Jump to content

hvordan kan jeg skjære i teaklaminat uten at det fliser seg opp

båtløskar

Recommended Posts

Jeg har saget flere nautiske mil(tror jeg :giggle: ) med stikksag, og alltid sørget for at jeg har nye skarpe blader i sagen. Brukte blader har jeg brukt der det ikke er så nøye, som der det f.eks. skal dekkes med lister etc. Mulig det kan være forskjell i kvalitet fra plate til plate, men uansett så sliter teak veldig på bladene. Sage med bakside opp er et "must"!

Skal du skjære rette streker på bordsag, gjør som følgende:

Still sagbladet ett 2-4 millimeter opp i plata du skal skjære. Trekk platen baklengs over sagbladet. Snu plata, still sagen opp til platetykkelsen(eller mer), og skyv plata igjennom på vanlig måte. Fattigmanns platesag (platesag sager med ett blad over, og ett blad under plata).Garantert ingen flising...

Det kan ofte være lurt og bruke en linjal eller rettholt som du legger sagen mot. Jeg bruker stort sett bare en håndsirkelsag til slikt arbeide. Da jeg bygde min første båt lagde jeg et sagbord. Da ble sagen festet fra underside av bortdet slik at sagbladet kom opp midt I bordplaten. Så hadde jeg en rettholdt som jeg festen med skrutvinger I hver ende av bordet. Da var det bare å legge an platen mot rettholten og føre den frem mot sagbladet. Mye enklere å holde I platen som skal kappes en I vertøyet. Om du lager deg et slikt bord kan du tegne stekene på rett side(laminatsiden), så slipper du speilvendingsfeil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...