Jump to content

hvordan kan jeg skjære i teaklaminat uten at det fliser seg opp

båtløskar

Recommended Posts

Om du skal skjære med vippesag, så bruk et blad der taggene peker ned, da vil flisingen skje på baksiden istedet. Du minsker risken for flising ytteligere ved å lime maskeringstape over linjen som skal skjæres, samt å sette sagen til 0 fremdrift.

Jeg har saget flere nautiske mil(tror jeg :giggle: ) med stikksag, og alltid sørget for at jeg har nye skarpe blader i sagen. Brukte blader har jeg brukt der det ikke er så nøye, som der det f.eks. skal dekkes med lister etc. Mulig det kan være forskjell i kvalitet fra plate til plate, men uansett så sliter teak veldig på bladene. Sage med bakside opp er et "must"!

Skal du skjære rette streker på bordsag, gjør som følgende:

Still sagbladet ett 2-4 millimeter opp i plata du skal skjære. Trekk platen baklengs over sagbladet. Snu plata, still sagen opp til platetykkelsen(eller mer), og skyv plata igjennom på vanlig måte. Fattigmanns platesag (platesag sager med ett blad over, og ett blad under plata).Garantert ingen flising...

Det kan ofte være lurt og bruke en linjal eller rettholt som du legger sagen mot. Jeg bruker stort sett bare en håndsirkelsag til slikt arbeide. Da jeg bygde min første båt lagde jeg et sagbord. Da ble sagen festet fra underside av bortdet slik at sagbladet kom opp midt I bordplaten. Så hadde jeg en rettholdt som jeg festen med skrutvinger I hver ende av bordet. Da var det bare å legge an platen mot rettholten og føre den frem mot sagbladet. Mye enklere å holde I platen som skal kappes en I vertøyet. Om du lager deg et slikt bord kan du tegne stekene på rett side(laminatsiden), så slipper du speilvendingsfeil.

For under en uke siden delte jeg den ene dørkplaten i båten min, laminat med teakbelegg. Brukte et bosh stikksagblad av den typen som er ment for "presisjonssaging" og ikke skal flise. Jeg saget med finsiden opp og det var ikke antydning til flising på noen av sidene.

Her snakkes det litt mot hverandre. Sagblad beregnet for laminat har tennene snudd motsatt vei i forhold til vanlige stikksagblad. Dermed blir det feil å snu plata med baksiden opp. Bruker man derimot vanlige sgblad, kan det være en god ide å snu plata. Tape er et godt tips uansett.

Har du mulighet, så oppsøk et snekkerverksted. Her har de som regel egne platesager med 2 sagblad. Et lite som først skjærer kun laminatet og går med stor hastighet og bak kommer ett annet sagblad som skjærer selve platen. Disse folka jobber med å skjære laminat dagen lang.....

Edited by Wozu (see edit history)

Ved rette kutt kan man skjære et par mm på utsiden, for deretter å frese resterende med håndoverfres. Notfres med styrelager og rettholdt festet "på streken"

Dette er en sikker metode som gir et 100% strøkent resultat.