Jump to content

Er det noe marked for analog radar?

Stjerneglimt

Recommended Posts

Oppgraderer elektronikken ombord og skal selge en Raymarine C80 og en analog radar. Er det noe marked for dette utstyret og hva i all verden er riktig pris? Liten aktivitet på utstyrsfronten for båt på Finn for tiden, så jeg er litt "lost" på hva jeg skal legge dette utstyret ut for. Noen som har peiling?

(PS: dette er ikke en annonse, da radaren blir plukket ned i slutten av mars!)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Jeg solgte en omtrent ubrukt C120 classic i fjor for 5000 mener jeg.

En eldre analog radar er nok ikke så mye verdt i seg selv, men mulig aktuelt for en som kjøper det samlet og da kanskje gjør det lettere å selge plotteren. Radarkabelen bør være med, da jeg ikke tror den er å oppdrive lengre.

En ny 4 kw digital radar får man for under 10k.

Bredbåndradar er en annen teknologi Eureka.

Raymarineradarer er puls mangnetron radarer, men de nyere har digital prossesering av signalet og fåes også i en HD variant med 256 farger og smalere horisontal strålebredde som gir bedre definering samt Super HD åpne antenner som er enda bedre.

Står litt mer her: http://www.raymarine.com/view/?id=459

Er meget fornøyd med min 60cm HD variant :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg har også C80 med radar. Liker denne pakka, jeg.. Synes ikke det forsvarer seg å oppdatere den riktig enda, men om radaren streiker derimot, da må jeg ha ny. Rart hvor avhengig man blir av slikt etter å ha blitt vandt til å bruke det :smiley: Jeg tror nok ikke at man vil få svært mye mer enn 5000,- for hele pakka. (C80 + analog radar)

Båten er pakket inn i presenning så jeg starter ikke på dette prosjektet før om en måneds tid. Skal en tur å kikke på hvordan kabelen er trukket gjennom dekket, det var ikke lett å se sånn i første omgang. Tar med meg tipset om å bruke krympestrømpe eller lignende for å hindre at pluggen henger seg opp. Trekketråden er klar for ny radarkabel, noe jeg tror blir ganske greit så lenge den nye kabelen er mye tynnere. Skal samtidig trekke kabel til ny VHF antenne for AIS, så det blir litt spaghetti-jobbing i slutten av mars. Takk så langt...

Dette gamle passer ikke overens med noe som helst. Og deler får man omtrent ikke. Har selv tilsvarende c120 / c70 og radar. Ryker det noe er det bruktmarkedet som gjelder, hvilket også trekker kraftig ned verdien på dette, hvis man ikke finner noen som har restlager. Men når det virker synes jeg det er ok. Skjermen du har er noe liten. <br /><br />Ser noen foreslår 10'. Hvis du får det vil jeg si du er svært heldig. Hvis det er nyere kartbrikke vil det vel påvirke prisen. Alle kablinger må være med da det ikke nødvendigvis kan skaffes. <br /><br />Det lå et par sånne pakker på finn i fjor, tror ikke alle de ble solgt. Så er målet å selge bør du ikke gå for høyt heller. Ville sagt 4' for plotteren hvis det er brikke med. Og maksimalt det samme for domen, kanskje litt mindre. Men du kan ha flaks å finne en som har noe som er ødelagt og 'må' ha deler til sitt opplegg også. <br /><br /><br />Lykke til!

Radar er en RD218 2 kw og det følger med en Gold brikke for hele Norge fra 2013. Radaren passer ikke sammen med C95, men med Raymarine Classic 70/80/120 C og E.

Tror jeg kommer til å bruke lift når jeg plukker denne ned, så da får jeg ta en vurdering om det lønner seg å dele kontakten eller ikke. Regner med at radaren kan være etterspurt fra de som har større installasjoner med classic serien og som ikke får tak i ny radar som passer. Min oppgradering koster rundt 50 000.-, men inneholder bare plotter, radar, ekkoloddgiver og HD radar. De som har større anlegg med flere plottere vil nok tenke seg om en gang til før de skifter ut alt sammen fordi radaren har tatt kvelden.

Jeg skjønner at markedet bestemmer "arkmarin", men så lenge jeg ikke skal legge dette ut på noen auksjon, er det greit med noen tips om hva det kan være verdt.

Eg har ein slik antenne og kabel liggande , her er bilde korleis den er pakket orginal. Krympestrømpe (uten lim ?) , og som du ser så er kontaktstykket lagt "på langs" inni krympen, og er knapt større en kabeldiameter.

bilde

Den eg har liggjande er arvegods med ukjent tilstand. Antenna har vert montert på båt, men kabelen er ny. Så dersom nokon har lyst å låne meg ein skjerm så eg kan prøve om antenna ei i orden så gi ein lyd :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

En C80 og 218 antenne bør vel være verdt 8-10000.- om den er med alle ledninger og GPSantenne komplett med en brukbar kartbrikke, synes det må være en veldig god pris.

Jeg forstår ikke helt hva mer man får ved å kjøpe en nyere radar type HD digital, de bruker vel mer strøm og er vel neppe noe merkbart bedre og C95 som vel er arvtakeren til C80 er et rakkelverk sammenlignet med C80.

Så jeg ville ihvertfall ikke gitt dette bort

Redigert av Enzo (see edit history)

Har en C80 med ekkolodd og radar fra 2005. Den har vært veldig stabil og er fornøyd med den. Bruker mest kartplotteren. Synes skjermen burde vært noe større. Vet om en lite brukt C120 skjerm. Må da få solgt min gamle skjerm, eller erstatte hele pakken med noe nytt. Tror jeg da ville forlangt ca 8-10000,- for den gamle hvis det skulle bli aktuelt.

Hvor nødvendig denne oppgraderingen er, kan sikkert diskuteres, men jeg har kjøpt en Raymarine E127 (hybrid-touch) og en Raymarine RD418HD Color. Plotteren på Jeanneau 42DS sitter montert i bakkant og under cockpitbordet og er umulig å se når du står bak en av rattene. Nå blir plotteren montert i en bevegelig Scanstrut pod på bordet.

HD radaren bruker litt mer strøm, men den er veldig mye bedre enn en vanlig digital radar på diffrensiering av f.eks. nedbør. Den kan også kjøre to forskjellige radarbilder samtidig med forskjellig avstandsinnstilling.

Eg såg det gikk en "gammel" JRC 1500 som var annonsert for 5000kr ila 24 timer på finn.no. Det er ein god radar men uten plotter. Så en C80 er nok meir verdt.

Vi var på bruktjakt i heile høst og vinter. Erfaring blei at brukt utstyr har sentimental verdi hos selger, slik at de heller lar det ligge i boden enn å selge billig. Så vi valgte å beholde den gamle vi har ein sesong til. Så i stedet for å bruke 10000 på en brukt så venter vi heller eit budskjettår til for å kjøpe ny til 15000 :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...