Jump to content

Oljeblanding 1985 Johnson 30 hk.

Muren Motorsport

Recommended Posts

Heisann. Kjøpte en Johnson 30 hk. 1985 modell med en tysker som har feriert i norge de siste 30 åra.. Han kjøpte motoren ny i 1985. han brukte motoren stort sett hver dag den måneden han var i norge. leverte den til service når han dro hjem til tyskland.

På motoren står det att den skal ha 1:100 oljemix. han sa og tydlig att den skulle ha 1:100 mix.. Men når jeg drev å leita etter noen deler til den så ser jeg flere plasser att folk påstår att OMC sendte ut ett skriv som sa att motorene i fra di tider måtte gå fra 1:100 til 1:50 oljemix. Noen som vet sikkert? har motoren fungert i 28 år med 1:100 mix, så er det vell liten grunn til å doble oljemengda skulle jeg tru.. Motoren har jo ikke rusla så fælt mange timer men.. Jeg bruker Mobil 1 Racing 2-takts olje på den.. 2 timer med vidåpent spjeld gikk iverfall fint med 1:100 mix. Kan det være att dårligeste type 2-takt olje i 1985 tok knekken på noen motorer som gjorde att OMC sendte ut et slikt varsel?

kommer litt an på bruken , skal man dorge i timesvis så er 1:100 midt i blinken , kjører man mest på fullt så er 1:100 marginalt og de fleste foretrekker 1:50

Yamaha's autolube system varierer fra ca 1:150 på tomgang til 1:50 på full gass

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kjører nok en del med full åpning. Tyskeren gjorde det også. transportetappene til fiskeplassen var lange. Motoren har som sakt vært til service/konservering hver høst. Nå når han bestemte seg for å selge den så fikk han en tilstandsrapport på den (Pertentlig kar denne tyskeren) :) kompresjon som i 1985..

Men som sakt: det har fungert flott i 28 år.

Sikkert en bra olje, MEN dette er en olje som er tilltenkt landbaserte motorer som ofte er luftkjølte og som opererer med høyere temperaturer en vannkjølte utenbordsmotorer som ikke går over 60*c.

Outboard olje har egenskaper som hindrer koksing og andre avleiringer på lavere

temperaturer enn mc olje, OB oljen har også antikorrosjons tillsetninger i tillegg.

Men det er ikke sikkert at du får noe problem med denne oljen alikevel.

Edited by Verado (see edit history)

Det var en periode de sa 1 % men det viste seg at under lagring så var oljefilmen så tynn at den ble nedbrutt og rust på vitale deler kunne oppstå .

vi fikk service skriv om og anbefale 2 %.

Har hatt opp mange motorer fra 70 - 90 tallet og mange av de som brukte 1% var rustene på råder og veiver .

Bernt

Sikkert en bra olje, MEN dette er en olje som er tilltenkt landbaserte motorer som ofte er luftkjølte og som opererer med høyere temperaturer en vannkjølte utenbordsmotorer som ikke går over 60*c.

Outboard olje har egenskaper som hindrer koksing og andre avleiringer på lavere

temperaturer enn mc olje, OB oljen har også antikorrosjons tillsetninger i tillegg.

Men det er ikke sikkert at du får noe problem med denne oljen alikevel.

Forbrenningstemperaturen er vel ikke noe lavere i en påhenger en i en f.eks snøscooter?

Det var en periode de sa 1 % men det viste seg at under lagring så var oljefilmen så tynn at den ble nedbrutt og rust på vitale deler kunne oppstå .

vi fikk service skriv om og anbefale 2 %.

Har hatt opp mange motorer fra 70 - 90 tallet og mange av de som brukte 1% var rustene på råder og veiver .

Bernt

Oj! her er en som har jobbet med greiene! :) Ja det var det jeg fant noen vage antagelser om. mtp lagring.. Forstår det slik att der er nålelager på veivlager.. ?

Men når jeg lagrer for vinteren blir den drukna i konserveringsolje. http://www.maritim.no/motor-styring/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler-3/crc-motorkonservering-300ml . Men viss du har ett oljemerke som du VET funker bedre en det jeg bruker idag.. så hører jeg på deg. Oljen jeg bruker idag overkjører med glans alt som vart brukt i di tider motoren vart produsert.

Forbrenningstemperaturen er vel ikke noe lavere i en påhenger en i en f.eks snøscooter?

effektuttaket pr liter er dobbelt så høyt i en luftkjølt, gjerne 3 ganger høyere i en vannkjølt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Honda cr er vel en crosser med kalkulert drift levetid og 0 økonomi . Mens 30 hk Jonson er en motor som skal ta med familien på tur under alle forhold og ha forholdsvis lang levetid og god økonomi .

Under stille stående bak på en båt vil vann damp ol ligge under lokket på motoren som lager ett miljø som ikke er Sundt for høykvalitets metaller!

Folk satte ut båten på våren og kom ikke tilbake på flere uker .

Alle tcw 30 oljer er godkjent av alle motorfabrikanter så dyrere en det er vel ikke nødvendig .

Bernt

Har kjørt mange liter med To takt olje fra Biltema , Både på min Suzuki gt 380 motorsykkel , Suzuki ac 50 moped , Suzuki 20 hk påhenger , 70 hk Jonson aldri noe problemer med det .

Men nå har ikke jeg noe fobi mot Biltema heller ,Fines både gode og dårlige produkter der . Men forholder meg til Det som står beskrevet av kvaliteter på oljekanna, står det ett krav der så forventer jeg att det er riktig .

Bernt

Tenker det at Biltema sin 2T olje holder i massevis, det er tross alt en low tech

motor.

Ville kjøpt en olje som en er sikker på er god. Det er uansett ikke mange kronene å spare i forhold til originalolje på en så liten motor. Ville også gitt den 1:50 for å være sikker.

Kan nevne at jeg snakket med en mekaniker på et verksted for scootere (moped). Jeg syntes scooteren gikk litt dårlig og det første han spurte om var om jeg brukte olje fra Biltema. Når jeg spurte hva han mente, så sa han at oljen blir ikke ordentlig forbrent og tetter eksosanlegget etter et par år. De hadde sett det gang på gang.

... det kan vel skje med andre oljemerker også..

... det kan vel skje med andre oljemerker også..

Jeg sier ikke at det ikke skjer med dyrere oljer, jeg bare fortalte deres erfaringer.

Selv velger jeg å kjøpe original olje som motorprodusentene går god for.