båtløskar Startet 5.Februar.2014 Del på Facebook Startet 5.Februar.2014 (redigert) skal bytte dørken i båten ( 15mm plate med limt teaklaminat på utsiden ) eneste tipset jeg fikk av selger var å bruke et blad ment for laminat noen som har noen gode tips til meg? Redigert 5.Februar.2014 av båtløskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Om du skal skjære med vippesag, så bruk et blad der taggene peker ned, da vil flisingen skje på baksiden istedet. Du minsker risken for flising ytteligere ved å lime maskeringstape over linjen som skal skjæres, samt å sette sagen til 0 fremdrift. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Du har alltid baksidan upp när du sågar. Det kan underlätta att tejpa den fina sidan för att undvika flisning. Provsåga alltid först en bit utanför strecket för att se att det inte flisar. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Og fintannet sag... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Regina III Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 og ikke bruk vippesag hvis ikke du må ! Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 (redigert) Lenox high carbon steel.( Fine wood blad) pensiden opp, sagen underfra og opp. Da følger du streken med bladet hele tiden. Redigert 5.Februar.2014 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Jeg har saget flere nautiske mil(tror jeg ) med stikksag, og alltid sørget for at jeg har nye skarpe blader i sagen. Brukte blader har jeg brukt der det ikke er så nøye, som der det f.eks. skal dekkes med lister etc. Mulig det kan være forskjell i kvalitet fra plate til plate, men uansett så sliter teak veldig på bladene. Sage med bakside opp er et "must"! Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Skal du skjære rette streker på bordsag, gjør som følgende: Still sagbladet ett 2-4 millimeter opp i plata du skal skjære. Trekk platen baklengs over sagbladet. Snu plata, still sagen opp til platetykkelsen(eller mer), og skyv plata igjennom på vanlig måte. Fattigmanns platesag (platesag sager med ett blad over, og ett blad under plata).Garantert ingen flising... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 (redigert) Et annet tips! Bruk en Stanley kniv og skjær et fint snitt på den delen du skal beholde og da helt inntil streken der du skal skjære. Men det krever en stø labb! Redigert 5.Februar.2014 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Det kan ofte være lurt og bruke en linjal eller rettholt som du legger sagen mot. Jeg bruker stort sett bare en håndsirkelsag til slikt arbeide. Da jeg bygde min første båt lagde jeg et sagbord. Da ble sagen festet fra underside av bortdet slik at sagbladet kom opp midt I bordplaten. Så hadde jeg en rettholdt som jeg festen med skrutvinger I hver ende av bordet. Da var det bare å legge an platen mot rettholten og føre den frem mot sagbladet. Mye enklere å holde I platen som skal kappes en I vertøyet. Om du lager deg et slikt bord kan du tegne stekene på rett side(laminatsiden), så slipper du speilvendingsfeil. Sitér dette innlegget Link to post
eehgil Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 For under en uke siden delte jeg den ene dørkplaten i båten min, laminat med teakbelegg. Brukte et bosh stikksagblad av den typen som er ment for "presisjonssaging" og ikke skal flise. Jeg saget med finsiden opp og det var ikke antydning til flising på noen av sidene. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 5.Februar.2014 Del på Facebook Svart 5.Februar.2014 Viktigste her er vel fortsatt å ha baksiden opp. Sitér dette innlegget Link to post
blakken Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Her snakkes det litt mot hverandre. Sagblad beregnet for laminat har tennene snudd motsatt vei i forhold til vanlige stikksagblad. Dermed blir det feil å snu plata med baksiden opp. Bruker man derimot vanlige sgblad, kan det være en god ide å snu plata. Tape er et godt tips uansett. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Der lærte jeg noe nytt blakken Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 (redigert) Har du mulighet, så oppsøk et snekkerverksted. Her har de som regel egne platesager med 2 sagblad. Et lite som først skjærer kun laminatet og går med stor hastighet og bak kommer ett annet sagblad som skjærer selve platen. Disse folka jobber med å skjære laminat dagen lang..... Redigert 6.Februar.2014 av Wozu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 6.Februar.2014 Del på Facebook Svart 6.Februar.2014 Ved rette kutt kan man skjære et par mm på utsiden, for deretter å frese resterende med håndoverfres. Notfres med styrelager og rettholdt festet "på streken" Dette er en sikker metode som gir et 100% strøkent resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.