Ola 36 Startet 6.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2014 (redigert) Har en Perkins D3. 152 som ble overhalt. Det ble byttet ma. foringer, stempel, ventiler, lager osv. Ved oppstart gikk motoren fint en stund så knakk en vippe arm. Dette var info jeg fikk fra forrige eier. Jeg tok av toppen og undersøkte den visuelt, uten å se noe galt. Topp pakning og vippe vart byttet og motor startet opp. Motoren gikk som en klokke og var røkfri. Først ca halv time med lavt turtall og med ventildekslet av. Alt såg fint ut og motoren vart kjørt med belastning og i varierende turtall i ca 1 time før ventil dekselet vart sett på plass. Etter yttligere ca 20 min kom det ut damp fra luftingen på dekselet. Det var nok en del vann i den dampen, men jeg trodde det var oljedamp og let motoren gå. Ca 2 timer etter oppstart endrer lyden seg og turtallet faller, det kommer da masse hvit røk ut eksosen. Tok av ventildekselet og kunne konstatere at samme vippe (nr 2 fra gir) var knekt og det var vanndamp under dekselet. Både ventil og støtstag gikk fint. Jeg tok deretter ut dysa for den aktuelle sylinderen - kjørte motoren på starteren. Da og kom vanndamp ut dysehullet. Lokket på varmeveksleren var av under hele testkjøringen og det var lite endring i nivået. Nivået gikk litt ned når motoren var kjørt på tomgang, og steg opp når den var kjørt med belastning. Etter oppstart vart det totalt etterfylt ca 1 dl kjølevann. (trodde det var luft i systemet.) Det kommer ikke vann i bunnpannen. Er det noen som kjenner til dette problemet og som har en løsning på det som for meg er en gåte. MVH Ola Redigert 6.Februar.2014 av Ola 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Jeg kan bare se en fornuftig grunn her: For treg ventil. Enten pga skjevt ventilskaft eller for trang foring. Vanndampen kan tyde på en sprekk i toppen i tillegg, kan det være at vann i sylinderen hindrer ventilen i å åpne skikkelig? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ola 36 Svart 7.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Hei Enig med din teori. Ventil og foring var sjekket umiddelbart og var OK. Jeg er nå ganske sikker på at det er sprekk i toppen. Sprekken er liten, men det kommer etter hvert så mye vann inn i sylinder at noe må gi etter og da er vippa det svakeste punkt. Ny topp komplett m/ventiler vil bli montert. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 Eg har ikkje helt troen på at vann i sylinderen fører til at vippearma knekker. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 7.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2014 ikkje eg heller, vannet vil jo forsvinne ut exos ventilen. http://forums.yesterdaystractors.com/trforum/viewtopic.php?p=557003&sid=ccd30e33ac4da47c294c7e359fd22812 Sitér dette innlegget Link to post
Ola 36 Svart 8.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 (redigert) Hei Takk for innspill og god informasjon. Men problemstillingen er ikke identisk. 1 ) Motoren gikk i ca 2 timer etter oppstart, den første 1.5 time var alt normalt. Den siste ½ timen hadde jeg ikke full fokus på motoren fordi jeg trodde at faren for vippebrudd var over, men ville la motoren gå en stund til for å være sikker. Jeg var inne i sjarken, og merket ikke noe galt, før lyden av motoren endret seg og vippe bruddet var et faktum. Jeg tror IKKE at det blir så mye vann i sylinderen at det fører til overtrykk og vippe knekk. Jeg er også enig med at det som er i sylinderen går ut via eksos. Men en «rett» blanding av diesel og vann i en sylinder blir en kraftig blanding. Etter hvert vil det svakeste punktet gi etter. Mener å ha hørt at en del semidiesel motorer var konstruert sånn at vann kunne sprøytes inn i sylinderen når motoren var varm, for å øke effekten. At det kom vann inn i sylinderen er det ingen tvil om. Med en motor som har tørre foringer, må vannet komme inn via toppen. Alternativene, i den grad det er reelle alternativ med tørr foring, ville ført til vann i oljen. Da må vannet komme inn via skadet topp pakning, eller via lekkasje i toppen. Før montering vart toppen undersøkt grundig, for å sjekke om det var behov for plansliping – det var ikke nødvendig. 2 ) Et annet forhold er at både ventiler og løftere vart under søkt i løpet av et minutt etter at jeg stoppet motoren – alle gikk fint. Nå vil toppen blir byttet, så vil det vise seg om det løser problemet. PGA reise vil det ta et par uker får jeg kan starte opp med den nye toppen, men jeg skal skrive noen ord her om resultatet. Jeg har et Ok motoralternativ stående, men denne motoren gikk så fint den første stunden etter oppstart, at jeg ikke ønsker å gi den opp uten kamp. Redigert 8.Februar.2014 av Ola 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 8.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 Er dette en D3-152 eller en 3-152 ? topp, stempler og sylinderforinger, også fjærer er ulike på disse, det er desverre mange som blander dette. 3-152 har utenpåliggende forrkammer på topplokket. Bare ønsker å begynne fra start, slik at jeg hva jeg snakker om, ikke gjette-konkuranse, som det meste her, sorry. Sitér dette innlegget Link to post
Ola 36 Svart 8.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 Det var med dokumentasjon til denne motoren der det står D3 - 152 Det vart ma. byttet stempel på motoren. Stemplene har en halvkule fordypning, det tror jeg ikke 3-152 har. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Linken som "wolfro" refererer til var god lesning. Tre ting bør sjekkes. 1) Det må være klaring mellom vindingene i ventilfjæra ved full åpning på ventilen. 2) Ventiltallerken må ikke treffe toppen på styringen. 3)Ventilhodet må ikke treffe stempelet Det synest være muligheter for at der kan være brukt deler som ikke passer sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Ola 36 Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 (redigert) Hei Det er brukt kun nye deler ved overhaling. Alle klaringer er så klart sjekket før oppstart. Den type feil som du har sett opp, vil ikke endre seg etter 1,5 til 2 timers kjøring og gir ingen forklaring på hvorfor det kommer vann inn i sylinder. Jeg er så sikker på at feilen er i toppen at jeg kjøper ny. Fant dette sitatet på nett om direkte innsprøytning på dieselmotorer. http://www.batborsen.no/index.php?page=vis_spalte&SpalteID=747&fra=130 Der står det ma: "Dette bevirker at man får en forbrenningen som starter mykt og som ”etterforsynes” med diesel mens forbrenningen pågår." I mitt tilfelle blir det etterfylling av både diesel og vann. Har også fått bekreftet at det på vart brukt vann på en del semidiselmotorer. Vanninjectiontoppen hadde to dyser en med diesel og en med vann. Dessverre har jeg ingen mulighet til å skru av eller justere vanntilførselen på min motor. På min Perkins vil varmen i toppen regulere sprekken i toppen og dermed også vanntilførselen. Dette forholdet vil endre både forbrennings tidspunkt og styrke. Denne endringen har ført til overbelastning og vippebrudd. Det var en som sa: "Før var jeg i tvil, men nå er jeg ikke sikker lenger." For min del blir det: Før var jeg i tvil, men nå er jeg sikker" - tror jeg. Redigert 9.Februar.2014 av Ola 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 (redigert) Vann i sylinder/topp er jo ikke noe å trakte etter, men om det er årsaken er jo vanskelig å si. Vann kjøler jo også og 1 dl på 2 timer er jo en del men visst man tenker på hvor mange omdreininger den har gått på 2 timer så? Det du skriver om innsprøytningen gjelder jo ikke for denne motoren. Ser att det er mange kombinasjoner av denne motoren så man må ha stålkontroll på type deler. Du sier alle mål er sjekka så skal ikke mase så mye om det, men målte du klaringer fra topp blokk til stempeltopp? Og målte du fjørtrykket på ventilfjærene åpen/stengt? Hvilket turtall hadde motoren når du merka problemene? Exos eller innsugsvippe? Tror ikke eg hadde utelukka riving/kiling i løfter heller selv om den kjentes ok etterpå. Der er også 2 lengder av ventilstyringer å velge i. Så er der også noen muligheter til men får se hva svarene blir først.. Redigert 10.Februar.2014 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ola 36 Svart 10.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 (redigert) Dette vart mange teorier å holde styr på for en stakkar amatør. Jeg er ingen mekanikker, ikke engang hobby mekanikker. Når det gjelder motorer så er jeg en "synser". Men det er jeg kjempegod på. Nå er i alle fall ny topp bestilt. Så vil tiden vise om det var et rett val. Økonomi-deler AS har varer til hyggelige priser, så det er relativt billig å få sjekke ut teorien om det er lekkasje i toppen som gir vippebrudd. Dersom motoren forsetter å bryte vipper etter ca 2 timer, vil fremtidige fisketurer ikke vare lenger enn 1,5 t. 1/2 time sikkerhetsmargin må men ha når man er på havet. Sånn er det med den saken. Det var fleip - Har annen motor som er klar for montering. Redigert 10.Februar.2014 av Ola 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ola 36 Svart 4.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Jeg vil komme med en oppdatering. Topp vart byttet. Nå knakk ikke vippen, men noe er fortsatt galt. På en eller annen måte kommer det vann inn i en sylinder. Ca 2 timer etter oppstart endret motoren gange, og det kom damp inn i ventilhuset. Jeg stoppet motoren og ventet ca 2 min før jeg startet på nytt. Jeg hadde ikke gasspådrag så motoren gikk nå kun gå på tomgang - men det var en ugjevn gange og turtallet gikk ukontrollert opp og ned. Det kom vanndamp opp og det kunne se ut som om det fra ventilene. Det er ikke vann i oljen. Venta i 2 dager før ny start, Motoren starta umiddelbart og gikk helt perfekt på tomgang. Let den gå nokre minutter. Men ville ikke teste den helt ut Må berre konstatere at feilen IKKE er funnet. Jeg kommer mest trolig til å sette inn en annen motor, så får denne bli vinterarbeid. Håper at trykktesting kan få frem feilen. Er det noen som vet om det er foringer inne i motoren til kjølingen, som kan monteres feil? Har en liten teori på at det ikke er rett forhold mellom dim på kjølekanalene, sånn at det blir et lite overtrykk av vann mellom topp og blokk. Og at det overtrykket etter et par timer fører til at det kommer vann inn i innsugning. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 For å få vann i innsuget, så må det komme igjennom luftfilteret/gnistfangeren. Hvor ser du vanndamp? Ventilhuset? Hvor er det? Har du sjekket om det er god sirkulasjon i kjølingen? Kva temperatur har motoren? Kan også vere feil med dieselpumpa som fører til at motoren ugjevnt. Når motoren går ugjevnt, så skru av eit og eit dyserør. På det dyserøret som du skruer av som gir minst forskjell på gangen har en feil på enten dieselpumpa eller den sylinderen. Hvordan vet du at det kommer vann inn i sylinderen? Sitér dette innlegget Link to post
Ola 36 Svart 4.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 (redigert) Ventilhuset er nok ikke riktig navn men jeg mener er overkant topp - der vippene er. Det kunne se ut som om vanndampen kom opp rundt ventilene på til den ene sylinderen. Det er den samme ventil som til nå har knekt 4 vippearmer. Jeg har ikke god oversikt over temperaturen fordi temperaturmåleren ikke fungerer. Prøvekjøringen har foregått med lokket på varmeveksler av, så jeg er sikker på at motoren ikke ikke er blitt overopphetet. Diesel pumpen er OK. Jeg vet det kommer vann i forbrenningen fordi. 1 det kommer damp ut - rundt ventiler. 2 det er ikke vann i oljen. 3 når vippen knakk etter 2 timer kjøring var det hvit røk ut eksosen 4 etter vippebruddet tok jeg av dysa - og da kom det vanndamp ut. 5 tviler på om andre forhold enn vann klarer å knekke dysa etter 2 t gange. Ved 2. gangs oppstart - gikk motor normalt i 2 timer. Da skjedde det noe - damp og at motoren gikk litt opp og ned i turtall. Ville ikke kjøre den lenge etter at denne feilen oppstod. Har hatt noen oppstarter etterpå med kald motor. Kjørt den i 5 - 10 min med lite turtall - den går som en klokke. Min plan nå er å ta ut motoren og trykk teste den. På tross av at varme veksler er nesten ny - har jeg vurdert å fjerne den og la kjølingen gå via kjølesløyfe. Det er kjølesløyfe på båten og jeg har det som skal til for å bygge om. Har i grunn ingen god teori om hvilken endring det kan gi i forhold til at motoren har den stygge uvanen å knekke vipper. Men det er de eneste jeg kan komme på - uten å plukke motoren fra hverandre. Mysteriet er fortsatt hva som kan endre seg etter 2 t gange. Og endringen resulterer at samme vippe nå har brukket 4 ganger- Redigert 4.Mars.2014 av Ola 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Er det våte sylinderforinger på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 (redigert) Du kan ikkje sjå vanndamp rundt ventiler i toppdekselet uten at det kommer vann i oljen Og hvilken teori har du for hvordan vann kommer seg inn i sylinderen under gange? Redigert 4.Mars.2014 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ola 36 Svart 4.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2014 Hei Bermuda. Nei, motoren har tørre foringer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Misktenker at du kan ha en hårfin sprekk i en sylinder som ikke åpner seg før motoren er god og gjennomvarm. Toppen er det neppe, siden du har prøvd med to forskjellige med samme resultat. Og toppakninger har du vel også prøvd noen av. Har du forresten sjekket om blokka er plan? Det kan jo være at dette er årsaken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 5.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Sprekk i sylinderen kan det ikkje vere. Da hadde det blitt trykk i kjølevannet, det samme hadde skjett om toppakningen ikkje er tett. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Forsåvidt enig. Men vannet må jo komme et sted fra da... For å snu det litt på hodet: Etter hva jeg har forstått er det bakerste sylinder som knekker vipper. Man kan da mistenke vann inn via eksosen, siden bakerste sylinder er lavest er det her vannet vil ende. Feilkonstuert eksos, ødelagt blandebend eller rett og slett tett eksos kan være mulige syndere. Har du sjekket hvordan eksosventil og kanal bå bakerste sylinder ser ut på den gamle toppen kontra de andre sylindrene? En feil med eksossystemet må avklares, siden problemt ellers vil overføres til neste motor (med mindre vi snakker om manifoil/blandebend). Så ta en sjekk av eksosen, det hadde forklart mye... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ola 36 Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Hei. Takk for innspill. Eksos anlegger har stått ubeskyttet i flere måner, så det kan ha kommet noe ned i eksossystemet. Teorien om at det er kjølevann til eksos som kommer inn gir en logisk forklaring på alle problem. Og skal så klart sjekkes ut. I utgangspunktet hadde jeg sett bort fra den muligheten, fordi kjølevannet som kommer ut eksosrøret ser normalt ut. Det kommer støtvis og øker i mengde i forhold til turtall. Men det skal sjekkes ut. Finner jeg noe i eksosen så er det fint. I motsatt fall så bytter jeg blandebend, eksosmanifold, ( det står nå en Bowman kjøler der) og kobler til kjølesløyfen. Sitér dette innlegget Link to post
Ola 36 Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 (redigert) Eksos er sjekket ut og er ok. Undersøke gammel topp - over den sylinder brukket vippe var det rent, fri for sot og litt fuktig. På de to andre var der tørr og normal sot. Kan sprekk i blokk føre til at det kan komme kjølevann inn i sylinder? Kan det blokka trykktestes? Redigert 5.Mars.2014 av Ola 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 5.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Det er normalt at topp og stempel er renere på den sylinderen det har vært vannlekasje på. Sjekket du med rettholt at alle sylinderforingene var i samme høyde over blokka? Sitér dette innlegget Link to post
Ola 36 Svart 5.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Nei, jeg har ikke sjekket det. Motoren stod i en båt jeg kjøpte. Må presisere at selger informerte om at motoren hadde dette problemet. Men jeg bare måtte forsøke å finne feilen. Jeg trodde feilen var i topp, toppakning, ventiler, smørring osv. så bortsett fra å rengjøre toppen på blokka før jeg monterte ny toppakning studerte jeg den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.