Olepo Startet 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2014 Et nytt tema dukker opp i forbindelse med "nybåten". Det ser ut til at drevet muligens kan være behandlet med vanlig bunnstoff. Jeg er imidlertid litt usikker siden det ser ut til at det er rester av spray på belgen, se bilde. Finnes det hvit drevspray?? https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53027/bavaria6.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53027/bavaria5.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53027/bavaria4.jpg På Bellaen har jeg brukt hvitt SeaJet 034 Emperor bunnstoff. Dette skal kunne brukes på aluminiumsbåter, men forutsetter sikkert egen priming. Jeg får ta kontakt med forhandler for å prøve å finne ut hva tidligere eier har brukt på drevet. Dersom dette er ordinært bunnstoff med kopperinnhold er vel ikke dette så gunstig å ha på et aluminiumsdrev..? I så tilfelle vil jeg fjerne alle rester av bunnstoffet, og tar derfor gjerne imot tips for å få rengjort drevet skikkelig . Det finnes forhåpentligvis noen kjemikalier eller syre som kan benyttes uten å tære alt for mye på belger/slanger og originallakken på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 5.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2014 Finnes det hvit drevspray?? Ja, det finnes hvit drevspray fra flere produsenter. Utfra bildene klarer jeg ikke å vurdere om det er brukt bunnstoff eller drevspray. Håper du finner ut av dette. Dersom det er brukt bunnstoff på drevet, ville jeg nok ha fjernet dette. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
tkb Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Det skal også være et skille på 3-4 cm fra bunnstoff til transom. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 6.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Det skal også være et skille på 3-4 cm fra bunnstoff til transom. Det har jeg også hørt, men opplever at det er svært, svært få som praktiserer dette. Dersom det ender med full "avstoffing" av drevet vil jeg sørge for å legge inn et slikt skille . Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Særlig pent er det ihvertfall ikke gjort. Er det ikke en blank drevspray som hadde en tendens til å bli hvit? - men kanskje ikke så kraftig hvit. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Ser ut som kvit drevspray.Der bare støving fra sprayen som er på belgen Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Targa praktiserer skille på alle sine båter:) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 (redigert) Skille ? Opplys en stakkar som ikke skjønner hva dere mener :-) mvh Bavaria32sport Redigert 6.Februar.2014 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Eureka Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Skille, at man lar det være et par cm klaring mellom bunnstoff på skrog/akterspeil og drev/ transom. Dette pga kobberinnhold i bunnstoff og at det ikke er bra for alu i drevet. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 (redigert) Avstand mellom kobberholdig bunnstoff og transom/ drev. Sto beskrevet 4 cm på CMD Es 200 med Bravo 3 som jeg hadde. Primet dog helt mot transom. Er vel for å unngå kontakt mellom legering i drev og kobberholdig bunnstoff, og reaksjon mellom disse. Eureka var kjappest:) Redigert 6.Februar.2014 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 6.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Særlig pent er det ihvertfall ikke gjort. Er det ikke en blank drevspray som hadde en tendens til å bli hvit? - men kanskje ikke så kraftig hvit. Helt enig i at det ikke ser pent ut, får satse på litt bedre finish før sjøsetting . Ser ut som kvit drevspray.Der bare støving fra sprayen som er på belgen Enig Jakob T. Jeg var ikke klar over at det fantes hvit drevspray, men nå som jeg har fått det bekreftet er det nok det som er benyttet på drevet. Spesielt på bilde nr 2 ser det ut til å være rester etter spray. Targa praktiserer skille på alle sine båter:) Mulig forhandlere er flinke til å utføre dette korrekt ved klargjøring/påføring på nye båter. Jeg vil imidlertid tippe at 90% av drevbåtene i havna vår har bunnstoff smurt helt inn mot transom . Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Ja, det er mitt inntrykk og. Ikke alle som er klar over dette! Sitér dette innlegget Link to post
lofotkonge Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 http://www.seajetpaint.com/en/products/antifouling/seajet-pellerclean/ se linken over. denne har jeg brukt på mitt dph. blir som en slags klar , tykk silikonhinne. dyrt, men ok så langt. lagt på i juli ifjor Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2014 Det har jeg også hørt, men opplever at det er svært, svært få som praktiserer dette. Dersom det ender med full "avstoffing" av drevet vil jeg sørge for å legge inn et slikt skille . Alle de store utenlandske verftene gjør dette. Norske båter, samet de som blir klargjort og stoffet her i landet har stort sett ikke dette skillet. Enten av uvitenhet eller at de gir f.....tipper jeg. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Olepo Svart 7.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Du har nok mye rett i dette sap. Hvorvidt det skyldes uvitenhet eller latskap er vanskelig å si, men det er jo forsåvidt like ille begge deler . Koster vel ikke mer enn et minutt ekstra + en meter med maskeringstape å legge en stripe rundt transom før bunnsmøring. Når "tabben" allerede er gjort blir det naturligvis mer arbeid å få det etter boka siden tidligere bunnstoff da må fjernes. Når det er sagt så tror jeg det er få som opplever problemer pga dette. Jeg har aldrig hørt om noen som har fått store tæringsskader på drev pga at bunnstoff er smurt helt inn mot transom...? Etterlyser fortsatt tips til hvordan jeg kan rengjøre mitt drev. Antar at det er benyttet hvit drevspray. Finnes det noen fornuftige kjemikalier/syre som kan anbefales , eller er det bare spyling og god gammeldags skrubbing som gjelder?? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Problemet er vel at mange har skader grunnet galvanisk korrosjon på drev. Men få ser sammenhengen eller kan påvise at det er forårsaket av en slik manglende avstand mellom bunnstoff til drev. Den store flaten med kobber og/eller tinnbasert bunnstoff på skroget med galvanisk kobling til aluminiumsdrev. Der aluminiumen i drevet blir offer anode for kobberet. Det kan jo ikke være lurt å la dette skje, men hvor ille det er kjenner jeg ikke til. Jeg har 5 cm avstand mellom tinnbasert bunnstoff på skrog og drev. Selvsagt primet skroget helt inn til transom og har brukt drevbunnstoff uten slike metallforbindelser på den siste 5 cm stripen rundt drevet. I prinsippet bør anodene på drevet ta denne galvaniske korrosjonen fra skroget. Og så lenge anodene holder ut sesongen bør det vel være ok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.