for fiskere Redigert 5.Februar.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Janda Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Seilte i dette området sommeren 2009. Først Damark, Tyskland, Bornholm, Simrishavn i Sverige. Derfra til Karlskrona var det en 9 timers rask seiletappe i kuling over Hanøbukta til Karlskrona. Etter Karlskrona seilte vi til Kristianopel, som jeg vil abefale som en kjempefin plass for stopp. Videre på turen mot Stocholm vil jeg anbefale Byxelkrok på Øland. Derfra og opp mot Stocholm seilte vi i en helt fantastisk fin skjærgård langs kysten. Vegetasjonen er svært ulik vestkysten, med grønn vegetasjon på holmer og skjær, fikk følelsen av å seile i et område som minnet om innlandsnatur. Vi la turen innom Nygeshavn, Saltsjøbaden før vi gikk inn mot Stocholm i en trang kanal som ledet inn mot Stockholm. Etter Stockholm gikk vi inn kanalsystemet og inn til vassdraget Melaren før vi seilte ut via Sødertalje. Derfra og videre mot Mem og Gøtakanal var en masser av fine plasser og leier å ferdes i. Her vil jeg spesielt anbefale Trosa som en kjempefin havn med et sjarmerende tettsted. Etter Mem er det en kort ferd opp til Søderkøping som er verd en todagers stopp. En fantastisk fin plass med fine havneforhold midt inne i byen, som har masser av fine serveringsteder å by på. Videre er det selvfølgelig masser av sluser og spennende steder som dukker opp rundt hver sving i kanalen. Ta dere god tid og nyt kanallivet før dere kommer ut på Vaneren som vi brukte 10 timer på med konstant seilhastighet på ca 7 knop. Fra Vaneren og ned kanalen Trollhetten som er en trist kanal må dere regne med tar 10 timer grunnet maxhastighet på 5-6 knop før dere er fremme i Gøteborg. Vi er ikke i tvil om at vi gjerne hadde tatt turen en gang til. Nå brukte vi 3 mnd på hele turen inklusiv Danmark og tyskland og en uke stopp på Bornholm, samt en uke i Simrishavn som mellomstasjon mens vi tok buss og tog hjem for å hente hunden som fikk være med på siste del av turen. God tur, og gled dere til østsiden av sverige som er helt fantastisk fint område å ferdes i. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 (redigert) en annen havn er byen Ystad.... (Wallander !) liker man båtutstyr....dingser og dupeditter ...ett besøk i denne butikken, som ligger i havnen http://www.sjofartsmuseum.se/foto.html Redigert 5.Februar.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 ................ Fint om noen hadde "må se" plasser. ........... Etter Mem er det en kort ferd opp til Søderkøping som er verd en todagers stopp. En fantastisk fin plass med fine havneforhold midt inne i byen, som har masser av fine serveringsteder å by på. .................... Söderköping absolutt !!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ravddo Svart 5.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Takk for bra info. Jeg regner med vi har 3 uker på østkysten (Fra kjøbenhavn) og 2 uker i kanalen. Høres det fornuftig ut? Planen foreløplig er Falster, Bornholm, Kristiandø, Svenkekysten igjen. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
MajorAndy Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Falster lyder som en omvej. Jeg ville have taget fra København via Falsterbokanalen og sydkysten af Sverige til Bornholm. Stop i Ystad. Eller hvis du vil have den direkte rute, så gå København-Rødvig på Stevns og herfra stik øst til Bornholm. Angående venteplads i København er Tuborg havn sikkert et godt bud. Du skal finde en, der ikke er for fyldt op og hvor båden kan ligge uforstyrret i 14 dage. Hvis min hjemmehavn Helsingør er en mulighed kan jeg sikkert godt arrangere en fast plads i 14 dage her! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Falster lyder som en omvej. Jeg ville have taget fra København via Falsterbokanalen og sydkysten af Sverige til Bornholm. Stop i Ystad. Eller hvis du vil have den direkte rute, så gå København-Rødvig på Stevns og herfra stik øst til Bornholm. enig med Majoren.....Falsterbokanalen....sen har du Ystad eller Kåseberga/Ale stener Simrishamn er oxo kjfint Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Janda Svart 8.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 Ravdo, jeg synes det høres ut som mye med to uker i kanalen, men hvis en liker havnelivet så er det mange små spennende steder å besøke. Hvis jeg selv skulle gjort turen på nytt så hadde jeg lagt kursen raskest mulig til Bornholm først Rønne, så Gudhjem. I Gudhjem ville jeg brukt noen dager, leid sykkel og syklet til Allinge eller Svaneke. Bornholm er fantastisk. Fra Bornh ville jeg tørnet ut tidlig tidlig på morgenen og satt kursen mot Kristianopel og en stopp der. Så ville jeg brukt mest mulig tid på området videre opp mot Stockholm før jeg hadde roet ned i kanalen med seks syv dager. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 Hei Jeg har planer om å transportere båten til Københavns området for å legge båten der et par uker før ferien begynner da jeg skal på jobb. Vi starter da fra Københavnsområdet ca 9. juli og avslutter i Stenungsunds området rett før skolestart. Planen er å seile Anbefalinger? Det er flere havner i Københavns område kan anbefale Wallensbæk flott havn med badestrender og 20 min fra København med tog. Etter det jeg har blitt fortalt og lest meg til er en uke i kanalene i minste laget. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 En uke i kanalen er alt for liten tid. Du kan fint bruke to tre uker i kanalen. Å bruk gjerne også lang tid på Väneren. Spikenkanalen er et absolutt must.. Søk gjerne opp min tråd om gøta kanal for mer info. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ravddo Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Ravdo, jeg synes det høres ut som mye med to uker i kanalen, . Så ville jeg brukt mest mulig tid på området videre opp mot Stockholm før jeg hadde roet ned i kanalen med seks syv dager. En uke i kanalen er alt for liten tid. Du kan fint bruke to tre uker i kanalen. Å bruk gjerne også lang tid på Väneren. Spikenkanalen er et absolutt must.. Søk gjerne opp min tråd om gøta kanal for mer info. :-) Vi får se litt. Vi er nok av de rastløse båtturistene. Men hvis vi har seilt langt liker vi å ta to netter i samme havn eller veldig kort etappe dagen etterpå. Dette helst for ungene. Men en 15- 20 timers dagsetappe i ok vær er deilig og avslappende for alle. Vi må ha litt slakk i planen så vi får se litt. Været er jo også avgjørende, vi må jo ingen plass! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Inne i kanalen nytter det ikke å prøve å stresse. Der går alt i rolig tempo. Plutselig blir det stengt en dag.. så må en bare ligge å vente. Eller de sluser en stor kanalbåt. Å da ryker det fort flere timer. Men det er virkelig en del av sjarmen med å være der inne. Det er ganske mye bilder i tråden min.. så kan dere se litt hva dere har i vente.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ravddo Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Helt enig de nytter ikke å stresse! Har sett tråden. Hva kart brukes i kanalsystemet og vannene? Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Gunga Din Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 bruk mer enn en uke i kanalen....ikke stress ( en uke er for lite tid !!) ...............Hva kart brukes i kanalsystemet og vannene? ett veldi relevant spm. kanalens kartgrunnlag kommer fra begynnelsen av 1800-talen selve kanalen er ikke noe problem......det er sjøene/vassdragen...di er bare sjømålt der leia går ikke stol på kartplotter utenfor leia !!!! her en dansk ombygget fiskebåt som gått på grunn i ett vassdrag ! http://www.jonasekblad.com/dansk-tr%C3%A5lare-p%C3%A5-grund-i-sj%C3%B6n-viken-7448 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Regina III Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Hei, hvordan går det med planene? Vi tenker selv på tilsvarende tur, men vil da også ta med Åland og tur "innom" Finland. Men vi har en stor og tung båt. (14x4.7 m. og 27 tonn) Er det noen som har kanalerfaring med tung båt? f.eks med skøyte? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Jeg har jo bare erfaring med min lille Nord West. Men så flere store båter som ble sluset. Fortrinnsvis seilere. Men det er jo og store båter. De brukte jo vinsjene til seila for å holde båten rolig i slusene. For ligger man lengst frem i slusene blir det endel drag i vannet. Å da er jo en tung båt litt å holde igjen. Ofte så jeg og båter med fendere mot skutesiden. Og en kraftig bordplank på utsiden av fenderene igjen. Hengende i tau. Det så egentlig smart ut. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gunga Din Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Men vi har en stor og tung båt. (14x4.7 m. og 27 tonn) har en lettvekter jmf din 12*3,5 og 12 tonn De brukte jo vinsjene til seila for å holde båten rolig i slusene. For ligger man lengst frem i slusene blir det endel drag i vannet. Å da er jo en tung båt litt å holde igjen. Ofte så jeg og båter med fendere mot skutesiden. Og en kraftig bordplank på utsiden av fenderene igjen. Hengende i tau. Det så egentlig smart ut. her er en bilde på meg, var alltid ensom ombord, gasten er på land for o legge fast tampene brukte begge winschene på SB-siden. aktre winsches hjem så jeg ligger så dikt jeg kan, dvs aktre tamp går vertikalt rett opp, mot ringen på slusekanten, sen rør jeg ikke den, båten kommer langsomt flytte seg fremover fremre tamp, via ett kastblokk i føren til genuawinchen, denne tampen må ligge minst 3-4m fremfor bauen, sen winscher jeg inn alt ettersom båten stiger brukte fenderplank i starten, men da må tampene som håller den vare forsenkte i planken, jeg hadde ikke det, så jeg skavde av tampene etter ett par sluser, sen kjørte jeg bare med fendrer (uten fenderskydd) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Det var en veldig god forklaring Gunga Din. Jeg så på dem som vinsjet på den måten og ble imponert. Det var lettvint..i Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Regina III Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Jeg har capstan på ankerwinchen, så med kasteblokk burde jeg ha god hjelp til å hale inn tau! Men det kan tidligst bli neste sommer, men da er det vel stor sannsynlighet for totalt septik-kaos på de trakter. Har lite tro på at marinaer og havner rekker å bygge ut nødvendig tømmestasjon kapasitet første året ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Etter hva jeg kunne se så er jo større båt jo beder. her er en smakebit Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ravddo Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Vi er klar for turen. Etter at arbeidsgiver har køddet til mye i vår ser det ut som det roer seg ned. Da blir det avgang etter St-hans. Vi kommer til å ta det rolig ned Til Kjøbenhavn der vi skal bli tatt igjen av en vennebåt som starter ferien litt senere en oss. Været bestemmer om det blir Skagen eller Limfjorden. Vi får ca 3 uker fra Kjøben til Mem. Foreløplig plan er å seile Tjørn rundt før vi tar turen til Norge igjen og hjem, men da må bilen være pakket med regattaseil før vi drar på ferie. Siste del med regattamanskap. Hvis det ikke blir Tjørn rundt blir det rett hjem og dommer under StorNM i Stavanger. Deilig med lang ferie gjennom hele skoleferien!!! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.