Jump to content

(Toalett) Kuleventil eller Y-rør med 120˚ mellom løpene


eehgil

Recommended Posts

Hei,

 

Planlegger litt rehabilitering av røropplegget til pumpetoalettet ombord. Er det noen som vet om det finnes:

 

1. En kuleventil med 120? mellom løpene, der ventilen kan settes i tre forskjellige posisjoner. Slik jeg skjønner det kan de kuleventilene som er beregnet for toalett kun settes i to posisjoner? (ikke for tømming av tank overbord).

2. Et T/Y-rør med 120 grader mellom løpene? De jeg finner har 90 grader mellom to av løpene og 135 til det siste.

Jeg tenker et av disse alternativene:

bilde

 

Link to post
Share on other sites

http://www.seatronic.no/toaletter-monteringsutstyr-c-104_151/trudesign-3-veis-ventil-p-3740

 

Jeg kjøpte den av Seatronic. Jeg velger om det skal gå til septiktank, eller rett ut. I tillegg har jeg ut pumpe for å tømme tanken gjennom eget utløp.

Men denne kan vel ikke åpnes mellom tank og overbordløp, og stenges mot toalett? Slik at den kan brukes til å tømme tanken.

 

Finner denne i det store utland

bilde

 

http://www.thebosworthco.com/pproduct.php?ID=YV-095D-B

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker den til å bestemme hvor det skal gå fra do, i sjøen eller til tank. Tanken tømmes med egen pumpe og egen skroggjennomføring.

 

På min tank er det teknisk umulig å tømme tanken gjennom stussen for "fylling" av tanken. Dette fordi "fyllestussen" er koplet til et innvendig rør som kommer opp i tanken og ender ca en tomme under taket i tanken. Tømmestussen er montert i bunnen av tanken. Tror det er gjort slik for å være sikker på at ikke innholdet i tanken kan "lekke" tilbake til do.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...